Fizetne a Szigeten a karszalagjával?

A kártyás fizetés mára már teljesen megszokott a fesztiválokon, hiszen egyszerű, gyors és tényleg sokkal kényelmesebb mint a készpénz. Hogy ezt mások is így gondolják, arra a legjobb bizonyíték, hogy a Sziget Kft.  és a Cardnet Zrt. közös céget hozott létre, hogy ezt a fajta készpénzmentes fizetést az európai után a nemzetközi piacon is elterjessze, miközben a Sziget szervezőiroda fesztiváljain új fejlesztésekkel is készülnek.  

A készpénzmentes fesztivált 2010-ben vezette be a Sziget Kft, akkor még világújdonságnak számított az érintéses fesztiválkártyás fizetés. A  2015-ös Sziget Fesztiválon több mint 2,4 millió alkalommal fizettek Festipay kártyával vagy érintésmentes bankkártyákkal, de a Volt és a Balaton Sound fesztiválokon is közel a duplájára nőtt a tranzakciók száma. A Festipay Zrt. azért jött létre, hogy ezt a fajta megbízható és biztonságos fizetési rendszert nemcsak itthon, de több európai és nemzetközi fesztiválon is elérhetővé tegyék, hiszen 2010 óta egyre több fesztivál áll át a készpénzmentességre. 

Mit tud a magyar fesztiválkártya?

Dr. Kóka János, a Festipay Zrt. igazgatóságának elnöke elmondta, hogy a fesztiválkártyának ugyanolyan biztonsági szinten kell működnie, mint egy bankkártyának, hiszen ugyanolyan fizetési tranzakciók mennek  rajta végbe. A festipay képes online és offline működésre is, így a felhasználás köre kimondottan széles lehet. Ráadásul képes arra is, hogy a rendszer esetleges összeomlása esetén azonnal átváltson offline üzemmódba, amíg újra fel nem áll a hálózat, vagyis a fesztivállátogató az égvilágon semmit sem fog érzékelni a leállásból, ugyanúgy tud sört venni, mint előtte. A megbízható és a már bizonyított technológia és a folyamatos fejlesztések miatt egyre nagyobb az érdeklődés a magyar rendszer iránt. "Tavaly már az Európa legjobb nagy fesztiváljának választott Untold és a francia Delta fesztivál is ezt a rendszert használta, de vannak megkeresések Távol-Keletről is" - mondta Márki László, a Cardnet Zrt. vezérigazgatója. Az újonnan alakuló cég célja, hogy az elkövetkezendő két évben legalább öt új országban sikerüljön piacot szerezni. 

DSC 3469
Bődey János / Index

Nem csak fesztiválokon

A sajtótájékoztatón az is kiderült, hogy a festipayt nemcsak a fesztiválokon látják maguk előtt a megálmodói, hanem sportrendezvényeken, egyetemi bulikon, vendéglátóhelyeken, vagyis minden olyan helyen, ahol rövid idő alatt gyorsan kell kiszolgálni sok embert. Sőt, dr. Kóka János szerint iskolai büfékbe is tökéletes lehet, hiszen egy kártyán belül akár 20 "zsebet" is ki lehet alakítani, vagyis a szülő meg tudná szabni, mennyi költhető a büfében, mennyi megy az ebédre, és még a sulis szakkör árát is ki lehetne egyenlíteni a kártyával. Ugyanakkor azt az összes fél hangsúlyozta, hogy nem tekintenek bankkártyaként a festipay kártyára, és nem is céljuk banki szereplőkké válni vagy versenyezni velük. 

Újítások itthon

Gerendai Károly, a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója arról beszélt, hogy hazai pályán is megújulnak, a cég kutatás-fejlesztését ugyanis itthon tartják, így a fesztivállátogatók már a szezonnyitó Gourmet fesztiválon találkozhatnak az újdonságokkal. Az egyik például a feltöltő automaták telepítése, ahol az eddigi rendszernél könnyebben és gyorsabban töltheti fel a fesztiválkártyáját, ráadásul ehhez készpénzt és bankkártyát is használhat. Ha pedig még ennél is kényelmesebben intézné az egészet, akkor egy alkalmazáson keresztül is tölthet rá pénzt a bankszámlájáról. Az alkalmazás arra is képes lesz, hogy nyomon követhetőek és visszanézhetőek legyenek a költések, valamint a kereskedők hűségakciókat, kedvezményeket vagy különböző marketingtevékenységeket rendelhetnek hozzá. Továbbra is használhatóak lesznek a paypass kártyák és fizetési eszközök, jövőbeli cél, hogy a festipay is képes legyen a mobilba épített NFC-t használni, de akinek van ilyen paypass kártyája, az már most is gond nélkül nyomkodhatja a telefont a terminálhoz. Gerendai Károly elmondta, azon is dolgoznak már, hogy az adott fesztivál végével ne záródjon le a rendszer, vagyis át lehessen vinni a kártyán maradt összeget a következő fesztiválra. Annak a lehetőségét is mérlegelik, hogy ne külön kártyával kelljen szaladgálni, hanem egyszerűen a karszalagba építsék a fizetési technikát, és gondolkoznak azon is, hogyan lehet még biztonságosabbá tenni nemcsak a fizetés kérdését, de magát a fesztivált is. Ezért szóba került a jegyek megszemélyesítése is, bár ezt egyelőre elméleti síkon vizsgálják, és hogy milyen módszerekkel teszik biztonságosabbá a beléptetést. 

Festipay infografika 20160127
Sziget
Oszd meg másokkal is!
Mustra