Mit tegyél, ha megcsúszik az autód a jégen? Tippek szakértőktől!

A hó, a jég mind olyan kihívás az utakon, amik még a gyakorlott vezetők életét is megkeserítik.

Télen vezetni nem csak arról szól, hogy a légkondi helyett a fűtést kell a csúcsra járatni, és be kell készíteni a jégkaparót is a kesztyűtartóba. A havas utak, a jégfoltok mind nagyobb körültekintést igényelnek, ezért érdemes gyakorlatban is felkészülni a mínuszokra, a megcsúszásokra és arra is, ha a mínuszokban esetleg nem indul az autó, vagy valahol leáll velünk a semmi közepén. 

Megfelelő gumiabroncs

A téli gumiabroncs már senkinek nem újdonság, ha eddig nem került az autóra, akkor most az első utad egy gumishoz vezessen. Egy nyári vagy egy 5 évnél idősebb téli gumi esetén akár négyszeres lehet a fékút. Ez azt jelenti, hogy míg 40 km/órás tempóról a jobb téli gumikkal 20-30 méteres fékút adódik, a nyári gumikkal ez 50-80 méter is lehet. Sokan nincsenek azzal tisztában, hogy a gumik életkora is számít. Hiába téli a gumi, ha öt évnél idősebb, akkor majdnem annyira balesetveszélyes, mintha nyári gumival közlekednénk. A gumin található úgynevezett DOT-szám segítségével könnyedén megállapíthatjuk az abroncs korát. Ebből a videóból pedig kiderül, hogy ezt hol is találod.

Üzemanyag, élelem, meleg ruha

Senki sem úgy indul neki az útnak, hogy elakad a fagyban, de sajnos előfordul. Ezért fontos, mindig legyen elegendő üzemanyag, mert egy hosszabb ideig tartó elakadás során nagyon gyorsan kihűl az autó, ha nem tankoltunk eleget. Jó, ha bekészítesz egy kis túlélőcsomagot is, amiben legyen elemózsia, víz és meleg takaró is. A láthatósági mellény kötelező kellék, de télen, mikor egyébként is hamar besötétedik, elengedhetetlen, hogy legyen nálad. 

Kényelmes ülés

Télen rajtad van a nagykabát és néhány réteg pluszruha, ami miatt lehet, hogy változtatnod kell az ülésed helyzetén a nyári pozícióhoz képest. A szakemberek tanácsa szerint, ahogyan bemelegedett a kocsi, álljunk meg, vegyük le a kabátot, hogy ne gátoljon minket a mozgásban. 

Lassan járj, tovább érsz

Attól még, hogy teljesen új téli gumi van az autódon, még nem kell száguldozni, ugyanis, ha nem az útviszonyoknak megfelelően választunk tempót, az végzetes lehet. Hiába van bizonyos sebességhatár egy útszakaszon, hóesésesben, jeges úton, ónos esőben vagy ködben érdemes ennél lassabban menni a rossz látási viszonyok vagy a növekvő fékút miatt. Hogy ez mit jelent a gyakorlatban, arra is van egy videónk. 

Mi a teendő, ha megcsúszik az autó?

Sokak félelme, hogy kipördülnek a csúszós úton, és elveszítik az uralmat az autó felett. Kis gyakorlással és némi odafigyeléssel jelentősen lehet csökkenteni ezt a veszélyt. A köznyelvben az él, hogy „ellenkormányozni” kell, de helyesebb lenne a „rákormányzás” szót használni, hiszen ilyen esetben a csúszással azonos irányba kell tekerni a volánt. Bárhogyan is nevezzük ezt a manővert, a lényeg, hogy semmiképp ne fékezzünk, ne adjunk gázt, mert azzal csak rontunk a helyzeten.

Ha mégis elvesztettük az uralmunkat az autó felett, akkor egy erőteljes és határozott vészfékezéssel – jó esetben – még megmenthetjük a helyzetet. Fontos tudnivaló, hogy ha nincs az autónkban ABS, akkor ne satuféket nyomjunk, hanem pumpálva fékezzünk, így növelve a hatékonyságot, illetve megőrizve az autó irányíthatóságát. Persze ez így leírva egyszerűnek tűnik, de jó, ha néha biztonságos körülmények között, egy üres parkolóban vagy egy tanpályán gyakorlunk, hiszen az, hogy ilyen helyzetben hogyan reagálunk, akár életet is menthet.

Ha pedig egybefüggő és vastag hótakaróval találjuk magunkat szemben, akkor eljött az idő, hogy feltegyük a hóláncot, ami nem egyszerű, de nem is lehetetlen dolog, tavaly mi is kipróbáltuk

Mustra