Mitől jó egy babakocsi? Nyilván az első a biztonság, de az sem baj, ha könnyen kezelhető, kompakt méretűre összecsukható, és kellően komfortos a baba számára. Hogy a gyakorlatban ez mennyire teljesül, arra a Tudatos Vásárlók Egyesületének legfrissebb tesztjéből kaphatod meg a választ, melynek keretében 37 márka 114 termékét vizsgálták meg laboratóriumi körülmények között.
Pontosan mit vizsgáltak a teszten?
Az önkéntesek és szakértők bevonásával végzett teszt eredményébe a legnagyobb súllyal (75%) a mindennapi használat során felmerülő szempontok számítottak bele, amelyek a következők voltak:
- a babakocsik irányíthatósága különböző körülmények között
- a gyerek elhelyezésének módja (a biztonsági öv bekötése, állíthatósága, a rendelkezésre álló hely)
- általános használhatóság (összecsukás, kinyitás, az ülés rögzítése, a fék működése, a tető beállítása)
- tisztíthatóság (a huzat levétele, felhúzása)
- szállíthatóság (lépcsőn fel/le, tömegközlekedés, csomagtartóba helyezés)
Milyen a babakocsik kezelhetősége?
Érdekesség, hogy miközben az egyik felső árkategóriás termék, a 338 ezer forintos Cybex Gazelle S átlagosan teljesített a használhatósági vizsgálaton, addig a márka két olcsóbb modellje, a Cybex Eezy S és a Cybex Balios S Lux összesítésben is jobb eredményt ért el. Tehát ismét bebizonyosodott, hogy nem elegendő pusztán a márkanév alapján dönteni, és egy adott gyártó különböző modelljei között jelentős különbségek lehetnek.
Nem feltétlenül a drágább a jobb.
Használhatóságuk mellett a termékeket ergonómiai szempontból is értékelték, de ellenőrizték tárolási funkciókat, így azt is, hogy alsó tárolójuk mennyire hozzáférhető, és kell-e attól tartani, hogy valami kiesik belőlük. Mint kiderült, hiányosságok ilyen téren is akadnak. A Maxi-Cosi Zelia és a Cybex Libelle termékek például egyaránt rosszul szerepeltek az ergonómiai vizsgálaton, sőt az utóbbi babakocsi a tárolási funkció tekintetében is gyengébben vizsgázott.
Mennyire biztonságosak?
A babakocsiknál egyértelműen a biztonság az egyik legfontosabb elvárás, amelyet az EN 1888-1 szabvány hivatott biztosítani, így azt minden gyártónak teljesítenie kell. A teszt során a szakértők azt is megvizsgálták, hogy a babakocsik megfelelnek-e az összes előírásnak.
Mivel a biztonság a legalapvetőbb követelmény, ezt a szempontot a súlyozásnál nem vették figyelembe, ugyanakkor azoknál a termékeknél, amelyek a vizsgálatok bármelyik részén megbuktak, az összpontszám nem mehetett egy bizonyos érték fölé.
Sajnos a tesztelt termékek közül 28 átlagon aluli eredményt ért el. A Petite & Mars Musca és a Recaro Sadena modellek pedig kifejezetten gyengén szerepeltek.
A képet tovább árnyalja, hogy az előbbiért 35 ezer forintot, míg az utóbbiért 260 ezer forintot kérnek.
Hogy bírják a strapát?
Az utolsó lépésben azt is megnézték, hogy a babakocsik mennyire bírják a strapát, vagyis hogy épek maradtak-e a vizsgálatok végére. Ez nem minden esetben teljesült. Az egyesület szerint 6 termék kifejezetten rosszul viselte a próbát, és működésképtelenné vált. Összesen 87 termék ezzel szemben kiváló állapotban volt, a többi babakocsit pedig ugyan többé-kevésbé megviselte a tesztelés, de még használható maradt.
Mennyi az annyi?
A tesztelt termékek átlagára 32 ezer és 560 ezer forint között mozgott, ami tekintélyes szórásnak mondható, de tudni kell, hogy a babakocsikat gyakran különféle kiegészítőkkel, cserélhető üléstípusokkal szettben árulják, ami kihatással lehet a végösszegre is.
A teszten 86 százalékos összesített eredménnyel a 178 ezer forintos átlagáron kapható Cybex Balios S Lux szerezte meg az első helyezést, de a negyedik helyen végző Cybex Eezy S például úgy tudott 84 százalékot elérni, hogy mindössze 50 ezer forintba kerül. A teszt részletes eredménye (előfizetés ellenében) ide kattintva olvasható.
Miért fizetős az eredmény?
„Az International Consumer Research & Testing (ICRT) 1990-ben létrehozott, egységes sztenderdeket követő termékteszteléssel foglalkozó szervezet. A célja az, hogy megalapozott információkkal segítse a vásárlókat. A hálózat fogyasztóvédelmi szervezeteket fog össze Európából és a világ minden tájáról. Minden tagja reklámmentesen, gyártóktól, kereskedőktől és politikai pártoktól függetlenül működik. A tesztek részletes eredményeit kizárólag az ICRT-hez tartozó szervezetek publikálhatják saját, erre a célra kialakított felületükön.
A hálózat magyarországi tagja a Tudatos Vásárlók Egyesülete, amely a www.tesztek.tudatosvasarlo.hu weboldalon teszi közzé magyarul a nemzetközi vizsgálatokban megszerzett részletes, fogyasztói szempontok mentén rendszerezett eredményeit, valamint a nálunk is kapható termékek – a teszt publikálásának időpontjában aktuális – átlagos fogyasztói árát. A TVE tesztjei olyan vizsgálatokra alapoznak, melyekben nemcsak műszeres méréseket végeznek, hanem ki is próbálják, felhasználói oldalról is értékelik az adott árucikkeket” – áll az egyesület indoklásában.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés