Autót venni nem egyszerű. Nemcsak azért, mert hosszú távú, anyagilag erősen megterhelő döntést kell hoznunk, de azért is, mert ilyenkor rengeteg szempontot kell mérlegelnünk. De vajon honnan tudjuk, hogy jók-e a szempontjaink? Honnan tudjuk, hogy nem hagytunk-e ki valami nagyon lényegeset? Ezek a kételyek simán felmerülnek, ha valaki nem ért az autókhoz. Mi pedig itt a szerkesztőségben nem nagyon értünk hozzájuk. Leteszteltük hát, hogyan tudnak segíteni a profik az agyalásban. Szerencsére nem kellett messzire menni, két irodával arrébb ül ugyanis a Totalcar szerkesztősége, mellettük pedig a Jóautók. Az ő szakértőjüket kértük meg, hogy a felmerülő igényeink mentén segítsen leszűkíteni a lehetőségeket, és hasznos tanácsokkal terelni minket a tökéletes járműválasztás felé.
Jöjjön tehát Margó, Brigi és Andi vágyhalmaza szakértői tippekkel kiegészítve.
Nem a méret a lényeg. Ja, de.
“35 vagyok, házasságban élek, gyerekünk nincs. Túlnyomórészt a városban autózom. Az autóvásárlás nálunk elég időszerű, ugyanis van egy 12 éves Suzuki Swiftünk, ezt cserélnénk le. Most épp úgy tűnik, hogy egy új Renault Captur lesz a befutó.
A döntésben közrejátszott, hogy az emberek hülyének néznek, ha Suzukival közlekedsz és meguntuk, hogy minden nagy autós leszorít/nem enged be/ emberkedik. Tehát a Suzuki márka itt kiesett, pedig én szerettem. A fenntartása is olcsó volt. Álmaim autója egy Fiat500-as, de az sajnos kicsi. Nem csak az életünkhöz és csomagjainkhoz mérten úgy általában, hanem az úton lévő többi autóhoz/SUV-hoz képest is, amiknek mindig alulról szagoljuk a kipufogóját. Pedig milyen jó kis kompakt, még talán parkolni is tudnék vele a városban!
Szóval a kis autók is kilőve. Mivel a SUV-ok drágák és feleslegesen nagyok, ezért köztes kategóriában nézelődtünk. Néztünk például Opel Crossland X-et, na attól az vette el a kedvünket, hogy kevésbé stabil a futómű (állítólag), és ha tolatókamerás új autót szeretnénk, arra fél év a várakozási idő. Lol.
Ja, hogy miért új autó? Nem értünk a kocsikhoz, parázunk, hogy átvernek a kereskedők, ezek a Crossland típusú kocsik meg elég újak is, kevés van a használtautó kereskedőknél.
De ezekkel az ügyekkel javarészt férjem foglalkozott, nekem körülbelül édesmindegy volt, mi lesz, csak maradjunk büdzsén belül. Ami nem volt édesmindegy: legyen benne klíma (a Suziban nem volt), tolatókamera (de legalább radar), baromi jó ötletnek tartom a holttérfigyelőt (a sávtartás nagy parám), jól szóljon a hangrendszer, könnyen csatlakozzon a telefonom az infotainment rendszerre, ne legyen ronda.
Szóval, röviden: ár, méret, fent felsorolt extrák, amik fontosak. És az, hogy ne fogyasszon 8 liternél többet, sőt, már az is sok, eddig körülbelül 6 litert evett a kocsi 100 kilométeren. A fapados Suzi után, amiben elektromos ablakemelő se volt, egyébként alig vannak igényeim, és mindennek tudok örülni, ami újabb és komfortosabb.”
A szakértő tippjei
Amennyiben fontos az ár, azonban a használtautó-vásárlástól csak az ezzel járó kényelmetlenségek tartanak vissza, úgy javasoljuk egy újszerű szalonautó, alig futott demo-autó vásárlását. Ez egy alternatíva lehet az új autóval szemben, azonban a kezdeti első nagy értékvesztése az autónak már megtörtént. Ugyan nem most gurult le frissen a gyártópadról, azonban nagy előnye, hogy a gyári garancia még évekig ugyanúgy érvényes rá. Van, hogy a normál 2-3 év gyári garancia kiterjeszthető 5-7 évre is, éppen ezért javasoljuk, hogy ne feltétlen új, hanem újszerű autót nézzetek. Előnye, hogy az autó kezdeti gyors értékvesztését nem neked kell megfizetni, viszont a gyári garancia még érvényes rá. Így ha a biztonságos vásárlás és az ár is fontos szempont, és hajlandó vagy pár kompromisszumra (szín, típus, felszereltség tekintetében), akkor egy ilyen márkakereskedésekben értékesített demo-autó jó vétel lehet számodra.
Baby on board
"Be kell vallanom, hogy én egy igazi autós csaj vagyok, és nagyon szeretek a saját kis dobozomban közlekedni. Ez már több mint tíz éve így van, szóval jó régi berögződés, amit csak egy nyúlfarknyi időre szakított meg egy kis divatbiciklizés, de onnantól, hogy az első gyerekemmel terhes lettem (most két kisgyerekem van, az egyik még csak bölcsis), szépen le is szálltam a bringáról. Kirándulós jelleggel persze még szoktam tekerni, de a városi forgalmat jobban bírom kocsiban, pláne, amikor rohanni kell a gyerekért, gyerekkel.
Tehát, amikor az első fiam született még egy kis tízéves, háromajtós Honda Logóval furikáztam. Azért szerettem ezt a kocsit, mert kicsi volt, fordulékony, és nagyjából bárhová be tudtam vele parkolni, ahova nem fértem be vele, ott már csak a Smartok rúgtak labdába. Imádtam, hogy mindkét első ajtaja jó szélesre nyílt, és miközben kívülről kicsinek tűnt, belül egészen tágas térben ücsöröghettem.
A szélesre nyíló ajtó és a tágas belső tér akkor vált igazán hasznossá, amikor a hasam már hatalmas görögdinnyévé vált, aztán később, amikor megszületett a baba, akkor a babahordozót is kényelmesen be tudtam pattintani.
Az első pár hónapban, amikor még csak ismerkedtünk mindig látni akartam a gyereket, úgyhogy az anyósülésre pakoltam (légzsákot persze kikapcsoltam), később aztán, a baba 10 hónapos kora körül, amikor már stabilan ült, kapott egy kis trónt, amit a hátsó ülésre rögzítettünk. Sokan ilyenkor váltanak a háromajtósról négyajtósra, de nekem ebben a kicsi kocsiban az volt a nagyon menő, hogy a tágas belső és a széles ajtó kombója miatt tök jól be tudtam rakni a gyereket a hátsó ülésre, és nem vágtam be a fejem százszor, mint a család csapott hátsó ajtajú négyajtósánál.
Kicsi kocsival járni szerintem csak akkor szívás, amikor jönnek a nagyok és örökké le akarnak tolni, mert azt hiszik, a kicsi nem megy. Pedig az is tud ám jól húzni, és amúgy nyilván kint van rajta a baby on board matrica, mert az az egyik legfontosabb kellék, ha gyerekkel vagy. Azt tapasztaltam, hogy az utakon az anyuka gyerekkel a kalapos úrral van egy kategóriában, csak azért, mert mondjuk nem 180-al vált sávot.
Én végül is akkor intettem búcsút a kis háromajtósomnak, amikor már kettő darab nagy gyerekülés is bekerült a hátsó ülésre, a csomagtartót pedig nemcsak a babakocsi, hanem a biciklik is elfoglalták. Nyilvánvalóan minél több a gyerek, annál több a cucc, annál több hely kell, végül is a legjobb a turnébusz, tolóajtóval, azon minden kis csibe be tud mászni a kis ülőkéjébe. Komolyra fordítva, nekem a két legfontosabb szempont tehát az volt, hogy milyen szélesre nyílik az ajtó, és mekkora a belső- és a csomagtér. Persze kell egy kis lóerő is, meg egy kis zenebona, de ez már mind csak habcsók."
A szakértő tippjei
Van egy korszak az ember életében, amikor az a tény, biztonságban tudd a gyerekedet, a mindennapi élet legfontosabb része. Ideges vagy, ha az ülés nem úgy van berakva, vagy nem tudsz olyan könnyen hátranyúlni picikhez. Ebben az időszakban ez a probléma felülír mindent, akár még az autóvásárlási preferenciákat is. De ez csak egy ideig tart, így azért érdemes előre gondolni arra az időszakra is amikor a gyerek már önállóan ül be.
Viszont ettől függetlenül azt javasoljuk, hogy gondold át mik azok a szempontok, amikor fontos, hogy az autó adottságai megfeleljenek a mindennapi helyzetek adta kihívásoknak. A helyszínen ne szégyelld, állítsd be az ülést, nézd meg, hogy könnyen hátrafordulsz-e ha a gyerekeknek kell valami, ha neked ebben az életszakaszban ez fontos szempont, akkor bátran próbáld ki. Ugyanis használtautó-tesztek ritkán szólnak olyan fajta problémákról, hogy milyen szélesre nyílik az ajtó, ezt sajnos neked kell kitapasztalni.
Legyen minden. Menő is.
"Két iskolás, sokat sportoló gyerek anyukájaként rengeteget loholok a városban egy csomó cuccal. Ja, és még van egy nagytestű kutyám is. Számomra az a fontos egy autónál, hogy ne legyen túl nagy, annyi elég, hogy beleférjünk négyen, plusz városi mennyiségű csomag (bevásárlás, iskolatáska, edzéscucc). Fontos, hogy tudjak vele könnyen parkolni városban, legyen megbízható, ne kelljen vele szervízbe járni a kötelezőkön kívül.
Szeretem a kényelmes dolgokat, mint az ülésfűtés, tempomat, és tolatóradar vagy kamera. Ezeket igényelném. Mivel rövid utakra megyek, szinte kizárólag városban, sajnos a hibrid, dízel, nem jön szóba, elektromos autót meg még én nem vennék. És mindezt megkoronázza, hogy sznob is vagyok, szóval sajnos a "racionális" márkákat alapból kizárnám."
A szakértő tippjei
A sznobság kapcsán szétválasztanám, hogy ez mit is jelent számodra? Egy életérzést szeretnél mutatni magadról, azt szeretnéd, hogy ne egy hétköznapi kinézetű autóval közlekedj, vagy maga a márkajelzés az, ami vonz? Ez utóbbi esetben természetesen van a piacon az a néhány prémium gyártó, akiknek vannak kisebb kivitelű autóik is.
Azonban az elmúlt pár évben a legtöbb gyártó már olyan extrákat tesz bele az autóba alapfelszereltségként, vagy eléhető felszereltségként, ami régebben csak prémium autóknál volt. Így a kényelmi extrák például ülésfűtés, kulcs nélküli indítás, prémium audio rendszer, különböző vezetéstámogató redszerek (tolatoradar) ma már nem a prémium járművek kiváltsága. Az autó dizájnja kapcsán is abba az irányba mennek már a gyártók is, hogy sokkal karakteresebbek, többet mutatnak kifele. Kis kategóriában is olyan kiegészítő külső esztétikai elemeket tesznek bele, (lámpa, vonalvezetés, hűtőrács), ami prémium kategóriás autókat idéző.
A nagytestű kutya szállításához tökéletes választás a kombi, ugyanis a kombiknál úgy van kialakítva a csomagtér nyílásának az alja, hogy a kutyának nem kell ugrani, a csomagokat nem kell beemelni. Éppen ezért egy kombinál könnyebb kialakítani a kutyának is a teret, esetleg leszőnyegezni, mint egy kisebb ferdehátú csomagterénél.