Kevés riasztóbb pillanat van egy autós életében, mint amikor menet közben mondja fel a szolgálatot a fék. Fontos azonban tudni, hogy ilyenkor sincs minden veszve. Ha gyorsan cselekszel és megfelelőek a körülmények, kis mázlival ép bőrrel megúszhatod. A Lifehacker összeszedett néhány jó tanácsot, ami akár életmentő is lehet.
Próbálj nyugodt maradni
Tudjuk, könnyű mondani, de a túlélésed múlhat rajta, hogy a rád nehezedő nyomás ellenére megőrizd a hidegvéred. Ez az első és egyben legfontosabb lépés, amit megtehetsz, hogy képes legyél úrrá lenni a helyzeten.
Kapcsold be a vészvillogót
Ha van egy pillanatnyi időd, hogy biztonságosan bekapcsold a vészvillogót, ragadd meg az alkalmat. Ezzel figyelmeztetheted a többi sofőrt, hogy valami nincs rendben az autóddal és kerüljenek el.
Váltsd alacsonyabb fokozatra
Ha manuális váltójú autód van, itt az ideje, hogy a motorfék működését elősegítve alacsonyabb fokozatba kapcsolj. Egy automata váltós kocsi esetében ez azt jelenti, hogy egyszerűen leveszed a lábad a gázpedálról (amit ezen a ponton valószínűleg magadtól is megtennél).
Hessegesd el magadtól a gondolatot, hogy üresbe tedd a váltót. A motorfék csak akkor tudja lelassítani a kocsit, ha sebességben van.
Keress egy üres sávot
Lehetőség szerint igyekezz lehúzódni a leállósávba, vagy keress egy üres sávot, ahol nincsenek más járművek, hogy elegendő hely legyen előtted a biztonságos lelassuláshoz.
Próbálj újra fékezni
A legtöbb autónak kettős fékrendszere van, ami egymástól függetlenül vezérli az első és a hátsó féket, így kicsi az esélye, hogy mindkettő egyszerre hibásodjon meg. Hasznos lehet az is, ha tisztában vagy vele, hogy az autód rendelkezik-e blokkolásgátlóval (vagyis ABS-szel). Ha igen, akkor az ajánlások szerint erősen kell fékezned, miközben továbbra is kormányzol, ha pedig nem, akkor a szakaszos, „pumpáló” fékezés a legjobb megoldás.
Amennyiben nem tudod, hogy van-e blokkolásgátlód, a legközelebbi indításkor ellenőrizd, hogy felvillan-e a műszerfalon egy sárga ABS-jel, vagy olvass utána a kézikönyvben.
Használd a kéziféket
Ha nem sikerül megállítanod az autót, húzd be a kéziféket, ami egy különálló rendszert alkot. Ez lassabban érvényesül, mint a hagyományos fék, ezért hosszabb fékútra lesz szükséged, de előbb-utóbb biztosan meg fogja állítani az autót.
A cikk az ajánló után folytatódik
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés
Ne próbáld leállítani a motort
Csak azután állítsd le a motort, hogy a kocsi álló helyzetbe került. Ha még előtte megteszed, kikapcsolhat a szervokormány és zárolhat a kormánykerék, ami további problémákat idézhet elő.
Fordulj szerelőhöz
Mondanunk sem kell, ezek után feltétlenül javíttasd meg a féket. A rendszert érdemes egyébként is rendszeresen ellenőriztetni, hogy elkerülhesd a hasonló vészhelyzeteket.