Zavar, hogy álmodban beszélsz? Így tehetsz ellene

GettyImages-1073141256

Nem is tudtad, hogy álmodban beszélsz, amíg a párod nem hívta fel rá a figyelmed? Nem vagy vele egyedül! Mutatjuk, milyen okok válthatják ki, illetve mit tehetsz ellene.

Szembesülni azzal, hogy álmodban beszélsz, valóságos hideg zuhanyként érhet, de valószínűleg nem olyan tragikus a helyzet, mint ahogy elsőre gondolnád. A Sleep Medicince által publikált tanulmány szerint a jelenség olyan gyakori, hogy az emberek kétharmada átéli élete folyamán.

Miért beszélünk álmunkban?

„Az álomban beszélés egy paraszomniás rendellenesség, melynek háttere továbbra sem teljesen világos a kutatók előtt”, idézte a CNN dr. Kannan Ramart, a Mayo Clinic professzorát. Egy másik szakember, Rebecca Robbins alváskutató kiemelte, hogy a jelenség epizódjai akár 30 másodpercig is eltarthatnak, és míg vannak, akik csak ritkán tapasztalják, másoknál egy alvási perióduson belül többször is jelentkezhet.

Kialakulásában a genetika mellett közrejátszhat a megnövekedett alkoholfogyasztás, de hozzájárulhat a fokozott stressz is. Mivel az egyik kiváltó ok a szorongás lehet, a beszéd az érzelmek, aggodalmak kifejezésére, vagy a nap feldolgozására irányulhat. „Néhány értelmetlen szótól kezdve szerepelhetnek benne teljes mondatok is, de ez ártalmatlannak tekinthető”, tette hozzá Robbins.

A kutatók elemzése szerint, melyhez 230 érintettől származó beszédmintákat vizsgáltak meg, alvás közben a „nem” volt a leggyakrabban elhangzó szó. Sőt, a Sleep című tudományos folyóiratban megjelent tanulmányból kiderült, hogy az emberek közel 10 százaléka káromkodik is álmában. És ez még nem is a legfurább dolog! A jelek ugyanis azt mutatják, hogy időnként szünetet tartanak a beszédben, mintha csak egy képzeletbeli személlyel társalogva várnának a válaszra. Ez arra utal, hogy az alvó agy is nagy fokú aktivitásra képes.

Fontos, hogy beszéljetek róla
Fontos, hogy beszéljetek rólasilverkblack / Getty Images Hungary

„Bár ez nem gyakori, vannak olyan esetek, amikor valaki alvás közben bevall valamit”, emelte ki a professzor. A megfigyelések alapján az emberek inkább az első két alvási fázisban szoktak összefüggő mondatokat alkotni, a következő két fázisban pedig már kevésbé. Miután azonban felébrednek, csak nagyon ritkán emlékeznek rá, hogy mit mondtak, gyakran csak a partnerüktől értesülnek róla.

Mit lehet tenni ellene?

Robbins szerint az alvás közbeni beszéd általában ártalmatlan, és nem köthető semmilyen mentális vagy fizikai betegséghez. Ő első lépésként azt ajánlja, hogy őszintén beszéljetek róla a pároddal. Az életmódváltás, például az alkoholfogyasztás visszafogása, vagy a több alvással töltött idő szintén segíthet, csakúgy, mint a stressz kerülése.

Ahogy az alvászavarok kapcsán gyakran elhangzik, úgy itt is igaz, hogy a délután folyamán a koffeint már érdemes elhagyni, illetve a szervezet megfelelő regenerálódásához ajánlott kialakítani egy megszokott alvási rutint is. Ha ez nem működik, nem marad más, mint felkeresni egy alvásspecialistát. A szakember alvási napló vezetésére kérhet, melynek alapján pontosabb diagnózis tud felállítani.

Szakácskönyv egy kis extrával!

 

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra