A teszt többek között azt vizsgálta, hogy mennyire biztonságosak a gyerekülések egy frontális vagy oldalirányú ütközés esetén, milyen a használhatóságuk, kényelmesek-e, illetve tartalmaznak-e olyan veszélyes, egészségre káros anyagokat, mint a policiklusos aromás szénhidrogének (PAH), a ftalát, a fenolok, a formaldehid és az égésgátlók. Ez utóbbiak jelenléte azért fontos kérdés, mert potenciális rákkeltő, mutagén, hormonrendszert károsító vegyszerek, amelyek a bőrrel érintkezve a gyerekek szervezetébe juthatnak.
Van, ami szinte semmit nem véd
A laboratóriumi körülmények között elvégzett biztonsági teszt egyik nagy kérdése az volt, mi történik a gyereküléssel egy frontális vagy oldalirányú ütközésnél: elmozdul-e a helyéről, illetve mennyire befolyásolja a gyerek mellkasát, nyakát, fejét érő erőhatást. Azoknál a termékeknél, amelyek több korosztály számára készülnek, ezt kisebb és nagyobb próbababákkal is tesztelték.
Mint kiderült, két termék – egy Recaro és egy Concord – elég rosszul teljesít, ha megtörténik a baj: ezek csak 0 vagy 0,5 pontot szereztek a teszt 0-tól 5-ig terjedő skáláján. Ráadásul úgy, hogy nem is az olcsó modellek közé tartoznak: ár tekintetében 85 és 120 ezer forint körül mozognak. A márkából ennek ellenére nem lehet messzemenő következtetéseket levonni, a gyártók más termékei ugyanis kimondottan jól szerepeltek a teszten.
"További 5 termék vásárlását szintén nem ajánlják a szakértők, mert ezek is 2 pontnál kevesebbet kaptak biztonságra, és ugyanezért az árért kaphatunk olyan gyerekülést is, amelyik sokkal biztonságosabb"
– írta közleményében az egyesület.
A Recaro termékét visszahívták
A Tudatos Vásárlók Egyesülete azokat a termékeket szerepelteti a honlapján megjelenő tesztjeiben, amelyek a teszt publikálásának időpontjában új termékként elérhetők hazai boltokban ill. magyar nyelvű webáruházakban, akkor is ha maga a tesztelés akár előző években történt. Emellett az egyesület arra ösztönzi a vásárlókat, hogy a környezettudatosság jegyében lehetőleg válasszanak használt terméket, de azok vásárlása előtt is tájékozódjanak a tesztből. Az autós gyerekülés teszt megjelenésekor a tesztben rossz eredménnyel szereplő Recaro Optia gyerekülés szerepelt egy magyar nyelven elérhető webshopban, habár a gyártó tavaly visszavonta a terméket a piacról, éppen a 2016-os ADAC teszt rossz eredménye miatt. A TVE teszt publikálásának hatására a márka hazai forgalmazója elérte, hogy a webshop levegye az oldaláról a terméket, így az már nem kapható új termékként, ezért a TVE is törölte a tesztjéből.
Nincsenek tele vegyszerrel
A teszt alapján az egészségre káros anyagok nem jelentenek számottevő kockázatot a vizsgált termékeknél: 29 gyerekülés 4 vagy több pontot kapott erre a szempontra, és csupán kettőnél fordult elő 2 pontos vagy alacsonyabb eredmény.
A méret a lényeg?
Ami a méretkategóriákat illeti, a 0-13 kg és 0-18 kg méretű gyereküléseknél – amelyekből 14 szerepelt a mezőnyben – nagyjából 60 ezer forintból találhatod meg a számításod. Ez az ára annak, ha egy biztonságos, jól használható, kényelmes, és vegyi szennyezettségtől mentes terméket szeretnél. Érdekes, hogy 160 ezer forintért viszont nem feltétlenül várhatsz csodákat: volt olyan gyerekülés, ami az ütközéses tesztnél ugyan jól szerepelt, de viszonylag magas vegyianyag-szennyezettséget mutatott.
A 9-18 kg-os méretcsoportban 8 termék szerepelt, melyek közül az egyik 0 pontot kapott a biztonsági tesztre. Ez 90 ezer forint körüli áron kapható, miközben ebből az összegből sokkal biztonságosabbat is lehet vásárolni.
Jó hír, hogy a nagyobb méretű, 15-36 kg-os termékek között egyáltalán nem volt kirívóan gyenge biztonságú résztvevő. Ebben a kategóriában akár 50-70 ezer forintból is vásárolhatsz megfelelő gyermekülést.
Az "együttnövő" sem tökéletes
Ha minél kevesebb pénzt és időt szánsz a vásárlásra, az úgynevezett együttnövő gyerekülés tűnhet a légkézenfekvőbb választásnak. Ebből létezik olyan típus is, amelyet 0-36 kilóig ajánlanak, vagyis újszülött kortól egészen addig használhatod, amíg csak szükséges.
Szakértők szerint viszont ezeknek az üléseknek a hátránya, hogy általában kevésbé biztonságosak, mivel eleve nagyobb gyerekekre van kialakítva az egész szerkezet.
A gyártók ezt úgy küszöbölik ki, hogy a – kisebb babákra gondolva – szűkítő ülést adnak a termékhez. Az egyesület szerint ennek viszont a használhatóság láthatja kárát, mivel az ilyen ülések gyakran nehezen mozgathatók.
A mezőnyben összesen 3 együttnövő termék szerepelt, méghozzá nem túl fényesen: mindhárom 2-nél alacsonyabb pontszámmal végzett a biztonsági teszten, és a használhatóság terén sem remekeltek.