A gombamód szaporodó online boltok kezdenek szembesülni az előre be nem kalkulált hibákkal. A regisztrációs problémák, koordinációs nehézségek után a visszaküldési lehetőség, mint opció is fejtörést okoz az internetes áruházat üzemeltető cégeknek.
A Zalando egy német székhelyű online kiskereskedéssel foglalkozó vállalat, több nyugati országban megtalálható, sokféle márkát árul, de főleg drágább kategóriába tartozó termékekkel kereskedik. A folyamatosan akciókat hirdető, postaköltséget fel nem számoló cégnél például egy 65 euróba (15 ezer forint) kerülő kabáthoz hűségpontokkal együtt akár 27 euróért, vagy 8 ezer forintért is hozzájuthat az ember.
A német cég nem panaszkodhat, ha az eladási statisztikáiról van szó, annál több stresszt okoz neki a rengeteg visszaküldött áru: ötből négyszer küldenek vissza cipőt, de a megrendelt női farmerek 65%-a is visszakerül a virtuális polcokra.
A kiskereskedelmi szakértők már régóta állítják, hogy képtelenség cipőt online eladni, de a Zalando elhatározta, hogy bebizonyítja, igenis lehet cipőt online értékesíteni, csak egy jó szlogen kell az ügyfeleknek. Bár a cég értékesítésben erős, mégis alábecsülte a visszatérő problémát. Bennfentesek szerint a legtöbb megrendelt cipő még a frappáns „If the shoe fits, wear it!" (kábé: ha jó a cipő a lábára, hordja!) szlogen ellenére is visszakerül a raktárba – írja a Süddeutsche Zeitung. Kíváncsian várjuk mikor vált a cég a drasztikusabb, " If the shoe fits, please keep it" (Ha jó a cipő, tartsa meg, kérem!) mottóra.
A „ Vedd meg, próbáld ki és küld vissza!” mentalitás nem áll távol a németektől a BVH, a német elektronikus kereskedelemmel és távértékesítéssel foglalkozó társaság szerint. Állításuk szerint nem lehet megkülönböztetni az átlagos vásárlót, aki rengeteg cuccot vásárol, tudván, hogy úgyis visszaküldheti, attól, aki különleges alkalomra vesz egy-egy terméket, bár a kiskereskedelmi szakértők szerint az ilyen ügyfél képviseli a kisebbséget.
Egy felmérés szerint a franciák sokkal óvatosabban vásárolnak az interneten, valószínűleg ez annak tudható be, hogy előre kell fizetniük, szemben a németekkel, akik csak azután fizetnek, miután megkapták az árut és a számlát. Az SMP tanácsadó cég szakértője, Thilo Bobrowski szerint a franciáknak csupán 10 százaléka vásárol online üzletekben.