A légiutas-kísérők munkáját már szinte minden létező szemszögből kitárgyaltuk. Kiderült például, hogy a látszat ellenére kemények megdolgoznak a fizetésükért: kimerítő fizikai munkát végeznek, alig jut idejük az alvásra, idegrendszerük pedig folyamatos megterhelésnek van kitéve a renitens utasoknak hála. De anyagi szempontból vajon megéri nekik, hogy ekkora áldozatokat hoznak? A Pénzcentrum arra jutott, hogy a strapás életvitel ugyan kifizetődő, de messze nem annyira, mint ahogy azt sokan gondolják. Legalábbis hazai viszonylatokban.

Hiába rezzenéstelen az arcuk, néha ők is dühbe jönnek. Most megtudhatod, hogy általában mitől.
Tovább olvasom
Pisilni azért szoktak, csak nem ott, ahol te. Újabb adag titok lelepleződött le a stewardessek munkájáról.
Tovább olvasomMennyi az annyi?
Arról, hogy pontosan mennyi a fizetés, nagyon kevés a nyilvános adat. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat kereseti listáján semmiféle információ nincs erről, és a légitársaságok sem szívesen nyilatkoznak a témáról. A Wizz Air a Pénzcentrum kérdésére mindössze annyit árult el, hogy a terítésmentes képzésen, a kényelmes munkarenden és a remek karrierlehetőségen túl az ipari benchmarkok alapján versenyképes fizetést kínálnak munkatársainak. Csakhogy egy nem hivatalos forrás kikotyogta:
a Wizz Air légiutas-kísérőinek a kezdő fizetése nettó 200 ezer forint körül alakul, ezt azonban nagyban befolyásolja a repült órák száma, így akár a 250 ezres nettó is elérhető. Ha azonban nem repül, akkor csak a minimálbért kapja. Idővel persze emelkednek a fizetések, és a senior légiutas-kísérők 300-400 ezret is megkereshetnek.
Piaci források szerint a hazai piacon állítólag a Wizz Airnél keresnek a legjobban a légiutas-kísérők, ráadásul a cég dolgozói utazási lehetőségeket is biztosít a számukra – a kontinensen és azon túl is.

Kiből lehet légiutas-kísérő?
A Wizz Air felhívása szerint a jelöltekkel szemben viszonylag sokféle követelményt támasztanak. Az, hogy csinosnak mondanak és félálomban is képes vagy kipréselni magadból egy őszintének tűnő mosolyt, nem garantálja a sikert. Már azon is elbukhatsz, ha a sors az átlagnál alacsonyabb termettel áldott meg. Ahhoz, hogy esélyed legyen bekerülni a légitársasághoz, a következő feltételeknek kell megfelelned:
- minimum 18 éves életkor
- a nőknél legalább 165 centis, a férfiaknál 175 centis magasság a 210 centis magasság elérése lábujjhegyen állva (vélhetően azért, hogy hozzáférhess a kézipoggyászok rekeszeihez)
- középiskolai végzettség
- folyékony angol nyelvtudás szóban és írásban, illetve egy másik európai nyelv ismerete (román, bolgár, lengyel, magyar, litván, lett, szlovák, cseh, macedón, szerb, ukrán, grúz vagy bosnyák)
- érvényes útlevél korlátozások nélkül
- úszni tudás
- a választott bázistól legfeljebb 60 perces távolságban lévő lakóhely (úgy készülj, hogy ezt az utat minden nap, bármilyen időpontban meg tudd tenni)
A fentieken kívül nem árthat némi ügyfélszolgálatos tapasztalat sem, mivel ez előnyt jelenthet. A feltűnő testékszerek, tetkók – amelyeket nem takarna el az egyenruha – viszont egyenesen kizáró oknak számítanak, ahogy a rossz látás is. Ha ugyanis a dioptriaméreted nagyobb, mint +4, vagy kisebb, mint -4, szinte biztos, hogy elbuknál az orvosi vizsgálaton.
Hogy zajlik a kiválasztás?
A felvételi folyamat során a légiutaskísérő-jelöltek képességeit kifejezetten erre szabott Assessment Center segítségével mérjük fel. A jelöltek bemutatkoznak, majd számos gyakorlaton vesznek részt, melyek során bizonyíthatják, hogy képesek megoldani a tipikus fedélzeti helyzeteket, illetve hogy képesek csapatban dolgozni. A gyakorlati rész után személyes interjú következik. A sikerest felvételt követően a légiutas-kísérők 6 hetes ingyenes képzésben részesülnek, mielőtt szolgálatba állnak
Pilótákat is keresnek
A cég jelenleg 900 pilótát alkalmaz, közülük több mint 200 magyar. Bekerülni természetesen nem könnyű, a kiválasztási folyamat több körből áll. Minden jelentkezőnek rendelkeznie kell az Európai Repülésbiztonsági Hatóság (EASA) CPL engedélyével, azaz a kereskedelmi pilóta szakszolgálati engedéllyel és a légitársasági pilóta szakszolgálati engedéllyel. Ha ez stimmel, és a jelölt a légitársaság egyéb alapkövetelményeinek is megfelel, akkor egy 3 napos értékélésen tesztelik képességeit, majd egy tesztrepülés következik az Airbus repülőgép-szimulátorok egyikén.
A frissen képzett pilóták összesen 500 órát (ebbe a képzés is beleszámít) repülnek, mire készen állnak az önálló elsőtiszti munkára. Karrierjük innentől a repülési tapasztalatuk és további képzési teljesítményük szerint fejlődik.