Teszt: nem mind cider, ami annak látszik

Olvasási idő kb. 5 perc

Kilencféle almás cidert vizsgált meg legújabb Szupermenta terméktesztjén a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH). Az élelmiszerbiztonsági előírásoknak ugyan mindegyik megfelelt, de a minőség és a jelölés terén azért feltártak néhány hiányosságot.

A cider Magyarországon is egyre népszerűbb és divatosabb italnak számít. De miről is van tulajdonképpen szó? A Szupermenta megjegyezi, elsőre azt gondolnánk, hogy az elnevezés almabort takar, ám ha alaposabban is szemügyre vesszük a termékkört, gyorsan kiderül: igazából nem is minden cider tekinthető almabornak.

Minek nevezzelek?

Ha egy terméken a cider felirat szerepel, az üveg vagy éppen doboz hátoldalán egy rövid leírást kell találnod – mint például: "félédes almabor" vagy "almalé sűrítményből készített, szénsavas, alkoholos ital” –, ami egyértelművé teszi, hogy mit ért a cider kifejezés alatt a gyártó. 

A teszt keretében a Szupermenta kifejezetten cidernek jelölt italokat vizsgált. A 9 minta (7 üveges és 2 dobozos kiszerelésű, 8 szűrt és 1 szűretlen) közül hármat almaborként neveztek forgalmazóik, míg a többi hat esetben almalé alapú, sűrítményből vagy koncentrátumból készített szénsavas, erjesztett alkoholos italként jelölték azokat.

Mit mond az Élelmiszerkönyv? 

A ciderek fogyasztásának az Egyesült Királyságban és Franciaországban komoly hagyományai vannak, ezért ezekben az országokban szigorú minőségi paramétereket tartalmazó nemzeti előírások vonatkoznak rájuk. A Magyar Élelmiszerkönyv ezzel szemben csak az almaborokat szabályozza, a cider fantázianevű termékekre viszont nem vonatkozik külön előírás. Éppen ezért a magyar piacon jellemzően az almalé alapú erjesztett, szénsavas, aromával ízesített alkoholos italokat értik a fenti megnevezés alatt. Ezeket általában 30 százalék alatti gyümölcstartalommal készítik, sűrítményből vagy koncentrátumból.

Mit vizsgáltak?

A vizsgálat során a szakemberek a NÉBIH laboratóriumaiban bontották atomjaira az italokat, miközben biztonsági, analitikai és érzékszervi vizsgálatokat is végeztek. A termékek összességében jól vizsgáztak a teszten. Analitikai probléma egyáltalán nem merült fel, tartósítószert pedig csupán két termékben mutattak ki, amelyek szintje megfelelt a csomagoláson jelzett, határérték alatti adatnak.

Minőségi probléma két almabornak nevezett termékkel – melyekre szigorúbb előírások vonatkoznak, mint az alkoholos italokra – adódott. Bár az élelmiszeripari szabályozásoknak megfelelően mindkettő erjesztett almaléből készült, az egyiknél a cukortartalom (19,5g/l) nem igazodott a címkén feltüntetett "félszáraz” besoroláshoz (valójában "félédesnek" minősült), a másiknál pedig a cukormentes extrakt- és az összes sav-tartalom nem stimmelt, így megállapítást nyert, hogy nem is nevezhető almabornak. 

A jelölések rendben voltak?

Nem éppen. A legjellemzőbb probléma az volt, hogy az allergiát vagy intoleranciát okozó anyagokat (kálium-diszulfit; nátrium-diszulfit, nátrium-metabiszulfit) nem emelték ki egyértelműen az összetevők felsorolásánál. Az egyik cidernek ráadásul hiányos volt a címkéje is, mivel lemaradt róla a termék leíró neve.

A NÉBIH figyelmeztette az érintett cégeket, és kötelezte őket a hibák kijavítására. Az egyik termék forgalmazója többszöri felszólításra sem küldte meg a nyomon követési dokumentációkat és a gyártmánylapot, ezért a hivatal megtiltotta annak forgalomba hozatalát. A felelős vállalkozó több százezres bírságra számíthat.

Melyik a legfinomabb?

A Szupermenta kedveltségi vizsgálatán szakértők és laikusok bírálták el az alkoholtartalom szerint növekvő sorrendben felszolgált alma cidereket.

A termék tisztasága akkor megfelelő, ha tükrös, tiszta, üledéktől és zavarosodástól mentes (kivéve, ha szűretlen, mert úgy az opálosság még belefér). Ehhez a Somersby és Carling állt a legközelebb.

A cider színe ideális esetben olyan, mint az almáé: árnyalatai az aranytól egészen a mély mézsárgáig terjedhetnek. Ezen a téren a Carling teljesített a legjobban.

Az illatnál a tiszta, kellemes, mézes és fűszeres, karamellizált almaszerű jegyeknek kell dominálnia, aminek a kóstolók szerint szintén a Carling felelt meg leginkább.

Az ízzel szembeni fő elvárás, hogy karamellizált alma, aszalt gyümölcs és vanília jellegű legyen, továbbá selymes érzetet keltsen, amely kiegyensúlyozott savassággal párosul. Ízharmónia tekintetében pedig a kellemesen, harmonikus, kerek íz a kívánatos. Itt a Somersby lett a nyertes.

Mindezek alapján a kedveltségi vizsgálaton az alábbi három termék szerzett dobogós helyezést:

3. Strongbow – 39,4 pont

2. Carling – 42,1 pont

1. Somersby – 44,9 pont

A részletes eredményekről bővebben is olvashatsz a NÉBIH beszámolójában.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek