Kipróbáltuk, hogy fel tudunk-e szerelni egy hóláncot

Olvasási idő kb. 4 perc

Azt mondják, érdemes még indulás előtt gyakorolni, hogy ne a hóban kelljen. Úgyhogy mi gyakoroltunk.

Most, hogy február végére megérkezett a tél, kaptunk egy csomó sajtóanyagot arról, hogyan is kell felrakni a hóláncot. Na de mikor van rá igazából szükség? És valóban képes bárki, azaz még mi is felszerelni? Erről majd később, de most nézzük, mit is érdemes tudni a hólánc használatáról. 

A hólánc nem kötelező eleme az autónak, mint mondjuk, az izzókészlet, ugyanakkor elérkezhet az a pont, amikor egyik nélkül sem tudunk tovább közlekedni. Magyarországon egyelőre nem kötelező a hólánc használata, sőt azt sem büntetik, ha valaki nyári gumival közlekedik a jeges, csúszós úton. A környező országokban viszont több helyen kötelező a téli gumi használata. 

  • Szlovákiában például nincs dátumhoz kötve, viszont, ha az utat összefüggő hó- vagy jégréteg borítja, akkor Szlovákiában kötelező mind a négy keréken legalább 4 mm profilmélységű téli gumi használata. Ennek hiányában a büntetési tétel 60 €.
  • Szlovéniában november 15. és március 15. között kötelező a téli gumi használata, ebből azonban elég kettő is. 5 centiméternél nagyobb hó esetén kötelező a hólánc is, ezt már a határon is ellenőrizhetik.
  • Romániában november 1. és március 31. között kötelező a téli gumik használata. Aki bizonyíthatóan a téli gumik hiánya miatt okoz balesetet vagy forgalmi akadályt, az a kártérítésen és a mentési költségeken túl 400-2000 lej büntetésre számíthat, továbbá a biztosító is elutasíthatja a kárigényét.
  • Ausztriában november 1. és április 15. között, személygépkocsi és 3,5 tonna megengedett össztömegnél nem nehezebb teherautóknál, télies útviszonyok esetén kötelező vagy minden keréken legalább 4 mm profilmélységű tél gumi vagy csak a meghajtott tengelyen a hólánc használata.
  • További országok szabályozásairól itt találsz információt

Mikor kell hóláncot használni? 

Csak akkor kell elővenni a hóláncot, ha az úton egybefüggő a hótakaró vagy a jég, és már nem jutsz tovább az autóval. Egyébként könnyen felsértheted az aszfaltot, vagy a hólánc sérülhet, ami az autódban tehet kárt. Ezért, ha olyan szakaszra érsz, ahol tiszta az út, akkor vedd le a hóláncot. 

Egyáltalán milyet érdemes vásárolni? 

Nagyon fontos, hogy olyan méretű hóláncot vegyél, ami jó az autód kerekére, ellenkező esetben nem jutsz fel a hegyre, hogy síelj. Hogy ezek után milyet választasz, az a pénztárcád kérdése, ugyanis már 6000 forint körüli áron is láttunk az interneten, ahogyan olyat is találtunk, ami 69 900 forintba kerül. A hóláncokat párban árulják, ezért minden csomagolásban kettőt találsz. Hogy pontosan milyet érdemes venni, arról itt találsz több infót. 

Mire figyelj a felszerelés közben? 

A tapasztalatok szerint arra figyelj, hogy sehol ne legyen csomó a hóláncon, mert különben nem biztos, hogy fel tudod rakni. Amire pedig mindenképpen készülj fel, hogy koszos leszel. A kocsidtól függ, hogy nagyon vagy elviselhetetlenül nagyon. A másik dolog, ami fontos, hogy mindig legyen feszes a hólánc, érdemes felszerelés után 4-5 métert megtenni az autóval, majd újra húzni a láncon. 

És akkor így szerelünk mi

Egy szóval sem bátorítunk senkit, hogy hasonlóképpen bénázzanak. Ha jobban ment, mint nekünk, akkor gratulálunk, ha viszont hasonló nehézségekbe ütköztél már valaha, akkor ne aggódj, nem vagy egyedül. Van abban igazság, hogy érdemes még otthon kipróbálni az egész macerát, hogy ne ott szentségelj a helyszínen. És mondjuk, ne a tök sötétben próbálj rájönni, hogyan is működik a dolog. Ami pedig fontos, hogy rakj be kesztyűt és pokrócot, hogy legyen mire térdelned, és hogy a kezedet is óvd egy kicsit, mert koszos is lesz, meg szét is fagy. A létramintás hólánc felszerelése valóban nem a legkönnyebb, ennél sokkal egyszerűbben felszerelhető darabokat is láttunk már, ráadásul egyedül gyakorlatilag lehetetlen kivitelezni. Külön nehezítés pedig az, hogy nem látsz rendesen a kerék mögé, így nagyon nehéz, hogy feszesen tedd fel a láncot. De mutatjuk, hogy mire figyelj még. 

És így szerelnek a profik

De a Totalcar is megmutatta már, hogyan kell felrakni egy hóláncot, ráadásul másmilyennel próbálkoztak, mint mi, bizonyára csak ezen múlt, hogy nekik minden gond nélkül ment. Egyébként köszönjük nekik a segítséget, nélkülük nem tudtuk volna próbára tenni magunkat. 

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek