Öt nagy bankot teszteltünk, arra voltunk kíváncsiak, első látásra milyen az internetes felületük, könnyen megtalálható-e a telefonos ügyintézés száma; milyen a telefonos ügyintézés, mennyi időt kell várakozni, míg egy ügyfélszolgálatos felveszi a kagylót, mennyire udvarias, és lehet-e tőle választ kapni a bennünket érdeklő kérdésre. Az öt bank közül az FHB ügyfélszolgálata volt a leggyorsabb, a K&H-é a legtürelmesebb, az OTP-é a legidegesítőbb.
FHB Bank Zrt., várakozási idő: 40 másodperc
Az FHB arculati színei elég csajosak: piros és türkiz. Ez látványosan jelen van a bejelentkező nyitó oldalon is. A fontosabb elemek mind a weblap tetején helyezkednek el, kivéve a legfontosabbat, a 24 órában hívható telefonszámukat, ami a képernyő közepén jobb oldalra került. Ez természetesen nem akkora probléma, mert legalább fel van tüntetve, de rakhatták volna az oldal jobb felső sarkába is.
Alig telt el kicsengéssel negyven másodperc, egy kedves ügyintéző illedelmesen köszönt, és ezt a modort végig meg is őrizte. Kérdésemre, miszerint internetbankolás alkalmával forintátutalásnál bankon belül, illetve kívül mennyi idő alatt érkezik meg az egyik számláról a másikra a pénz, gyors, rövid és kielégítő választ kaptam: bankon belül pár perc, bankon kívül egy nap (de csak akkor, ha 16:30-ig megérkezik az utasítás). Kellemes hír, hogy ha valami miatt személyes ügyintézésre van szükség, telefonon időpontot lehet egyeztetni, így elkerülhető a bankfiókban az akár fél- vagy háromnegyed órás várakozás.
Aki pedig nem akarja a saját telefonszámláját megterhelni, csak töltsön ki online pár rubrikát, és hívassa vissza magát a bank egyik alkalmazottjával. Mi kipróbáltuk és működik: harminc perc múlva már csengett is a telefon (bár nem hittük volna, hogy ez ilyen könnyen menni fog).
K&H Bank Zrt., várakozási idő: 4 perc 5 másodperc
Az öt bank közül a K&H weboldala a legáttekinthetőbb: jók a színei, nincsen rajta reklám vagy bármilyen fölösleges adat, és kövér betűkkel van kiemelve az oldal tetején az ügyfélszolgálat telefonszáma. Sajnos hosszú percek és telefongomb-nyomkodások előzték meg azt, hogy eljussak egy telefonos munkatársig. Az ügyfélszolgálatos viszont ennél a banknál is nagyon segítőkész volt, szívélyesen válaszolt minden kérdésemre azok után is, hogy harmadjára is úgy tettem, mintha nem érteném, miről beszél. Minden elismerésem a türelméért! Ha azon tudnának változtatni, hogy sokáig kell várni, amíg felveszik a telefont, hibátlanok lennének. A K&H-nál is lehet időpontot egyeztetni, így elkerülve a hosszas sorban állást és idegeskedést, amit a várakozás okoz.
OTP Bank Zrt. várakozási idő: 2 perc 31 másodperc
Azt már megszokhattuk, hogy az Országos Takarékpénztár színe zöld, de ezt nem kellene annyira erőltetni a weboldalukon, legalábbis a zöldnek nem ennyiféle árnyalatát. Az oldal teljességgel átláthatatlan, és a legalján megbúvó telefonszámot is nagyon nehéz kiszúrni. Többször görgettem az egeret oda-vissza, de csak hosszú percek elteltével sikerült megtalálni vékonyka betűket és számokat. A weboldal közepén egy flash-es reklám van, ami roppant idegesítően villog az ember szeme előtt, amíg éppen valamit szeretne megtalálni. Azt hiszem, teljesen fölöslegesen van bezsúfolva annyi információ az oldalra, hiszen ott van a jobb felső sarokban a (nagyon hasznos) kereső, aminek segítségével bármit célirányosan lehet keresni. Azt ugyanis sosem hallottam még, hogy valaki csak úgy szörfölgetett volna egy bank oldalán – oda mindenki azért megy, mert valamilyen információt szeretne megtudni.
Az automata több mint két percen keresztül hajtotta az igazát, aztán hirtelen kapcsolt egy ügyfélszolgálatoshoz, akinek valószínű nem volt jó kedve, mert elkezdett akadékoskodni. Megkérdeztem, hogy milyen az alapcsomagjuk, erre ő visszakérdezett, hogy milyen szolgáltatásokat (SMS, internet bank, készpénz-felvét stb…) szeretnék igénybe venni. Persze értem én, hogy segíteni szeretne, hogy megtalálja a számomra legideálisabb csomagot, de ha egyértelműen az alapcsomagról kérdezem, akkor engem az érdekel, hogy milyen az alapcsomag. Végül ő is megértette, hogy mit kérdezek, és elmondta az adatokat, majd a biztonság kedvéért hozzátette: a Lakossági Net csomag az egyik legjobb.
Itt is lehet telefonon keresztül időpontot foglalni, sőt az a legegyszerűbb módja ennek, ha a 3 666 388-as telefonszámot hívja, és amikor az automata bejelentkezik, megnyomja a nyolcas gombot.
Budapest Bank, várakozási idő: kereken 2 perc
A Budapest Banknak a weboldala struktúrában kicsit hasonlít a K&H bankéhoz: nincs semmi csecse-becse a főoldalon – a 25. születésnapi ínycsiklandó tortájukat és a hirdetést leszámítva. Ezektől eltekintve átlátható az oldal, csak éppen itt sem sikerült a telefonszámot jó helyen feltüntetni, legalábbis első ránézésre nem található. A diszpécser viszont kedvesen adott választ minden kérdésemre, kár, hogy a tájékoztatója alapján elég drágának tűnik náluk a bankolás.
Citibank, várakozási idő: 2 perc 35 másodperc
Reklám és rengeteg betű jellemezi leginkább a Citibank honlapját – az ügyintézés telefonszámát meg csak nagyon nehezen lehet rajta megtalálni. Átláthatatlan, de cserébe legalább nem annyira színes. A telefonos ügyintéző viszont precíz volt, és tényleg mindig csak arra adott választ, amit kérdeztem. Nagyon szimpatikus volt a Citibank 0 Ft-os bankszámla csomag, amelynél havi 150 ezres pénzforgalom felett minden költséget - például a számlavezetési díjat, a készpénzfelvételét, vagy az éves kártyadíjat is - elengedik. Egyébként a Citibank az egyetlen olyan bank a hívottak közül, ahol ilyen opciót kínáltak.