Zólyomi Zsolt parfümőr Magyarország orraként van számon tartva. Az Ezüst Rózsa bálon beszélgettünk vele, ahol ő illatosította az Operaház bejáratánál lévő fogadóteret - mert igen, ilyen is létezik már. Ráadásul nem is akkora újdonság, Zólyominak nem ez az első ilyen jellegű munkája, képzőművészeti kiállítás megnyitón többször is dolgozott már, a Magyar Nemzeti Galéria, Szépművészeti Múzeum, Kogart ház, a Magna galéria, és utoljára a Várfok Galériában kértek tőle illatot a megrendelők. Az események másik nagy típusa az esküvő, ezek iránt is egyre nagyobb a kereslet.
Hogy ennek mi értelme van? Zólyomi szerint „bármilyen event illatosítása első látásra (vagyis szaglásra) azt a nem is észrevehető értelmet hordozza magában, hogy az illatok nagyon erős azonosítók. Ha akár egy brandet, szolgáltatást illetve történetet egy illattal összekapcsolunk és felépítjük, akkor az sokáig megmarad. Ugyanis az embei agyban a szaglóérzékelés ugyanott van, mint az érzelmek (gyűlölet, szeretet, szerelem), illetve a hosszútávú memória. Ezért ha az erős érzelmeket illatokkal kapcsoljuk össze, az nagy eséllyel életünk végéig, akár egy évszázadra berögződik."
A bál illatosítását egy grémiummal közösen találták ki, köztük volt Lakatos Márk stylist is. Azt keresték, mi lehet az az illat, ami reprezentálja a bált, mi az ahol az operairodalom olasz gyökerei is be tudnak kapcsolódni. Így jött létre a Silver Iris, melyet az Atelier Cologne alkotott meg. "Ez a név csak a kézműves parfümök világában ismert, de ott nagyon" - magyarázta Zólyomi.
"A cél az volt, hogy csináljunk egy báli hangulatot, egy olyan érzékükönn keresztül is kényeztessük a résztvevőket, mint a szaglás, amivel nem szoktunk foglalkozni. Miután kiválasztottuk, hogy melyik lesz az a púderes, enyhén erotikus, mély, bódító gyönyörű szép, nemes illat, beillatosítottunk 3000 meghívót. Amikor kibontották a vendégek, akkor megcsapta őket az illat. Amikor megérkeztek ide, ugyanez az illat a tudatalatti szintjükre dozírozva nagyon finoman el lett helyezve az enteriőrbe" - fejtegette a parfümőr. „Ezt az 'aha!' érzést, hogy ez ismerős, hogy ezzel már találkoztak, nagyon fontos, hogy átéljék - az, hogy ez az illat a meghívóból ismerős, nem jut senkinek az eszébe, de végigvezeti őket egy történeten. Aztán távozáskor kaptak még egy kis mintát is, amivel bármikor megidézhetik a bál hangulatát" - tette hozzá.
Maradva a belső tereknél, kreált már illatot a Zwack Unikumnak is az új, szilvás unicum bemutatójához kapcsolódva. "Beillatosítottuk a Skycourtot (Ferihegyi reptér) egy hónapon át. Ez úgy kezdődött, hogy ültünk a Zwack családdal - ekkor még élt az öreg Zwack úr -, és kérdezték, hogy 'Zsolt mire van szükséged, hogy megcsináld az illatot?' Mondtam, hogy a receptre. Akkor egész picit fagyos csend lett, aztán rájöttek,hogy vicceltem. Ráadásul Zwack úr a halála előtti hónapokban azt a parfümöt használta, amit arra fejlesztettem, hogy a nemzetközi sajtótájékoztatókon, nemzetközi megjelenéseken a levegőbe porlasszák - ő ezt parfümként hordta magán. Nekem művészileg ez egy hihetetlen elismerés."
Mi a közös a Fekete Macskában és a Magyar Királyné Vizében?
Zólyomi Franciaországban tanult, és 1999-óta foglalkozik hivatásszerűen a parfümökkel. Van Magyarországon egy parfümériája, ami bár csak egy üzletnek látszik, valójában kultúrmisszió is egyben: workshopokat tart, könyveket lehet kölcsönözni, a múlt illataira lehet rátalálni.
"Molnár és Moser, Kosztelitz Kálmán, Noseda Kálmán: ezek létező magyar parfümmárkák voltak. Vagy a Chat Noir amely regionális siker volt. Ezekről mégsem tud senki. Egy könyv van róla, melyet egy nyugdíjas tanárnő írt. A régi üvegcsékben még vannak illatok, néha vidéki bácsik jelennek meg, ők hoznak ilyeneket azzal, hogy 'hallottunk rólad a médiában, tessék, mi úgyis kidobnánk'. Ezeknek az illatoknak egy része tud működni ma is, a Magyar Királyné Vize például simán működne a mai napig. Ez egy XIV. századi receptúra, az 1300-as években készült, és a legenda szerint egy magyar királynő kapta egy szerzetestől a receptet ajándékba. Állítólag elkezdte használni, és úgy megszépült, hogy arra lovagolt egy fiatal lengyel király és feleségül kérte."
Az illatok a legrégebbi emlékeket idézik
"Szoktam idős emberekkel dolgozni. Képzeljék el, hogy 100 év feletti emberekkel vannak egy szobában. Mindenki nagyon idős. Nem látnak jól, nem hallanak jól, sokszor már csak a saját, bezáródó világukban élnek, vagy halni készülnek. Én viszek nekik olyan illatokat, melyeket érezhettek gyerekkorukban. Tengervíz, erdő, trágya, tej - egy parfümőrnek mindenféle illata van, én bármilyen illatot meg tudok csinálni. Azt szoktam mondani, hogy a falból frissen kihúzott vasalóillatot is meg tudom csinálni. Megszagolják az illatot, és olyanokat mondanak: 'Itt vagyok a nagypapám istállójában, fejjük a tehenet, érzem ahogy a friss tej csurog a fa sajttárba. Körülöttünk fenyőerdők, szalma, istállótrágya, és hirtelen eszembe jut, hogy a csizmaszáránál kisebb vagyok'. Gondoljuk végig, a bácsi 104 éves, milyen időszakról beszél? Amikor nagyjából 3-4 éves lehetett - egy illat által visszaugrott 100 évet az időben. Az illatokkal kelthető hatások és érzelmek nagyon erősek. Ezért szép és félelmetes az illatokkal operálni és dolgozni" - vázolta fel Zólyomi, mi mindenre képesek az illatok.
A parfümőrök nem csak egy 50 milliárdos luxusipar bedolgozói, az illatokkal akár gyógyítani is lehet. Hogy hogyan? Többek közt kórházakban használják fel az illatokat. Zólyomi ismer olyanokat, akik ezzel foglalkoznak. "Vegyünk egy kislányt, aki sokáig kórházban van. Nem tud a mamája mindig bemenni hozzá. A parfümőrök kikérdezik a rokonokat, az édesanyát, utánajárnak, és egy olyan illatkörnyezetet csinálnak neki a kórteremben, mintha otthon lenne - és elkezd sokkal gyorsabban gyógyulni." Az idősekkel való munka így válik gyógyító tevékenységgé: az az öregember a csizmaszárral elkezdett mesélni onnantól az ápolóknak, kinyílt, és már nem akart meghalni.
Az amnézia ellen is jó lehet egy illat
„A másik példa, ahol sokat segíthet egy illat, a részleges amnézia, ami azt jelenti, hogy valaki nem emlékszik egy darabra az életéből. Találkozik egy nővel, akiről azt mondják, a felesége, de ő nem tudja, hogy tényleg az-e a másik. Elhiszi, mert tudja, hogy nem akarnak rosszat neki, de nem emlékszik rá. Képzeljétek el, milyen hülye helyzet!" - vázolt fel egy példát a parfümőr.
Ekkor jöhetnek az illatok, amikkel, ha szerencséjük van, mint egy tűvel, el lehet találni egy adott pontot. Lehet ez az esküvő idején érzett illat, vagy bármi más fontos eseményhez kapcsolódó illatélmény. "Ha ezt eltalálják, az olyan lesz a páciensnek, mintha egy sötét pincében egy lámpával időnként villantanának. Mivel a memória okos, bár nem látja sose egyben a fényt, össze tudja kötni a pontokat egymással, és ezáltal létrejön a fény. Az agynak ez a tulajdonsága lehetővé teszi, hogy egy ember, aki elfelejtette életének egy részét, egy illat által előhívott erős érzelmi hatásra mégis képes legyen visszaemlékezni rá".