Pénteken kezdődik a kéthetes akciódömping

Olvasási idő kb. 9 perc

Aki kimaradna a karácsonyi őrületből, és kedvezményeket is szeretne kapni, annak most kell észnél lenni.

November vége most már hagyományosan egyet jelent a Black Friday hétvégékkel, amit eredetileg november 24-én tartanak a világban, de nálunk minimum két hétig tart. Az egész őrület Amerikából indult, ott a hálaadás utáni pénteken várják az extrém spórolás híveit. Náluk sokszor úgy néz ki ez az esemény, mint valami zombiapokalipszis, és egymást verik az emberek az akciós tévék miatt, míg itthon a gép előtt szentségelnek a vásárlók, amikor fizetés előtt elérhetetlenné válnak az oldalak. Plusz nehezítés, hogy idén már a Magyar Posta is jelezte, hogy a karácsony közeli kiszállításokkal nagy gondok lesznek. Nézzük mire lehet számítani!

Hogy nálunk miért alakult úgy, hogy alsó hangon is két hétig tart az, ami máshol egynapnyi őrületet jelent, az nem teljesen tiszta, bár úgy tudni, hogy Romániában egy hónapig tart a Fekete Péntek. Nehéz úgy tudatos vásárlónak lenni, hogy nem lehet rendesen összehasonlítani az árakat, mert ha az első alkalommal meglát valaki egy jó akciót, nem lehet benne biztos, hogy a következő héten nem talál egy jobbat. Ha viszont mégsem lesz jobb, akkor bukta a nagyon akciós vásárlást. Ennek ellenére a boltoknak úgy tűnik bejön ez a modell, a vásárlók meg csak a megérzéseikre hagyatkozhatnak. 

GettyImages-498877438
Sandy Huffaker /

Hol lesz és mikor?

Az első kör már most pénteken indul, de igazán jövő héten fognak bedurvulni a dolgok. November 17-én az Edigital kezdi meg a szezont, és saját bevallásuk szerint az éves forgalom 6-8 százalékát bonyolítják le ezen a napon. Az már biztos, hogy lesz 40 százalékkal olcsóbban hűtő, leszek okostelefonok, meg TV-k, de ne feledjük el, hogy néhány évvel ezelőtt még luxus motorcsónakot is lehetett venni a cégnél. Bár november 17-én kezdik, vélhetően ők is reagálni fognak arra, hogy a konkurensek egy héttel később akcióznak, vagyis nem lennénk meglepve, ha az igazi Black Friday alkalmából is lennének hasonló akciók. 

Tavaly az Emag nem igazán bírta a rohamot, idén november 24-én lehet letesztelni, hogyan készültek fel a 2017-es őrületre. Előzetes akciókat még nem szellőztettek meg, de érdemes feliratkozni a hírlevélre, hogy elsőként értesüljön az akciókról, ahogyan az Alza.hu-n is él már az esemény aloldala, Igaz,  az aktuális állapotában a dátum szerint augusztus és szeptember a karácsonyi Black Friday időpontja. 

Nagyon figyelnek a hatóságok

Ebben az időszakban nagyon figyelnek a hatóságok és a Gazdasági Versenyhivatal is, hogy ne legyenek megtévesztők a cégek ajánlatai. A GVH például pont most bírságolta meg az Edigitalt a 2015-ös Black Friday kampányuk miatt, a cégnek 20 millió forintot kell fizetni.

Az indoklás szerint a reklámjaiban megjelölt kedvezmény kizárólag olyan termékeknél volt elérhető, amelyek sem átlagáruk, sem pedig a jellegük alapján nem tekinthetők tipikus termékeknek, ráadásul a kínált termékek mindössze kevesebb, mint 1%-a volt elérhető a reklámjaiban megjelölt „akár 70%-os kedvezménnyel”, illetve jóval kevesebb, mint 10%-a „akár féláron”. 

A GVH gyakorlata értelmében az „akár állítások” megtévesztők, ha a promócióban elérhető termékek nem tekinthetők a vállalkozás által forgalmazott vagy a reklámban megjelölt termékkört illetően tipikus termékeknek, és az „akár állítással” érintett termékkör reálisan nem elérhető, azaz nem éri el a termékkínálat 10%-át.

A bírságra az Extreme Digital is reagált, a GVH döntésére reflektálva összeraktak egy statisztikát arról, hogy milyen mértékű akciók lesznek, úgyhogy most már ennyivel is beljebb vagyunk: 

  • lámpa, bútor, lakásdekor átlagosan 45%, legnagyobb 77%
  • TV, audio, projektor átlagosan 32%, legnagyobb 62%
  • mobiltelefon átlagosan 23%, legnagyobb 50%
  • barkács, kert átlagosan 35%, legnagyobb 65%
  • számítástechnika, átlagosan 27%, legnagyobb 45%
  • kis háztartási gép átlagosan 34%, legnagyobb 60%,
  • háztartási nagygépek átlagosan 25%, legnagyobb 45%,
  • sport, játék átlagosan 32%, legnagyobb 60%,
  • fotó átlagosan 22%, legnagyobb 33%

Műszaki cikkek tekintetében a Media Markt már tartott egy kis előakciózást Red Friday címen, de visszatérnek a nagy napon is akciókkal, ahogyan az Euronics is készül november 24-én. Aki telefont szeretne venni, annak érdemes lesz a Telekom ajánlatait is figyelni, és tavaly a Notebook.hu is beszállt az akciókba. A cég előszeretettel menőzött azzal, hogy az ő oldaluk nem omlott össze, hiába többszöröződött meg a forgalmuk. 

Szintén november 24-én akciózik a Fashion Days, de már csütörtök este is elérhetőek lesznek  kedvezményes termékek, ahogyan a Shopalike oldala is a jövő hét péntekre koncentrál, valamint a Brands.hu is nagyon büszke volt tavaly arra, hogy mekkora forgalmat bonyolítottak le tavaly ezen az egy napon, de a H&M is készül akciós héttel a Black Friday alkalmából. Ha pedig ruhákat és kiegészítőket inkább élőben néznéd meg, akkor ott a Premier Outlet, ők a november 24-i hétvégén tartanak kuponos akciókat, a kedvezmény mértéke pedig néhány esetben 70 százalék körüli is lehet. Lakásfelújítók a Praktiker akciójának örülhetnek, akik 7000 terméknél is többet akcióznak le november 24-én, a kedvezmények pedig a webshopokban és az áruházban is élnek majd. 

Persze nem érdemes kihagyni a kedvenc külföldi áruházakat sem, az Amazon már napokkal előtte készül az eseményre, de az Ebay is jó választás lehet, vagy akár bármi, ahonnan lehet Magyarországra rendelni. 

shutterstock 192063296
Shutterstock

Mi van a kiszállítással? 

A szakértők szerint legkevesebb két héttel kell számolni az akciós termékek kiszállításakor. Ennyi kell ahhoz, hogy összekészítsék a termékeket és feladják. Ráadásul bezavar az is, hogy a futárcégek limitálják a naponta feladható csomagok mennyiségét. A karácsonyi rendelésnél is érdemes arra figyelni, hogy a kereskedők és a futárcégek, vagy a posta külön megállapodásokban rögzítik a maximálisan feladható csomagmennyiséget. Ez elvileg azt garantálja, hogy biztosabb legyen a csomagok feldolgozása és ne is kergessék hiú ábrándba a vásárlókat a másnapra ígért kiszállítással. 

Aki nem akar ezen szorongani, annak viszont a legjobb megoldás az lehet, ha személyes átvétellel kéri a csomagokat, és besétál érte a legközelebbi üzletben. Ilyenre lehetőség van például a Media Markt, Edigital vagy akár a Praktiker esetében is, így a két hét várakozási idő is csökkenhet. Ha ez nem működik, vagy nincs a közelben ilyen üzlet, akkor pedig a csomagátvevő pontot javasolják a szakemberek. 

Óvatosan az akciókkal!

Ha hirtelen ezernyi akciós reklám villog az ember arcába, mikor megnyitja az internetet, könnyen elcsábulhat. De érdemes észnél lenni, mert könnyen baj lehet a nagy spórolásból. 

  • Csak megbízható weboldalakkal érdemes foglalkozni, persze nemcsak most, hanem az év többi napján is, de az adathalász oldalak különösen szeretik ezt az időszakot. Év közben azért feltűnik, hogy egy teljesen ismeretlen, furcsa nevű oldal biztosan nem árul 90 százalékkal olcsóbban teljesen új telefonokat vagy Converse cipőket, de a Black Friday idején úgy repkednek a 70-80 százalékos ajánlatok, hogy egy ilyen ajánlatnak is könnyen be lehet dőlni. Mindig keresd meg, hogy ki az oldal üzemeltetője, mi a címe és az elérhetősége. Ha ezek sehol sem szerepelnek, vagy nagyon gyanúsak, akkor jobb ha másik webboltot keresel. 
  • Külföldi, főleg EU-n kívüli cég esetében nehézkesebb intézni a garanciális vitákat, ezért érdemes azt is leellenőrizni az Általános Szerződéses Feltételekben, hogy melyik cég, hogyan vállalja a jótállás és garancia érvényesítését. 
  • Csak akkor fizess kártyával, ha biztonságos kártyás fizetési módot ajánl fel, például ha egy ismert bank online felületére irányít át. Egyéb esetekben pedig érdemes a PayPal fizetést választani, így nem landolnak a cégnél a kártyaadatok. 
  • Nem minden a kedvezmény mértéke, ezért érdemes áruösszehasonlító oldalakat is megnézni, hogy valóban annyira jó ajánlatot fogtunk ki, vagy máshol akár olcsóbban is hozzá lehet jutni mindenféle kedvezmény nélkül. 
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek