Ha az időjárás végre a naptárhoz igazodik, lassan valóban nyakunkon a nyár, ilyenkor pedig az ember valami frissítő szomjoltóra vágyik. Ez járt a fejünkben akkor is, amikor elhatároztuk, hogy kiderítjük, az ásványvíz és az üdítőital szerelemgyerekének tekinthető citromos termékek mennyire alkalmasak a célra.
Ásványvíznek látszó tárgy
Ahogy azt Traszkovics Zsolt élelmiszermérnök, a DIATRA Mérnöki Iroda Kft. ügyvezetője „hogyan készült” cikkünkben elmondta, a tesztelt termékek csak ránézésére látszanak ásványvíznek. Ha ugyanis veszed a fáradságot és elolvasod a címkéjüket, ott az üdítőital kifejezés olvasható. A szakember szerint a termékek sajátossága, hogy legfőbb összetevőjük a víz – ami ivóvíz és ásványvíz is lehet –, igazi citromot és más gyümölcsöket pedig egyáltalán nem, vagy csak nagyon kis mennyiségben tartalmaznak.
A citromos íz kialakításához a gyártók vagy természetes, vagy mesterséges aromát használnak, de néhol felbukkan a citromlé is. Mielőtt még abba a hitbe ringatnád magad, hogy a valódi citrom jelenléte bármit is ér, fel kell hogy világítsunk:
az 1 százalékos arányban (!) hozzáadott citromlé nem biztosítaná az elvárt ízélményt, ezért a termék így is aroma felhasználásával készül.
További rossz hír, hogy a víz után a legnagyobb mennyiségű összetevő általában a cukor vagy az édesítőszer. A szakember mindezek fényében leszögezte: az ilyen citromos víz nem alkalmas az ásványvíz helyettesítésére. Ha kíváncsi vagy, mi kerül még a termékekbe, illetve hogyan készül, alábbi cikkünkből minden kérdésedre választ kaphatsz.
Hogyan teszteltünk?
Kóstolónkhoz a nagy láncok aktuális kínálatából szereztük be a citromos üdítőket, szénsavasakat és szénsavmenteseket vegyesen, mert a bubiknál sokkal fontosabbnak tartottuk, hogy milyen az ízük, illetve mennyire természetesek. Ennek eldöntéséhez nemcsak egy plusz szempontot adtunk az értékelésnél, hanem némi fondorlathoz is folyamodtunk. A tesztelt termékek között egy általunk készített citromos vizet rejtettünk el. Mint később kiderült, nem is dönthettünk volna jobban!
A cseltől eltekintve próbánk a szokásos módon zajlott. Szerkesztőségünk tagjai egy vakteszt keretében, véletlenszerű sorrendben kóstolták végig a termékeket, melyeket szigorúan szubjektív, érzékszervi szempontok figyelembevételével értékeltek egy 1-től 5 pontig terjedő skálán. Az összesítés és az átlagolás után ebből jött ki az alábbi végeredmény:
3. helyezett: Lidl Saguaro citromízű szénsavas üdítőital – 2,78 pont (149 forint/1,5 liter)
Összetevők: ivóvíz, cukor, szén-dioxid, savanyúságot szabályozó anyag (citromsav), természetes citromaroma, tartósítószer (nátrium-benzoát).
Természetesség: 2,16 pont.
Tesztünkön a Lidl citromos üdítője lett a legjobb saját márkás termék. Azt nem mondhatnánk, hogy az illatozó citromfaligetek jutottak róla eszünkbe, de ha megbékélünk a citromaroma jellegzetes ízével, azt tudjuk mondani, hogy saját kategóriáján belül nem is olyan rossz. Csak kár, hogy ivóvízből készül.
- Nem rossz, friss.
- Tisztítószeríz.
- Enyhébb.
- Édeskés ez is.
- Limonádé. Műlimonádé.
- Citromos légfrissítő íze van.
- Ez a műcitromíz, de legalább nem annyira cukros.
2. helyezett: Jana citrom- és limettaízű, energiaszegény, szénsavmentes üdítőital – 3 pont (289 forint/1,5 l)
Összetevők: víz, cukor, étkezési sav (citromsav), természetes aromák, antioxidáns (aszkorbinsav).
Természetesség: 2,91 pont.
A kipróbált termékek közül talán a Jana termékének íze állt a legközelebb az igazi citroméhoz. Ezt tükrözte az is, hogy 2,91-es átlagot kapott a természetességre, ami messze a legmagasabb érték (a sima citromos víz eredményétől eltekintve) volt a mezőnyben. Tesztelőink azt is díjazták, hogy más termékekkel ellentétben nem büntetett az édessége. Az összetevők között ugyanakkor itt is a sima víz szerepel.
- Még legalább citromízű.
- Sárgított víz.
- Ez olyan semmilyen. Szinte sima víz, ezért jó.
- Ez sem olyan vészes.
- Se túl édes, se túl mű.
- Korrekt citromos víz.
- Íztelen.
1. helyezett: Citromos csapvíz – 3,14 pont (30 forint/liter)
Összetevők: citrom, csapvíz.
Természetesség: 4 pont.
Tesztelőinknek a bolti termékek közé csempészett citromos víz ízlett a legjobban, ami egyrészt azt mutatta, hogy a cukor vagy édesítőszer egyáltalán nem hiányozna belőlük, másrészt pedig azt, hogy nem feltétlenül van értelme költeni rájuk. Főleg ha a természetesség is szempont nálad, mert az aromákkal felturbózott vizeknél ennek bottal ütheted a nyomát.
- Legalább nem édes, sima citromos víz.
- Hányinger.
- Ez már hasonlít arra, amilyen citromot facsarok a vizembe.
- Ez jó.
- Ez olyan, mintha igazi citrom lenne benne.
- Rostos. Citromos. Nem édes. Nem bubis.
- Mintha nem lenne benne cukor, konkrétan citromos víz.
Futottak még
Ezeknek a terméknek most nem jött össze a dobogós helyezés, ezért csak röviden mutatjuk be őket.
4. helyezett: SPAR citrom- és lime-ízű energiaszegény szénsavmentes üdítőital – 2,57 pont (199 forint/1,5 liter)
Természetesség: 2,46 pont
A SPAR ivóvizes terméke kicsit visszafogottabb ízvilággal támadott, ami egyáltalán nem volt baj, sőt! Voltak ugyan, akik a Flóraszepthez vagy a tonikos vécéillatosítóshoz hasonlították, de mások úgy vélték, hogy egész jól hozza a klasszikus citromos vizes ízt, és pont megfelelő mértékben édes.
5. helyezett: Tesco Value lemonade citrom ízű szénsavas üdítőital édesítőszerekkel – 2,28 pont (85 forint/2 liter)
Természetesség: 2,09 pont.
Az ötödik helyén komoly tumultus alakult ki. Kezdjük a Tesco ivóvízből készült, szénsavas versenyzőjével, ami senkitől nem érdemelt ki hármasnál magasabb pontszámot. Tesztelőink azt mondták, hogy nagyon bubis és túlzottan édesítőszer-ízű, így csak szomjasabb lesz tőle az ember.
5. helyezett: Vöslauer Balance Juicy citromízű természetes ásványvíz alapú szénsavas üdítőital – 2,28 pont (399 forint/0,75 liter)
Természetesség: 2,16 pont.
Hiába jelentősen drágább (és sárgább), mint más termékek, a Vöslauer ásványvíz alapú, 7% citromlésűrítményt tartalmazó üdítője szinte csak rettentő savanyúságával emelkedett ki a mezőnyből. „Azonnal görcsbe rándulnak tőle a nyálmirigyeim” – jellemezte egyik résztvevőnk.
5. helyezett: Ave citromízesítésű természetesásványvíz-alapú ital – 2,28 pont (115 forint/1,5 liter)
Természetesség: 2,66 pont.
Az Ave ásványvizes termékéről nem alakult ki egységes álláspont. A csapat egyik fele vízízűnek találta, a másik meg műcitromos mellékíze miatt panaszkodott egy sort. Egyetérteni leginkább csak abban tudtak, hogy nagyon bubis.
5. helyezett: Theodora szénvasas citromízű üdítőital – 2,28 pont (149 forint/1,5 liter)
Természetesség: 2,08 pont.
A Theodora ásványvízből gyártott szénsavas üdítőjéről csak egyvalaki tudta kijelenteni, hogy egész finom, a többieknek nagyon nem jött be. Nem jó értelemben vett érdekes mellékízéről egyebek mellett a vécétisztító és a szúnyogriasztó jutott eszükbe.
9. helyezett: Tesco citrom-, lime-ízű szénvasmentes üdítőital – 2,21 pont (179 forint/1,5 liter)
Természetesség: 2,33 pont.
A Tesco második, szénvasmentes, ivóvízalapú üdítőitala szintén eléggé mesterségesnek hatott. „Kesernyésebb és savanyúbb a többinél, de inkább szomjan halok, mint hogy ezt igyam” – írták róla az értékelőlapokon.
10. helyezett: Fonyódi citromízű szénsavas üdítőital édesítőszerekkel – 2,07 pont (199 forint/1,5 liter)
Természetesség: 2,08 pont.
A Fonyódi forrásvizes terméke kapcsán mindenki másban látta a hibát. „Jellegtelen”, „bubis és rettentően savanyú”, „iszonyúan édes” – fogalmaztak tesztelőink, akik itt főleg a Domestossal és a gyógyszerek ízével vontak párhuzamot.
11. helyezett: Auchan citromízű energiamentes, szénsavas üdítőital édesítőszerekkel – 2 pont (79 forint/1,5 liter)
Természetesség: 1,75 pont.
Az Auchan ásványvízből készített szénsavas üdítőjének ízében nemcsak a citromaroma érződött vastagon, gyártásánál mintha az édesítőszerekkel is bő kézzel bántak volna, ami – ahogy átlaga is tükrözi – nem bizonyult igazán nyerő kombinációnak.
12. helyezett: Kubu Waterrr citrom szénsavmentes üdítőital – 1,85 pont (239 forint/0,5 liter)
Természetesség: 2,66 pont.
A Kubu ivóvizes termékén alig érződött a citrom, viszont volt valami nehezen beazonosítható mellékíze, amit csapatunk sehogy sem tudott befogadni. Csak egyetlen tesztelőnk akadt, aki kellemesnek nevezte.
13. helyezett: Active O2 citromízű, oxigénnel dúsított szénsavmentes energiaszegény üdítőital cukorral és édesítőszerekkel – 1,71 pont (469 forint/0,75 liter)
Természetesség: 2,33 pont.
Amilyen drága, olyan rossz – derült ki az Active ásványvízen alapuló üdítőjéről. Oxigén ide vagy oda, tesztelőink szerint sajnos csak tömény édes ízt hagyott maga után, és az sem volt valami nyerő.
14. helyezett: Penny Aquarius citromízű szénsavas üdítőital édesítőszerekkel, energiamentes, természetes ásványvízből – 1,71 pont (79 forint/1,5 liter)
Természetesség: 1,33 pont
A Pennyben kapható, ásványvizet tartalmazó üdítő már tényleg nélkülözött bármiféle természetességet. Kóstolóink számára vállalhatatlanul édesnek hatott, és légfrissítős, gyógyszeres hatású mellékíze sem aratott osztatlan sikert.
Hallottad, hogy a citromos víz mennyire egészséges? Alábbi cikkünkből megtudhatod, mennyire lehet hinni a szóbeszédnek.