Folyadék, zselé, hab - csak néhány a WC-tisztítók típusai közül. Árban is hatalmas az eltérés az egyes fajták közt, a választék pedig hatalmas. Mit kell tudnia egy jó WC-tisztítónak? Erre kerestük a választ a német Test magazin segítségével.
A teszt a következőképp zajlott: 15x7,5x0,8 cm-es carrarai márványt használtak a vizsgálathoz. 100 grammnyi tisztítószert hordtak fel meghatározott módon az anyagra, majd 10 percen keresztül hagyták állni. Leöblítették és szárították, majd a száradás után újra ellenőrizték a súlyt. A súlykülönbség adta ki, hogy mennyi vízkövet tudott leszedni a megadott szer.
Háromszoros különbség a legjobb és a legrosszabb közt
A tesztgyőztes termék háromszor annyi vízkövet távolított el a márványlapról, mint az utolsó. 16 termékből 10 ért el jó eredményt, 3 közepeset, három pedig rosszat. A teszt során a hagyományos gélek mellett port, tablettát és habot is kipróbáltak. Egyik sem adott olyan jó eredményeket, mint a zselés állagú tisztítószer.
A vízkő mellett a vöröses-barnás lerakódások idegesítik a háziasszonyokat leginkább. Ezért a termékeket függőleges felületen is kipróbálták, néhány csempe segítségével. A folyadékok 50 százaléka az első 5 percben lefolyt, míg a zselés állagú termékek 90 százaléka fennmaradt.
A laboreredmények és a valóság időnként nincs kapcsolatban egymással, ezért termékenként 20 wc-n próbálták ki, hogyan teljesít. A felhasználók nagyjából elégedettek voltak, de nem mindegyik tisztítószert találták felhasználóbarátnak.
A legnagyobb dicséretet a toalett-kacsák kapták, amiatt, mert kellően érthető használati utasításuk, könnyű a használatuk, és kiadós a kiszerelésük, de míg az egyik igen jól teljesített (Kraftpacket 6in1), addig a másiktól nem voltak oda ( WC Ente Canard Citrus-gel). Az Aldi tisztítója azonban egyértelmű kudarcnak minősült, nem voltak elájulva tőle az emberek: nyúlósnak találták, nem volt könnyű adagolni, és megfelelően eloszlatni.
Tippek
Bármilyen koszt azonnal távolítson el a wc-kefével, könnyebb, mint később vakargatni. Létezik ráadásul olyan kefe is, amivel be lehet nyúlni a perem alá, és kitakarítani az ott maradt koszt.
Minél többet használja a kefét, annál kevesebb vegyi anyagra van szüksége. Néhány gyártó azt javasolja, hogy hetente kétszer vagy háromszor használja a szereket. Ez persze jó a vállalatnak, de nem jó a környezetnek, a wc-nek teljesen mindegy. Attól függően használjon ilyen szereket, mennyire kemény a víz ott, ahol él. Van, ahol elég havonta takarítani, máshol hetente ismétlődjenek a periódusok.
Az idő mindenre megoldás - hogy közhelyesek legyünk, ez igaz a takarításban is. Ha egész éjszakára a felületen hagyjuk a vízkőoldót, hatásosabbak leszünk, mintha a nagy mennyiség nagyobb erő hatásban bízva egy csomót a felületre öntöttünk volna. Sokat segít ha egy adag wc-papírral kibéleljük a wc-t, és ezt itatjuk át a folyadékkal
Óvatosan a hipóval, és semmi esetre se keverje savas kémhatású vegyszerrel, se ecettel. A lúg és a sav együtt érdekes elegyet alkot, és klórgáz jön létre ennek hatására. Ez pedig súlyosan mérgező!
A gyerekekre is figyeljen oda. Bár minden WC-tisztító gyerekzárral van ellátva, de a gyerekek kíváncsisága kimeríthetetlen, ezért bármire képesek. Ezért a vegyszereket, és veszélyes anyagokat minden esetben tartsa olyan helyen, ahol a gyerek nem éri el.
Nem kell ragaszkodni a kemikáliákhoz, ha úgy véli, használjon természetes vízkőoldókat.
Mennyit kell belőle használni?
A legtöbb terméken nincs feltüntetve a pontos adagolás, csak az Aldi és a Lidl termékén volt skálával jelölve, hogy mennyit kéne adagolni. A felhasználók érzésből fogják öntögetni a tisztítószert, ezzel valószínűleg viszont jóval többet fognak használni, mint szükséges volna.
Indokolatlan szennyvízterhelés
Azon termékek a legjobbak - környezetvédelmi szempontból - melyek természetes savakat tartalmaznak, mint például a citromsav. Ez könnyen lebomlik, és nem mérgezi a környezetét sem. Ezzel szemben a szulfaminsavat tartalmazó termékek veszélyesebbek.
Reklám, aminek felesleges bedőlni
A rettegés a baktériumoktól teljesen indokolatlan, sőt a háztartásokban teljesen felesleges ilyen termékeket használni.Különösen a wc-ben, mely igen ritkán érintkezik a bőrrel, és annak is kevés az esélye, hogy onnan kiindulva baktériumtenyészetek lepjék el a lakást. A legjobb amit tehetünk, hogy töröljük az agyunkból a reklámokat, és nem hisszük el, hogy kicsi zöld szörnyek akarnak lecsapni ránk a wc-csésze pereme alól.
A laborban azt is megnézték, mennyire savas a termék. Minnél kisebb a ph-értéke, annál savasabb. Volt olyan termék, melyet korroditavínak jelöltek meg. Ennek ellenére a kerámia nagyon ellenállónak bizonyult, nem találtak rajta sérüléseket a tesztelés alatt. Arra azonban ajánlott figyelni, hogy ha spray verziót használunk, akkor könnyen lefújhatjuk a törölközőt vagy valami olyan anyagot, melynek viszont árt az erős sav.
Termék neve | gyártó/forgalmazó | kiszerelés | ár | ár/l | eredmény | hatékonyság | alkalmazhatóság | kezelhetőség | környezetre gyakorolt hatás | ph-érték |
Denkmit -óceánfriss | DM | 1 liter | 320.- | 320.- | jó | nagyon jó | jó | jó | jó | 2,8 |
Bref Power 6x effekt * | Henkel | 750ml | 579.- | 772.- | jó | nagyon jó | jó | jó | jó | 2,7 |
Duck Power 6in1 | Sc Johnson | 750ml | n.a | n.a | jó | nagyon jó | jó | jó | kielégítő | 1,7 |
Harpic power plus | Reckitt Benckiser Kft. | 750ml | 749.- | 999.- | jó | jó | jó | jó | kielégítő | 1,8 |
W5 citrom illatú tisztító | Lidl | 1 liter | 299.- | 299.- | kielégítő | kielégítő | kielégítő | jó | jó | 2,0 |
Frosch citromsavas | Erdal-Rex | 750ml | 610.- | 812.- | kielégítő | kielégítő | jó | jó | jó | 2,9 |
Megjegyzések: A Lidl termékének ára az ügyfélszolgálat tájékoztatásán alapul. A WC-Duck Kraftpaket 6in1 Magyarországon nem kapható.