Amióta világ a világ, mindig is voltak és lesznek is olyan kereskedők, akik üzleti modelljének fő eleme nem az, hogy a vásárlók bizalmát elnyerje, hanem hogy minél gyorsabban szerezzen minél több pénzt, még úgy is ha ezzel gyakorlatilag hülyére veszi a másik felet. Sokan éppen az ilyesfajta csalódások miatt még mindig úgy érzik, hogy az a legjobb, ha mindent rendesen szemrevételeznek, és éppen ezért tartják az internetes kereskedők is a legfontosabb feladatuknak, hogy a jó termékeken, könnyen kezelhető és biztonságos platformokon túl a felhasználóik bizalmát is elnyerjék.
De mi a helyzet ezzel egy olyan oldalon, ahol rengeteg eladó rengeteg termékét lehet megvásárolni. Mennyire bízhatnak meg az emberek egy online piactérben? Ha mindenhol azt hallja az ember, hogy ne higgyen el mindent, amit az interneten olvas, akkor hogyan győződhetek meg, hogy az állítása szerint az ország másik végén élő eladó majd valaha is feladja postán azt a porcelán unikornist, amit előre utalással kifizettem? Erre kereste a választ a Vatera.
Sokan még mindig ódzkodnak az internetről rendelni, az eNet felmérése szerint ugyanis az online vásárlók felét érte már csalódás. Ezért sokan inkább továbbra is a személyes vásárlásban bíznak, nekik üzenjük innen egyébként, hogy 14 napig bármilyen internetről rendelt terméket visszaküldhetnek és elállhatnak a vásárlástól.
Persze nem állítjuk, hogy ez nem jár adminisztrációval és szervezkedéssel, de nem feltétlenül leküzdhetetlen akadály. Illetve sajnos a személyes vásárlás során sem lehet száz százalékosan kiszűrni a trükközéseket, gondoljunk csak arra, amikor legutóbb találtunk a 10 deka csemegepultos pulykasonka közé berejtve néhány természetellenes színűt, vagy egy-két penészes epret a piacon szépen kiporciózott szemek között. És akkor ezek még csak a kisebb tételek, aki valaha próbált már lakást vagy autót venni, az pontosan tudja milyen rejtett és jól titkolt hibák derülhetnek ki egy jónak gondolt üzlet után.
De térjünk vissza arra, hogy mi rettenti el az embereket attól, hogy otthon ülve, a kényelmes fotelből, néhány kattintással vegyenek valamint, minthogy róják a boltokat a tömegben.
Ért már csalódás online vásárlás során?
Kiderült mit várnak a felhasználók egy webshoptól
21 százalékuk szerint a megrendelt termék nem olyan volt, mint amilyennek gondolta a vásárló, 19 százalék azon akadt ki, hogy nem szállították ki időben, 16 százalékuk egyáltalán nem kapta meg a terméket, míg 13 százaléknak megérkezett ugyan, de hibásan, ami azért teljesen érthetően okoz bosszúságot. Aminek viszont örülnek a kutatásban résztvevők, az az:
- ha jó a termék ára
- ha részletes termékleírást kapnak, vannak normális képek a termékről,
- ha lehet rendesen szűrni egy weboldalon
- ha gyors a megrendelési folyamat
- ha több fizetési mód közül is választhatnak
- és ha alacsony a szállítási díj.
Ez a válasz tökéletesen egybecseng azzal az eredménnyel, amit a Vatera kutatásában jött ki, ők a felhasználóikat kérdezték a vaterázási szokásaikról, ezért a fejlesztéseik is ebbe az irányba haladnak, például a videófeltöltési lehetőséggel.
Mi az, amitől jó egy webshop? (Több válasz is lehetséges)
Az ár a legfontosabb, de nem feltétlenül az dönt
Az ár és megbízhatóság kérdésében az emberek többségének az ár a döntő elsősorban, de szintén kiemelkedően fontos, hogy olyan webáruházból vagy helyről rendeljenek, amit ismernek és amiről sok jó értékelést és visszajelzést olvasnak. Ez olyannyira befolyásolja őket, hogy a megkérdezettek jelentős része mondta azt, hogy szívesebben rendel olyan webáruházból, amit ismer, még akkor is ha esetleg kicsivel magasabb az ár. És ha már az árnál tartunk, még mindig a futáros, utánvételes fizetés áll az élen, azon belül is a készpénzes fizetés, ám a szakértők szerint ez nem jelenti azt, hogy le vagyunk maradva ebben a tekintetben a régiótól, például a németek ugyanígy szeretik utánvétellel, készpénzzel rendezni a rendeléseiket.
Melyik a kedvenc szállítási módod?
A magyar oldalakat jobban kedvelik
A magyarok azért szeretnek külföldről vásárolni, mert ott olcsóbb árakat találhatnak, nagyobb a választék és olyan termékeket is lehet vásárolni, amiket otthon nem. Viszont félnek a körülményes ügyintézéstől, ha esetleg a garanciát kell érvényesíteni vagy más probléma merül fel. Egyébként ha ilyen előfordul EU-n belüli termékek esetében, bárkinek ingyenesen segít az Európai Fogyasztói Központ. De a kutatás szerint szintén nagy visszatartó erő az, ha a vásárló nem beszél jól angolul, vagy egyszerűen jobban szeret magyar oldalakon nézelődni.
Mi a véleményed a külföldi vásárlásról? (Több válasz is lehetséges)
Ahogyan növekszik az internetes vásárlásba vetett hitt, az előreutalások aránya is emelkedik. Érdekes adat azonban, hogy az online piactéren kötött üzletek során az előreutalás mértéke sokkal jobban növekszik, mint az online kiskereskedelemben. Ez a szakemberek szerint a visszajelzési, értékelési rendszernek köszönhető, illetve a a 2014-ben bevezetett programnak, mely során például folyamatosan szűrik az olyan gyanús tevékenységeket az eladó fiókokban, mint például a kapcsolati adatok, bankszámlaszám változása, így a csalókat hatékonyabban és gyorsabban tudják szűrni. Ráadásul a vásárlók tranzakcióként 100 ezer forintos értékhatárig kártalanítást is kaphatnak. Egyébként hasonló védelmi mechanizmusok a nagy külföldi oldalak esetében is működnek.