Az utóbbi évek adatlopásai során nyilvánossá váló jelszavakat listázó és csoportosító kutató szerint rengetegen követnek el igazi szarvashibákat, és használják a kedvenc csapatuk vagy autómárkájuk nevét. A Virginia Tech informatikusa egy jelszókezelő alkalmazás üzemeltetésében is részt vesz, és természetesen az újrahasznosított és a szomszédos karakterekből álló jelszavaktól is a falra mászik.
ferrari
A 6,1 millió jelszóból létrehozott statisztikák alapján számos, golyóállónak éppen nem mondható jelszóválasztási módszerre is fény derült - írja a Science Alert. Egy kisbetűs „ferrari”-t persze tényleg könnyű megjegyezni, pláne hogy internetes szolgáltatások és fiókok százaihoz kellene különböző, erős és változatos jelszavakat memorizálni, bombabiztos védelemnek ugyanakkor nem nevezhető a dolog. Főleg, ha egy „ferrarifan69” felhasználónév is társul a kedvenc sportautójukkal operáló zsenik talányos jelszavaihoz. A leggyakoribb márkaneves jelszava a következők voltak:
- mustang
- ferrari
- playboy
- mercedes
- cocacola
- snickers
- corvette
- skittles
1q2w3e4r
A billentyűzet szomszédos karakterein végigzongorázók módszere sem sokkal megbízhatóbb megoldás. Az 123456-ot azért meghaladó felhasználók leggyakrabban az 1qaz2wsx (angol nyelvű billentyűzetről van szó) és a 1qazxsw2 jelszavakat részesítették előnyben. Amikor nem voltak éppen szerelmesek vagy feldúltak.
seggfej
Az „iloveyou”, a „fuckyou” és az „asshole” is gyakori megoldás volt ugyanis, bár akadt olyan felhasználó is, aki inkább magára koncentrált, és az „iloveme” mellett tette le a voksát.
Emellett a kedvenc együttesüket és csapatukat is sokan választották. Főleg a rockerek (metallica, slipknot, nirvana, blink182... rockstar) és a focidrukkerek mentek nagyot (chelsea, arsenal, barcelona, manchester). A Blink 182, a Sum 41 és a U2 rajongói ezúttal jól jártak: a rajongók későbbi jelszóválasztására is ügyelő rockerek tekintettel voltak rájuk.
A hackerbiztos jelszavakhoz 8 karakternél hosszabb, kis és nagybetűs karaktereket, számokat és egyéb szimbólumokat is felvonultató megoldásokra van szükség az informatikusok szerint, és a márkanevek és focicsapatok mellőzése mellett az sem árt, ha minden fiókhoz külön jelszót állítunk be. A jelszókezelő alkalmazás létrehozásában is közreműködő kutatók természetesen a saját alkalmazásukat ajánlják mindehhez. Reméljük, ezt sosem törik majd fel.