Hogy tudják behozni a pilóták a késés miatt kieső időt?

A késések gyakran dominóhatást létrehozva söpörnek végig a menetrenden, ami hihetetlenül frusztráló tud lenni, de a pilótáknak van egy eszközük, amivel valamelyest javíthatnak a helyzeten.

Amikor egy csúszva induló gépen várakozol, némi megnyugvást jelenthet, amikor a kapitány a felszállás előtt bejelenti: igyekszik minden tőle telhetőt megtenni, hogy megpróbálja behozni a kiesett időt. A Business Insider szerint ez azonban nem olyan egyszerű, mint gondolnád, a pilótáknak ugyanis a légi forgalmi előírásokra, a sebességhatárokra és az útvonaltervre is tekintettel kell lenniük.

Mit tehetnek a pilóták?

Patrick Smith pilóta a MailOnline kérdésére elárulta, a megoldás az lehet, ha a lehetőségekhez mérten levágják az utat. Magyarázata szerint a gépek általában nem egyenes vonal mentén haladva, hanem előre meghatározott pontok érintésével jutnak el egyik repülőtérről a másikra. Ha pedig egy pilótát szorít az idő, megkérdezheti a légi irányítást, hogy lerövidítheti-e az utat – például néhány ilyen pont kihagyásával –, ami értékes perceket jelenthet.

Számukra mindig az utasok biztonsága az első
Számukra mindig az utasok biztonsága az elsőFotó: carlosphotos / Getty Images Hungary

Egy másik pilóta szerint a gyakorlat a rövid távú járatokon működik a legjobban, hosszabb távon már jóval komplikáltabb a helyzet. Habár magától értetődőnek tűnhet, hogy a gép a kieső időt behozva gyorsabban menjen, ezt nem lehet csak úgy megtenni, mivel a nagyobb távolság miatt ennek drasztikus hatása lenne az üzemanyag-felhasználásra nézve. Indulj ki abból, hogy ha egy Dreamliner B787 típusú gép, ami 1030-1040 km/órás sebességgel szokott repülni, csak 10 km/órával nagyobb tempóval haladna, az akár 500-1000 kilogrammal is megemelhetné fogyasztását.

A megszólaltatott pilóta arról is beszélt, hogy a járatok akkor is késhetnek, ha pontosan indulnak el, ami azonban jellemzően nem a saját sebességükkel vagy útvonalukkal függ össze. A háttérben sokkal inkább az úgynevezett futóáramlatok (jetstreamek) – vagyis magas légköri nagy sebességű légáramlások – állnak, melyeket kihasználva a gépek gyorsabban repülhetnek, ám a légitársaságok hiába próbálják belekalkulálni ezeket az aktuális évszak menetrendjébe, az időjárási körülmények bármikor megváltozhatnak.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.