Az éttermi lakomáknak rendszerint van egy fájó pontja. Az a pillanat, amikor megkapod a számlát. Ilyenkor hideg zuhanyként érhet a felismerés, hogy a dőzsölés közepette sorban felhörpintett italok, vagy a pincér által ajánlott spéci fogások mennyire megdobták a végösszeget, holott neked nem állt szándékodban eszetlenül költekezni. Természetesen nem állítjuk, hogy mindenhol, mindenáron a megkopasztásodra törekednek, de azért nem árthat, ha tisztában vagy a trükkökkel, amelyeket a Daily Meal szedett csokorba, hogy ne érjenek kellemetlen meglepetések.
1. Klasszikus zenével stimulálnak
A Leicester Egyetem kutatása szerint a vendégek a klasszikus zene hatására könnyebben nyúlnak a zsebükbe, ettől ugyanis gazdagabbnak érzik magukat. Ebből egyébként az is kiderült, hogy a pop és a rockszámok az ellentétes hatást érik el: 10 százalékkal mérsékelik a pénzköltési hajlandóságot.
2. Drága ásványvizet hoznak
A pincér első kérdése általában az, hogy mit hozhat inni? Amennyiben azt válaszolod, hogy vizet, de nem konkretizálód, hogy pontosan milyet, sanszos, hogy egy drágább árfekvésű ásványvizet fog felszolgálni. Éppen ezért a rendelés előtt ajánlatos megismerkedned az itallap tartalmával. Hacsak az adott helyen nem kétes az ivóvíz minősége (és nem ragaszkodsz az ásványvízhez), kérj csapvizet vagy szódát, így spórolhatsz egy keveset.
3. Letámadnak a koktélokkal
A módszer ugyanaz, mint a víznél. Mielőtt alkalmad lenne feltérképezni a kínálatot, felbukkan egy pincér, hogy hozhat-e egy koktélt. Ha anélkül élsz a lehetőséggel, hogy az anyagi vonzatát firtatnád, a számla láttán heves szívdobogás törhet rád. Inkább kérj egy kis türelmet, és ellenőrizd, hogy megengedheted-e magadnak az italt, amire szomjazol.
4. Nem közlik a napi ajánlat árát
Csábító a napi ajánlat, amit a felszolgáló lelkesen propagál? Akármennyire kecsegtetően hangzik, kérdezz rá az árára, mert van rá némi esély, hogy csapdába csalna. A speciális ajánlatok drágábbak lehetnek, mint a menü hagyományos elemei, olykor ráadásul semmi speciális nincs bennük: megesik, hogy a konyhán kallódó, maradék összetevőkből készülnek.
5. Megvezetnek az olcsó borral
Egy csomó vendég kínosnak érzi, hogy a legolcsóbb bort rendelje, ezért a második legkedvezőbb árút kéri ki. Ez ezért üthet vissza, mert az éttermek jól ismerik a tendenciát, és nem félnek visszaélni vele. Előfordul, hogy nagy tételben, kedvezőbb áron szerzik be, mint a borlista utolsó szereplőjét, majd komoly árréssel adnak túl rajta. Ha nem vagy annyira eleresztve, nyugodtan bökj rá a legolcsóbb borra, senki nem fog mélységesen elítélni érte.
6. Befolyásolnak az étlappal
Az igazán rafinált vendéglátóhelyek tudatosan építik fel az étlapot, hogy minél tekintélyesebb csapást mérhessenek pénztárcád tartalmára. Ehhez az újságok elrendezéséből merítenek inspirációt. A jelentős hasznot hozó ételeket az első oldal jobb felső sarkába pozicionálják, vagy valahol máshol a lista első és utolsó helyére helyezik, hogy kellőképpen megragadják a figyelmedet. A harmadik kiemelt pont a belső jobb oldalon, a középső rész alatt van.
7. Versenyeznek, hogy eladják a romlandó kajákat
Ha egy pincér láthatóan erőlteti, hogy egy ételt mindenképp rendelj meg, fogadd egészséges gyanakvással. Bizonyos esetekben az állhat a háttérben, hogy az étterem mielőbb túl akar adni néhány fogáson – mondjuk azokon, amelyek drágák, de hamarosan megromlanak –, a felszolgálókat pedig úgy motiválják, hogy annak, aki a legtöbbet adja el belőlük, jutalmat kínálnak fel.
8. Lehagyják a pénznemet a menüről
Az étlapot érintő másik jellemző trükk, hogy nem tüntetik fel rajta a pénznemet, és az árakat csak szimpla számok formájában közlik (ahelyett, hogy 990 forint, annyit írnak, hogy 990.) Kíváncsi vagy, hogy miért? Azért, mert a Cornell Egyetem kutatása szerint a vendégek így kevésbé asszociálnak arra, hogy választásukkal a pénzüket költik.
9. Kiszínezik a fogások neveit
Hiába hiszed azt, hogy Laci bácsi cigánypecsenyéje vagy Náncsi néni máglyarakása több tízéves családi tradíciókon alapul, elképzelhető, hogy a szakács egy fél perces böngészéssel találta a receptet, és mindössze azért tett elé egy hangzatos, random nevet, hogy a teljesen átlagos ételt vonzóbbá, és ezáltal eladhatóbbá tegye számodra.
10. A drágábbal adják el az olcsóbbat
Egy elegáns étteremben a menüt böngészve a 10 ezer forintos steak mellett az 5 ezer forintos tészta ára is jutányosabbnak tűnhet, ezért nem feltétlenül gondolsz bele, hogy az ennyiért rablás. A koktéloknál alkalmazott happy hour-ral szintén megtéveszthetnek. A pár száz forintos engedmény csak addig látszik jó biznisznek, amíg nem szembesülsz azzal, hogy az italok is 5 ezer forintról indulnak.
11. Előételeket/köreteket ajánlgatnak
A vonatkozó módszert upsell néven ismert a kereskedelemben. A klikkmarketing.hu a következőket írja róla:
„Az elterjedt magyar megfelelővel nem igazán rendelkező fogalom azt az értékesítési tevékenységet jelenti, amikor egy bizonyos termék vagy szolgáltatás megvásárlásának pillanatában az eladó megpróbálja rávenni a vevőt egy hasonló, de magasabb értékű verzió megvásárlására.”
Az éttermekben néhol ezt úgy alkalmazzák, hogy felvetik, vess még egy pillantást az előételekre, köretekre. Ilyenkor abban bíznak, hogy hátha megakad a szemed valamin, és így nem lesz olyan fájdalmas plusz pénzt áldoznod rá.
12. Kis adagokat szolgálnak fel
Vannak helyek, mint például a tapas bárok, amelyekről köztudott, hogy kis adagokban biztosítják a gasztronómia örömöket, de soha nem tudhatod, hogy a tányérok valójában mennyire kicsik. Persze megkérdezhetsz egy pincért, hogy hány fogás az optimális, de számolnod kell az eshetőséggel, hogy megpróbál csőbe húzni: azt mondja, ötnél ne érd be kevesebbel, miközben tudja, hogy háromnál több nem férne beléd. Más éttermekben ezzel szemben szándékosan fukarkodnak a mennyiséggel, hogy gyomrod képes legyen befogadni egy desszertet is.
13. Nem adnak köretet a steakhez
A steakéttermek egy részében joggal számíthatsz rá, hogy a hús mellé alapból krumpli, netán saláta jár. Egyes trendi helyeken viszont csalódások érhetnek. Ha nem szeretnéd magában enni az amúgy sem olcsó steaket, kénytelen leszel külön áldozni a köretre.
14. Újratöltik a borospoharadat
Amikor két falat között egy mosolygós pincér jelenik meg az asztalodnál, hogy előzékeny módon arról érdeklődjön, újratöltheti-e a poharadat, nem valószínű, hogy fellobban benned a gyanú szikrája. Alapvetően talán eszedbe sem jutott volna többet inni, de figyelmességét látva úgy reagálsz, miért ne?! Csakhogy az ártatlan kérdés igazából azt a célt szolgálhatja, hogy kifizess egy második (vagy harmadik) kör italt.
15. Kiteszik eléd a desszertlapot
A pincéreket nem mindig érdekli, hogy nemet mondasz a desszertlapra, és egyszer csak kihozzák neked „a biztonság kedvéért”, vagy nem is fáradoznak azzal, hogy megkérdezzenek, és automatikusan kiteszik eléd. Ennek az az oka, hogy a vendégek nagyobb eséllyel rendelnek valamilyen édességet, ha tudják, hogy milyen opcióik vannak. Főleg, ha ódákat zengenek róla.
16. „Elfejtenek” szólni a szervizdíjról
Az éttermek többsége rád hagyja a döntést, hogy mennyi borravalót kívánsz adni, máshol azonban automatikus szervizdíjat számolnak fel – csak nem szólnak róla, a számlán pedig ügyesen elrejtik az összeget. Így aztán, ha gavallér kívánsz lenni, először tanulmányozd az apró betűs részt, nehogy az legyen a vége, hogy a szervizdíjon felül adj tetemes jattot, mert a kettő együtt akár 38 százalékkal is megdobhatja kiadásaidat.