Az autó egy gép, amit rendszeres működtetésre terveztek. Ez azt jelenti, hogy hetente minimum 20-30 percet kéne vezetned, hogy elkerülhess egy sor problémát, amelyek egyébként felmerülhetnek. A Popular Science számba vette, hogy milyen alkatrészekkel gyűlhet meg a bajod, illetve hogyan előzheted meg a gyakori hibaforrásokat, ha keveset ülsz a volán mögé.
Fék
Ha a kocsi ki van téve az elemeknek, a féktárcsák a nedvesség hatására rozsdásodni kezdhetnek, ami az indítást követő első fékezéseknél pulzálást, remegést is okozhat. Ezt a legtöbb esetben viszonylag egyszerű orvosolni. A teendőd csupán annyi, hogy fokozatosan fékezve (tehát nem hirtelen tövig taposva a pedált!) néhányszor megállítod az autót.
Gumik
Amikor az autó sokáig nem mozdul, a gumiabroncsok eldeformálódhatnak. Ennek elkerüléséhez gondoskodj róla, hogy a nyomás elérje a gyártó által engedélyezett maximális értéket. Figyelj arra is, hogy a következő parkolásnál a gumik ne ugyanazon a részen álljanak, ahol korábban.
Üzemanyag
A Popular Science ezt nem említi, de a Magyarországon idén bevezetett E10-es benzin (melyben a biokomponens aránya elérheti a 10 százalékot) viszonylag hamar, akár egy hónapon belül is meg tud romlani, ami lerakódásokat hagyhat a tankban, és ezáltal a befecskendező rendszer működését is befolyásolhatja. A Cartárs blog ezért azt javasolja, hogy ha az üzemanyag hosszú ideig áll az autóban, tölts hozzá valamilyen speciális adalékanyagot. Szintén megoldást jelenthet, ha prémium benzint tankolsz.
Klíma
Még ha nincs is túlzottan meleg, időnként járasd meg a klímát, hogy mozgásba lendüljön az olaj a rendszerben, különben kiszáradhatnak a tömítések és kiengedhetik a klímagázt. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy elszaporodhatnak benne a baktériumok és a gombák, ezért érdemes évente fertőtleníteni.
Akkumulátor
Az akkumulátor vezetés közben tölti magát, rendszeres használat nélkül azonban magától is lemerülhet, ezért előfordulhat, hogy nem fogod tudni beindítani az autót. A folyamatot csak még inkább felgyorsítja, ha rövidebb távokon közlekedsz, az aksi régóta nem volt cserélve vagy egy olcsóbb modellről van szó. Ha fel akarsz készülni erre, nem árt, ha felszerelkezel egy indítókábellel (más néven bikakábellel) és/vagy egy hordozható töltővel.
Fényezés
Az egy helyben rostokoló autó tisztogatása időpazarlásnak tűnhet, pedig nem az. Bár az eső lemoshatja róla a port, egyes makacs szennyeződések, mint a fák gyantája vagy a madarak ürüléke felhalmozódhatnak rajta és kárt tehetnek a fényezésében. Éppen ezért, ha megoldható, tanácsos fedett helyen parkolni, vagy legalább alkalomadtán áttörölni az autó külsejét egy puha szivaccsal.
Pollenszűrő
A pollenszűrű feladata, hogy az utastérbe beáramló levegőt megszűrje a portól, pollenektől és egyéb szennyeződésektől, ám ha eltömődik, az a légmozgás útjában áll és a klíma hatásfokát is rontja. Ahhoz, hogy ezt megelőzd, tartsd tisztán a szélvédő előtti vízelvezető csatornát. Persze a cserét itt sem lehet a végtelenségig halogatni. Hogy pontosan mikor válik esedékessé, annak szerepelnie kell az autód kézikönyvében.
A cikk az ajánló után folytatódik
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés
Kézifék
Ha régi a kocsid, a kézifék huzaljai mostanra elég rossz állapotban lehetnek, ezért számolnod kell vele, hogy eljön a pillanat, amikor beragad a fék. Ez ellen mindössze annyit tehetsz, hogy az autó normál üzemeltetése során rendszeresen használod a kéziféket.
Napfénytető
Nem minden autóban van napfénytető, de amelyikben igen, azzal foglalkozni kell, a szélein lévő csatornák ugyanis eldugulhatnak, ha pedig a törmelék széthúzza a gumikat, a víz utat találhat az utastérbe. Ezért ügyelj rá, hogy ne halmozódjon fel a kosz ezekben a csatornákban, és szükség esetén cseréld le a tömítéseket.
Ha már így belelendültél, ellenőrizd az autó működtetéséhez szükséges folyadékokat, így az olajszintet is.