Néhány hete vettem két nadrágot a Tescóban – ahol vettem már jó farmert –, a blokkot meg jól eltettem, annyira, hogy azóta sem találom. Nem lenne ezzel baj, ha az új gatya jó lett volna, de hát nem volt. Mentem reklamálni, na, vajon mi történt?
Az egyik nadrágot felvettem, hordás közben pedig kiderült: abból az elsőre felismerhetetlen, fekete farmeranyagból készült, amely néhány óra viselés után másfélszeresére tágul, itt-ott formátlanra nyúlik. Ezt kimostam, a másikat érintetlenül hagytam (címkék, cetlik, miegyebek rajta maradtak), majd elmentem a hozzám legközelebb eső áruházba, hogy például utalványra váltsam. Kilencezer forint, nem ajándékozok el ruhát ennyiért, csak önszántamból.
A vevőszolgálatos hölgy válasza rövid volt: blokk nélkül semmit sem vált vissza. Közöltem vele, hogy egy már láthatóan felvett nadrág esetében ez tök érthető, de egy gyári állapotú, minden címkével rendelkező nadrág esetében azért lehetne megértőbb. Nem volt, közölte, hogy „voltak már ügyeskedések" ilyesmivel, úgyhogy "központi utasítást kaptak". Leléptem, azon morfondírozva, hogy ha olyan ügyes lennék, hogy varrok magamnak egy F&F-márkajelzéssel ellátott nadrágot, vajon miért nem a saját méretemben, tartós anyagból tenném, ha már.
Győzelem!
Nem adtam fel, visszamentem abba az áruházba, ahol a két nadrágot vettem. Elmondtam az éppen regnáló ügyfélszolgálatos férfinek, hogy itt vettem két nadrágot, nincs blokkom, de szerencsém sem. A válasz a következőképpen hangzott: „nem probléma, az F&F saját, belső márkás termékünk, így nincs szükség a blokkra. Levásárolni szeretné az árukat, vagy a pénzt szeretné?".
A boldogsághoz ennyi is elég lenne, de a „felsőbb utasításról" szóló bullshit ezek után tényleg nem hagyott nyugodni. Megkerestem a Tesco honlapját, ahol szó sincs ilyesmiről (igaz, az árucserével kapcsolatban másról nem, mert a nadrág nem ugyanaz a kategória, mint például egy garanciális porszívó), de emailt lehet írni nekik (telefonszám persze nincs). Írtam is, arra a címre, amelyen a sajtó érdeklődését várják: a levelet visszadobta a mailer daemon.
Amíg az illetékes sajtós telefonszámát kerestem, próbáltam a Tesco honlapján szétnézni. Az először is azt tudatta velem, hogy ha meghibásodik egy termék, amit vásároltam, akkor nem csak a vásárlás helyére vihetem vissza – ez ugye már első körben nem jött össze, holott: „ilyen esetben az Ön választása szerint, bármely hiper áruházunk vevőszolgálatánál is jelezheti a problémát, munkatársaink segítségére lesznek". Ez persze a porszívókra vonatkozik. Némi vergődés után persze kiderül, hogy az F&F-termékek saját honlapján ott van a vágyott infó, ezekre ugyanis más szabályozás vonatkozik.
Eszerint a következő esetekben nem áll a csere: „megsérült termék esetén; eredetileg sérült állapotban vásárolt termék esetén; a garanciális időszak lejártával; nem rendeltetésszerű használatból eredő sérülés esetén a vásárolt terméket nem áll módunkban visszacserélni. [...] Vásárlóinknak három lehetőség áll rendelkezésre: [...] 3) ha a csere sem lehetséges, akkor az összeg levásárolhatóságának biztosítása vagy a teljes ár visszatérítése. A fent nevezett lehetőségek csak a garanciális időn belül vehetők igénybe."
Blokkról tehát nincs szó, az irányelvek szerint simán cserélhettem volna bámilyen cuccot néhány nappal a vásárlás után, bármelyik áruházban. Az igazság kiderült, de mi a helyzet az utasítással? Na, ez az, ami sosem fog kiderülni. Egy napig telefonálgattam hiába, ám senkit sem sikerült elérnem a tescós hivatalosságok közül, aki elmondhatta volna, hogy vajon mi a helyzet a vissza nem váltási ukázzal. Persze, ha valaki véletlenül válaszolna cikkünk megjelenése után, azt közölni fogjuk. (A honlap egyébként azt javasolja, hogy az illetékes áruházak ügyfélszolgálatainál tájékozódjunk, de az akkor megvolt már élőben.) Megoldás nincs, elveszett blokk esetén túrázzanak az áruházak között.
Update: cikkünk élesedése után már meg is érkezett a válasz. Íme: „az Ön által leírt esetben mindkét áruházi dolgozónk helyesen járt el, hiszen a mindenkori jogszabály közvetve kimondja a blokk szükségességét: a fogyasztói szerződés megkötésének ténye a blokkal igazolható. Abban az esetben azonban, ha a vásárló olyan terméket hoz vissza áruházunkba, mely Tesco sajátmárkával ellátott, vagy kizárólag a Tesco áruházakban kapható, továbbá, egyértelműen bizonyítható az is, hogy a termék nem rongálás következtében hibásodott meg, a panaszt kezelő áruház dolgozói méltányosságból eltekinthetnek a vásárlást igazoló blokk hiányától. Az esetek többségében áruházi munkatársaink igyekeznek élni ezzel a lehetőséggel, hiszen szeretnék a vásárlók bizalmát elnyerni és hűségüket megtartani." Akkor azúton is köszönet a jobb fej ügyfélszolgálatosnak, aki elhitte, hogy nem egy elefántra húztam fel az ultraszűk farmert, hanem magamra.
Ön mit tenne hasonló helyzetben? Írja meg nekünk a Shopaholic Facebook-oldalán!