Óvakodj az átverős utazási irodáktól!

Ahogy kicsit melegebbre fordul az idő, sokak gondolata már a nyár körül forog. Ilyenkor már az utazási irodáknál is megjelennek az "early bird" vagyis a korai, kezdvezményes ajánlatok. De mire kell figyelned ahhoz, hogy az utazás tényleg kikapcsolódás legyen és pontosan azt kapd, amire számítasz elinduláskor? 

Szakmai jó tanácsok

Először is nagyon fontos, hogy ne csak az ár alapján válassz szolgáltatót, és próbáld megbízható, régen a piacon lévő irodával intézni az utazásod - legalábbis ezt mondták nekünk az utazási irodák képviselői, mikor az Utazás kiállításon megkérdeztük, milyen hasznos tanácsokkal tudnak szolgálni nekünk. 

shutterstock 265296704

Abban is mindenki egyetértett, hogy bár a fapadosok térhódításával sokan szeretnek maguknak szervezni utazásokat, a különböző mennyiségi vállalások és a szállodákkal kötött megállapodások miatt azonban az utazási irodák árai jobbak tudnak lenni, mint bármelyik szállásfoglaló oldal ajánlatai, ráadásul ők garanciát is vállalnak arra, amit kiajánlanak.  

Egy idegenforgalomban dolgozó forrásunk szerint pedig a legtöbbször nem is az utazási irodával vannak gondok, hanem a charter járatok üzemeltetőivel. Ezeket ugyanis egész szezonra rendeli meg az utazásszervező, de ha mégsem sikerül gazdaságosan üzemeltetni, mert például nem úgy fogynak rá a jegyek és emiatt nem tudja fizetni az utazásszervező, a charter járatok üzemeltetői egyszerűen nem küldik a következő gépet függetlenül attól, hogy ezzel éppen hány embert hagynak egy idegen országban.  

És ez nem minden! Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület is kiadott egy hosszabb tájékoztatót arról, hogy miként lehet körültekintően utazási irodát választani és mikre kell odafigyelni

1. Túl szép, hogy igaz legyen?

40 ezer forintból egy hét all inclusive a tenger mellett repülővel? A hülyének is megéri, nem? A fogyasztóvédelem tapasztalatai szerint ha egy utazási iroda hetekig elképesztően nyomott áron árulja az utazásait, annak oka az is lehet, hogy közel áll a csődhöz 

2. Kell biztosítás?

Csak engedéllyel rendelkező utazási irodával állj szóba! Ezt könnyen ellenőrizheted például ezen a linken, ahol azt is megnézheted, hogy melyik utazási irodának milyen mértékű a biztosítása belföldre és külföldre. Ez pedig azért fontos szempont, hiszen amennyiben csődbe menne az utazási iroda, ez a biztosíték arra, hogy haza tudjanak jönni a károsultak. Vagyis minél nagyobb a biztosítási összeg, annál zavartalanabbul élvezheted a nyaralást. 

3. Minden benne van a prospektusban? 

Ne foglalkozz olyan utazási irodákkal sem, akik nem adnak egyértelmű választ a kérdéseidre. A "minden benne van a prospektusban" kezdetű mondatok miatt elég könnyen csalódhat az ember, ezért érdemes rákérdezni a fakultatív programok lehetőségeire, áraira is, ugyanis erről is pontos tájékoztatást kell, hogy kapj, valamint az utazás részleteire, a rejtett költségekre, reptéri transzferre és minden egyéb fontos és akár plusz költséget jelenthető részletre is. Ne hagyd szó nélkül az olyan homályos megfogalmazásokat sem, mint a komfortos busz vagy a részben tengerre néző kilátás. 

shutterstock 291421736

4. Kell szerződés?

Mindenképpen köss szerződést az utazási irodával, hiszen ez lesz a biztosítéka annak, hogy miben is állapodtatok meg valójában és miért is fizettél. A szerződésnek tartalmaznia kell, hogy utazásszervezőről vagy utazásközvetítőről van szó (az utazásszervező szervezi az egész utazást, a szállást, a fakultatív programokat, míg az utazásközvetítő eladja az utazásszervezők ajánlatait), valamint mindegyik fél adatait, a pontos szolgáltatást, amit megrendeltél, annak idejét, helyét. A szerződés egyúttal kitér a személyszállítás eszközére, hogy hova érkezel majd pontosan, és minden külön felmerülő szolgáltatási díjat, illetéket, adót is tartalmaz. A szerződésben minden összegnek forintban is szerepelnie kell, illetve jelölni kell azt is, hogy ezek a költségek mikor esedékesek, hogyan kell őket rendezni. Szintén szerepelnie kell annak a pénzintézetnek vagy biztosítónak a nevének, amellyel az utazásszervező biztosítást kötött. Külön ki kell térni a panaszkezelés módjára és a dokumentációjára is. A szerződés másolatát jó ha az utazásra is magával viszed, hogy tudd kihez kell fordulni ha bármilyen probléma felmerül. 

5. A prospektus nem csak illusztráció?

Mikor a prospektus alapján kiválasztod a szállodát vagy az utazás helyszínét, akkor valóban abban a szállodában kell elhelyeznie az utazásszervezőnek, vagy tájékoztatni kell az utazás előtt  téged  a változásokról. Persze ha nem pontosan ugyanúgy néz ki a szoba mint a képen, akkor azért nem tudsz jogosan panasszal élni, de ha egy teljesen más szállodában kötsz ki, vagy éppen a képek, és a valóság köszönőviszonyban sincsenek egymással, akkor az utazásszervező nem hivatkozhat arra, hogy a prospektusban található kép csak illusztráció. 

6. Hány csillag az a csillag? 

Hogy elkerüld a csalódásokat, nézz utána, hogy egyes országok besorolásában mit jelentenek pontosan a csillagok. Eltérő lehet ugyanis az a kritériumrendszer, ami szerint a szállodákat besorolják Európában és a világ más pontjain. Ebben is tudnak segíteni az utazási irodákban, de biztos, ami biztos alapon jobb, ha te is körbenézel egy gyors kereséssel az interneten, vagy a közismert szállásfoglaló oldalak kommentjei és visszajelzései alapján is érdemes megnézni, hogy milyen is az a szálloda, ahova pihenni mész. 

7. Rémálom a nyaralás?

Ha valami nem úgy néz ki vagy nem úgy alakult, ahogy azt megígérték, akkor még a helyszínen kell panaszt tenni. Vagy az utaskísérő vagy a helyszíni szolgáltató köteles az esetről jegyzőkönyvet felvenni, annak egy példányát pedig az utas kapja meg. Jó, ha alaposan dokumentálod is a dolgot, és képet készítesz például a szállodáról, ami nem is az, amit ígértek, vagy arról, hogy a tenger helyett a tűzfalra látsz. Hazaérkezés után fel kell keresned az utazási irodát és velük lehet egyeztetni. Ha ez sikertelen, akkor pedig a békéltetős testülethez kell bejelentést tenni amennyiben anyagi jellegű a követelés, ha pedig az utazásszervező hibázott, mert például nem akart szerződést kötni vagy utazás előtt emelte az árat, akkor pedig a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság vizsgálja az ügyet. 

8. Megváltoztak a költségek?

A jogszabály azt is pontosan megmondja, hogy mikor emelkedhet az utazás ára, amit a szerződésben előzetesen rögzítettek a felek. Erre akkor van lehetőség, ha a szerződés kitér erre, és akkor is csak olyan mértékben, ami részletes számításokkal igazolható. Itt olyan változásokra kell gondolni, mint például a reptéri illeték, üzemanyagdíj, adó vagy kikötői illeték emelkedése. Ugyanakkor ezt legkésőbb csak az utazás kezdete előtt 20 nappal teheti meg az utazásszervező. 

shutterstock 218584330

9. Mikor kell fizetni? 

A teljes összeget legkorábban az utazás kezdete előtt 30 nappal lehet beszedni, szerződéskötéskor pedig legfeljebb az összeg 40 százalékát kérheti az utazási iroda. Ez alól azonban vannak kivételek, például ha a külföldi utazásszervező ettől eltérő összeget kér. 

10. Lemondta az utazási iroda?

Legkésőbb az indulás előtt 20 nappal mondhatja le az utazási iroda az utat írásban. Ilyenkor felajánlhatnak egy másik utat, amit nem vagy köteles elfogadni. Ha mégis megtetszik az ajánlat, de az olcsóbb, akkor természetesen a különbséget visszakérheted. Ha nem megfelelő felkínált lehetőség, akkor a teljes díjat és a jegybanki alapkamatot is vissza kell, hogy kapd. Amennyiben károd keletkezik, azt is ki kell fizetnie az utazásszervezőnek. Kivéve persze, ha azért mondják le az utat, mert nem jött össze elég utas, ebben az esetben csak a részvételi díjat és a kamatokat kell visszafizetniük. Nem minősül nem elhárítható külső oknak a repülőgép túlfoglalása. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek