Tudod, hogy mikor kell lecserélned a gumiabroncsodat?

Íme hét tényező, ami alapján megállapíthatod, annyi a mostani gumijaidnak vagy sem.

Lassan búcsút inthetünk a téli gumikat, és ha már úgyis közeleg a csere, nem árt azt egybekötni az abroncsok állapotának ellenőrzésével. A Hankook szakértői segítettek áttekinteni, mire figyeljünk indulás előtt és vezetés során, hogy biztonságos abroncsokkal járjunk.

Nem jó, ha

1. Látható elváltozások vannak az abroncson

Amennyiben a futófelületen vagy az oldalfalon sérülést, repedést, vágást, dudort, vagy egyéb elváltozást találunk, mindenképp javasolt szakember bevonása. A sérülések ugyanis elérhetik a karkaszt (az abroncs vázát), ami a szerkezetbe jutó víz okozta korrózió miatt életveszélyessé is válhat. Amennyiben látható elváltozás van bármelyik abroncson, azonnal keressünk fel egy gumiszervizt.

2. Tinédzserkorba lépett a gumiabroncs

A gumiabroncsok lassan ugyan, de öregszenek. Természetesen megfelelő tárolás mellett az új abroncs több év után is megőrzi eredeti tulajdonságait. Két évszámot érdemes megjegyezni. Új abroncs esetén 6 évnél öregebb abroncsot már ne szereltessünk fel. A használatban lévő abroncsok esetén pedig a gyártástól számított 10 év után mindenképp javasolt a csere - függetlenül a maradvány profilmélységtől. Az abroncs gyártási idejét a DOT-szám utolsó négy számjegye jelöli. Pl: 0817 = 2017 nyolcadik hetében készült.

Jó, ha

1, Megfelelő a légnyomás

Lerágott csontnak tűnhet, de a legfontosabb tényező az abroncs teljesítménye szempontjából. Ha ez nem jó, gyakorlatilag semmi sem jó. Tapadás, terhelhetőség, kanyarstabilitás vesztés, hogy csak az alapokat említsük. Nem játék, életek múlhatnak rajta! Ezért is kötelező már az új járműveken a keréknyomás szenzor. Minden esetben a járműgyártó által megadott légnyomás értéket tekintsük mérvadónak, melyet abroncs méret, tengely és terhelés függvényében adnak meg. A légnyomást mindig az abroncsok hideg állapotában állítsuk be, kalibrált mérőórával és 2-3 hetente ellenőrizzük. Fontos filléres apróság még a szelepsapka, ami védi a szeleptűt a szennyeződéstől, és megakadályozza a nem kívánt légvesztést.

shutterstock 218145151
Fotó: Shutterstock

2. A mintázati csatornák mélysége legyen minimum 2-3 mm

Különösen téli, csúszós felületeken fontos, hogy a gumiabroncsok kopását időben észleljük. Ezt bármelyik gumis ellenőrizheti nekünk egy profilmélység mérővel, de akár mi magunk is ellenőrizhetjük a gumiabroncs csatornáiban található kopásjelzők segítségével. Az optimális biztonság és teljesítmény elérése érdekében a nyári gumiabroncsokat akkor javasolt cserélni, ha a futófelületi mintamélység 2-3 mm mélység alá kopik. Ugyanis az aquaplanning (vízen felúszás) veszélye az abroncs kopásával folyamatosan növekszik. A törvényben meghatározott minimális profilmélység 1,6 mm. Téli abroncsok esetén javasolt a minimum 4 mm profilmélység, mivel a lamellák megfelelő működése így biztosított. Ennek ellenőrzését a gyártók a téli abroncsoknál külön kopásjelzőkkel segítik.

3. Egyenletes az abroncskopás

Ha már ellenőriztük a gumikat, hasonlítsuk össze az egyes abroncsok kopását. Nem kell milliméterre egyeznie, de ha valamelyik abroncs érzékelhetően elhasználtabb, vagy féloldalas kopást mutat, mindenképp ellenőriztessük szakemberrel a futómű beállításokat. Az egyenletes elhasználódás érdekében javasolt még az abroncsok forgatása is, amit a járműgyártók általában 7-10 000 kilométerenként javasolnak. A jármű használati útmutatójában ellenőrizheti a gyártó javaslatát.

4. Alacsony gördülési ellenálláa az abroncsoknak

Egy jól beállított, jó minőségű, rendszeresen karbantartott abroncsgarnitúra meghálálja a törődést - hosszú élettartammal, és biztonságos autózással. Ami pedig még a pénztárcánkat is kíméli - az üzemanyag-takarékos (alacsony gördülési ellenállású) abroncsokkal az autó fogyasztását is csökkenthetjük.

Mustra