A TudatosVásárló.hu még tavaly augusztusban keresett fel öt kávézóláncot, név szerint a Café Frei-t, a California Coffee Company-t, a Coffeeshop Company-t, a Costa Coffee-t és a Starbucks-ot, valamint négy gyorsétteremláncot, a Burger Kinget, a KFC-t és a McDonald's-ot, illetve az utóbbin belül a McCafé-t, amit az eltérések miatt külön értékeltek. A teszten maximum 13 pontot lehetett volna szerezni. Azért csak volna, mert a vizsgált helyek meg sem közelítették a 100 százalékos eredményt.
A kérdést sem értették
A láncok főleg a független, etikus védjegyű termékek hiánya miatt hasaltak el a teszten. Sem fair trade minősítésű kávét, sem biotejet nem kínáltak, sok helyen pedig még a kérdést sem értették az eladók. A legmagasabb eredményt, 31 százalékot a Starbucks érte el, mert a cég árkedvezménnyel ösztönzi a vásárlókat, hogy saját pohárban vegyék meg az elviteles kávét.
A középmezőnyben végzett a Costa Coffee, a Café Frei, a California Coffee Company, a Coffeeshop Company és a McCafé, mivel ezekben a Starbucks-hoz hasonlóan lehet mosható pohárból fogyasztani helyben, van laktózmentes tej, valamint elvitelre lehet saját pohárba kérni. A lista végén 8 százalékkal a KFC, és 0 százalékkal a Burger King és a McDonald's áll
– számolt be az egyesület.
A meki szerint fenntartható forrásból származik a kávéjuk
A gyorsétteremláncot képviselő kommunikációs ügynökség a tesztre reagálva közölte:
"Minden, a McDonald's hálózatához tartozó üzletben – a McCaféban és a McDonald's-ban egyaránt - a kávé Rainforest Alliance által tanúsított, fenntartható gazdálkodásokból származik. Ezért nem állja meg a helyét a teszt megállapítása, hogy a McDonald's-ban nem kapható fenntarthatósági minősítéssel rendelkező kávé.
A fenntartható kávé forgalmazását egyébként a McDonald's itthon a piac egyéb szereplőit megelőzve, már 10 éve elkezdte, korábban az TVE által pozitívan értékelt UTZ minősítésű kávét forgalmazták. Az RA minősítésre éppen azért tért át a vállalat, mert az UTZ-vel szemben az RA átfogóbb, a társadalmi és szociális környezeti hatásokat is figyelembe vevő minősítési rendszert alkalmaz.
A McDonald's fenntartható kávé forgalmazása iránti elkötelezettsége itt nem áll meg, a nemzetközi McCafé SIP (McCafé Sustainability Improvement Platform) program keretében, amelyet a Conservation International szervezettel együttműködésben dolgozott ki, segít pozitív változásokat hozni a kávétermelők életében, munkájuk minőségében, hosszú távú fenntarthatóságában.
Emellett más cégekkel együttműködve a vállalat támogatja a Conservation International Sustainable Coffee Challenge kezdeményezését, melynek célja, hogy a kávét a világ első fenntartható terményévé tegye a termelők támogatása, a környezet védelme és a folyamatos minőségi ellátás biztosítása révén."
Ezt jelenti a fair trade
A fair trade a hagyományos kereskedelem alternatív megközelítése. A Méltányos Kereskedelem Világszervezete (World Fair Trade Organisation – WFTO) így határozza meg: egy olyan transzparens kereskedelmi kapcsolat, amely párbeszéden és megbecsülésen alapul. Nagyobb egyenlőséget teremt a nemzetközi kereskedelemben, illetve hozzájárul a fenntartható fejlődéshez azáltal, hogy jobb feltételeket kínál és biztosítja a termelők és dolgozók jogait – különösen a fejlődő országokban. A fair trade öt alapelve a következő:
- méltányos ár
- a gyerekmunka tilalma
- tisztességes munkakörülmények
- a helyi közösségek fejlesztése
- környezeti fenntarthatóság.
Szupermarketekben legalább kapható
Ha etikus termelésből és kereskedelemből származó kávéra vágysz, és nem rettensz vissza attól, hogy magadnak kell megfőznöd, a Tudatos Vásárlók Egyesületének gyűjtéséből tájékozódhatsz, hogy mely boltokban tankolhatsz fel belőle.