Nincs boldog élet internet és okostelefon nélkül!

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kimutatása szerint egy átlagos magyar háztartás kiadásainak mintegy 60 százalékát a kaja, a rezsi és a közlekedés emészti fel, a maradék 40 százalék pedig gyakran mobil- és tévévásárlásra, illetve internet-előfizetésre megy el.

A legfrissebb adatok alapján a magyar családok tartós fogyasztási cikkeinek állománya folyamatosan bővül és korszerűsödik. Egyes termékek – mint a hűtőszekrény, a mosógép vagy a színes televízió – szinte minden háztartásban megtalálhatók, és van, ahol több is van belőlük. Mutatjuk a részleteket.

Háztartásonként 1,87 mobil

A KSH szerint a tartós fogyasztási cikkeknél sokszor inkább már az a mérvadó, hogy egyes csoportokon belül mekkora az új típusú, korszerűbb termékek aránya. A hűtőszekrényeknél például a kétajtós, kombi készülékek (64,4%) jóval népszerűbbek, mint az egyajtósak (39,2%), melyekben nincs külön fagyasztó – derült ki a 2017-es adatokból.

A televízió szinte minden háztartásban megtalálható, de a készülékek típusának összetétele folyamatosan változik. A tendencia azt mutatja, hogy a hagyományos, képcsöves termékek száma egyre csökken, miközben a modern LED-, LCD-, illetve plazmatévéké ezzel párhuzamosan növekszik. A tavalyi évben a családok 56,1 százaléka rendelkezett az utóbbiak valamelyikével.

shutterstock 425696977
Fotó: Shutterstock

A mobiltelefon 92,2 százalékos ellátottsági aránnyal az életünk szerves részét képzi, 2017-ben 100 háztartásra 187 darab készülék jutott. A fogyasztói preferenciák ugyanakkor itt is változnak. Az okostelefonok részaránya tavaly már 40,6 százaléknál tartott, ami 6 százalékpontos növekedést hozott az előző évhez képest.

A számítógép a háztartások 67,5 százalékban van jelen. Ebben a szegmensben szintén az elmúlt évek trendje érvényesül: az asztali gépek kezdenek háttérbe szorulni, és helyüket a laptopok (40,5), notebookok (42,8%) veszik át.

A netbookok és tabletek még viszonylag kis számban vannak jelen (14,3%) a magyar háztartásokban, ám ezeknél is észrevehető növekedés figyelhető meg, 2017-ben 2,9 százalékponttal emelkedett ellátottsági mutatójuk.

Egyre többet lógunk a neten

Az okostelefonok és a számítógépek népszerűsége az internethasználatra is jelentős hatással van. Tavaly több mint 3,6 millió embernek, vagyis a 12 éven felüli lakosság 42,9 százalékának volt mobilinternet-hozzáférése, míg vezetékes internetre több mint 2,7 millió háztartás kötött előfizetést.

A KSH közléséből kiderül, a felhasználók 69,9 százaléka nap mint nap, ötödük pedig hetente többször is felcsatlakozik a világhálóra. Arra a kérdésre, hogy mit gondolnak általában az internetről, a lakosság 56,9 százaléka jelentette ki, hogy nélkülözhetetlennek tartja, és csak minden ötödik ember vélte úgy, hogy könnyedén meglenne nélküle.

shutterstock 197496365
Fotó: Shutterstock

Persze, a korosztályokat tekintve azért akadnak eltérések. Az internethez főként a "Z generáció" tagjai kötődnek (82,7%), az idősebbek és a baby boom generáció tagjai viszont jobban viselik a hiányát.

Csak minden második családnak telik autóra

A KSH szerint a tavalyi évben minden második magyar háztartás rendelkezett saját tulajdonú (!) autóval, ami nem jelentett számottevő változást az előző években mért adatokhoz képest.

Mustra