Az Axalata adatai szerint 2021-ben 27 százalékos részaránnyal az ezüst volt a legnépszerűbb autószín Európában, míg a második helyre 23 százalékkal a fehér került, ami azért is érdekes, mert a baleseti statisztikák tükrében a két szín a skála két ellentétes oldalán helyezkedik el. Mutatjuk, hogy az egyes színek milyen mértékben befolyásolják a kockázatokat.
Hogyan hat az autó színe a balesetveszélyre?
A Monash University Accident Research Centre (MUARC) tanulmánya azt mutatta, hogy a fehér színű autók 12 százalékkal kisebb valószínűséggel szenvednek balesetet, mint a feketék, függetlenül az aktuális fényviszonyoktól.
A baleseti kockázatokat tekintve a fehér után a krémszínű, sárga és bézs színű autók bizonyultak a legbiztonságosabbnak az elemzésben (noha egyes tanulmányokban a sárga került az élre), miközben a másik végletet a legveszélyesebbnek tekinthető fekete mellett a szürke (11 százalékkal magasabb kockázat), az ezüst (10 százalékkal magasabb kockázat), a kék (7 százalékkal magasabb kockázat) és a vörös (7 százalékkal magasabb kockázat) színváltozatok jelentették.
Miből adódik a különbség?
A magyarázat egészen egyszerű: a világos színű autókat könnyebb észrevenni az utakon a sötétebbekhez képest. „Az, hogy a fehér és a sárga járművek kisebb eséllyel szenvednek balesetet, ugyanarra az okra vezethető vissza, mint amiért kevésbé lopják el őket: a láthatóságra” – magyarázta Jake McKenzie, az Auto Accessories Garage tartalommenedzsere.
Minél jobban lát téged a többi sofőr, annál valószínűbb, hogy időben lenyomják a féket, mielőtt még túl késő lenne.
Dr. Stuart Newstead, a MUARC vezető kutatója megerősítette, a tanulmány eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy egy esetleges ütközés esélye a fehér járműveknél a legalacsonyabb. „A sötétebb színek kisebb kontrasztot mutatnak a közúti környezettel, ami általában nagyobb balesetveszéllyel jár – különösen a nappali órákban.”
A szakember szerint az autó színe és a balesetveszély közötti kapcsolat az éjszakai vezetés során már kevésbé érvényesül. „Valószínűleg azért, mert a színeket nehezebb megkülönböztetni sötétebb körülmények között.” Az autók ráadásul ilyenkor fényszóróval közlekednek, ami sokkal inkább meghatározza láthatóságukat, mint a színük.
Michael Case, a RACV Vehicles főmérnöke megjegyezte, a tanulmány eredményei hasznos adalékkal szolgálhatnak az autóvásárláshoz is, ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a balesetek bekövetkezésében egy sor másik, hangsúlyosabb tényező is szerepet játszik. „Egy sötétebb színű autó vezetése megnövelheti a balesetveszélyt, de közel sem annyira, mint például a vezetési stílus.”
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés