Ha autóval jársz, biztosan veled is előfordult már, hogy belefutottál valamilyen váratlan közlekedési helyzetbe, amire hirtelen nem is találtál épkézláb megoldást. Mivel úgy tűnik, hogy a hasonló eseteknek se szeri, se száma, új sorozatunkban a Kreszprofesszor, azaz Pető Attila segítségével igyekszünk kibogozni a leglehetetlenebbnek tűnő szituációkat. Az autópályákon ideiglenesen bevezetett sebességkorlátozások után ezúttal a fővárosi Eötvös téren kialakult fejetlenségről lesz szó, ami komoly kihívások elé állíthatja a villamospályát keresztező autósokat.
A síneken ragadhatsz
Mielőtt még rátérünk arra, hogy mi lehet a kiút, röviden felvázoljuk, pontosan mi okozza a felfordulást. A helyszínről elsősorban azt érdemes tudnod, hogy ha a rakpart felől közelíted meg a Lánchídnál lévő Eötvös teret, akkor egy keresztező úton kell áthajtanod, ahol egy úgynevezett fedező lámpával, vagyis egy kétlencsés fényjelzőkészülékkel biztosítják a villamos áthaladását.
Pető Attila közlekedési szakértő, a Mosolyzóna Autósiskola alapítója és vezető oktatója szerint az ilyen lámpák alaphelyzetben sárgán villognak, ami azt jelenti, hogy veszélyes helyre kell felkészülni, de az áthaladás a síneken engedélyezett. Amikor villamos érkezik, a jelzés először folyamatos sárgára, majd pirosra vált – természetesen ilyenkor már nem szabad ráhajtani a sínekre.
A probléma abban gyökerezik, hogy a pár méterre következő kereszteződésben elsőbbségadás kötelező táblát helyeztek el, így a jelentős forgalom miatt ebből az irányból elég nehéz becsatlakozni a főútvonal forgalmába. Ennek egyenes következménye, hogy több jármű a villamospályán reked. Addig nincs is baj, amíg nem érkezik villamos. Amikor viszont igen, a feltorlódó járművek akadályozzák a villamosforgalmat.
Nem a te hibád
Pető Attila azt mondja, bármennyire is szerencsétlen a helyzet, a KRESZ előírása, miszerint „nem szabad az útkereszteződésbe behajtani, ha azt – forgalmi torlódás miatt – a zöld fényjelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni”, csak a zöld fényjelzésre vonatkozik. Csakhogy itt nem háromlencsés lámpa működik.
Ezért ezen a helyen, amikor a ráhajtanak a villamossínre a vezetők, és forgalmi okból kényszerülnek megállni, az abszolút nem szabálytalan
– mutat rá összefoglaló videójában a Kreszprofesszor, aki ottjártakor több beragadó autót is látott a helyszínen.
Mi a megoldás?
A közlekedési szakértő úgy véli, természetesen az lenne a helyes, ha az autósok az áthaladás előtt mérlegelnék, átférnek-e a kérdéses útszakaszon, ugyanakkor belátja, hogy ez nem minden esetben egyszerű.
Egyébként a villamosvezetők elég rugalmasan kezelik a helyzetet, mintha már megszokták volna ezt a fajta forgalmi torlódást.
Pető Attila abban látná a megoldást, ha a sínek előtti kereszteződésben a villamoslámpával szinkronban működő fényjelző készüléket helyeznének el, ez azonban valószínűsíthetően a Lánchíd felől érkező forgalom jelentős feltorlódását eredményezné.