Rezi egy 1085 fős település közel Keszthelyhez és Hévízhez. Itt található Zala Megye egyetlen olyan iskolája, ahol a Komplex Instrukciós Program szerint tanulnak a gyerekek, és az alpolgármester asszony szerint abban is egyedülállóak a térségben, hogy a gyerekek szeretnek ide járni.
A KIP, vagy ismertebb nevén a Hejőkeresztúri modell alapvetése, hogy mindenki jó valamiben és ez az az iskolatípus is, amiről mindenhol azt hallani, hogy a gyerekek imádják. Két jelmondatuk hangzott el az átadón, az egyik a "Mindenki jó valamiben" és a "Jónak lenni jó, de jót tenni még jobb"
Rezibe mentünk, hogy megnézzük mit szólnak a helyi általános iskolások azokhoz a táblagépekhez, amelyekkel fejleszthetik ismereteiket és élvezetesebbé és hatékonyabbá válhat a tanulás. 2015 decemberében jelentette be a Vodafone, hogy egy olyan országos programot indít, aminek a célja a hátrányos helyzetű fiatalok digitális ismereteinek fejlesztése, és a magyarországi oktatás digitális átalakításának ösztönzése. A program során az ország húsz iskolájába juttatnak el 1200 darab táblagépet, hozzá internetet és képzést is.
Hejőkeresztúri modell + lelkesedés
Ami azonnal nyilvánvalóvá válik, hogy Reziben a különleges tanulási módszer mellett a pedagógusok és a helyi lakosok is rengeteget tesznek azért, hogy a gyerekek jól érezzék magukat az iskolában, és ahogy kiderült az iskolán kívül is. Zubai Etelkától, a Csány–Szendrey Általános Iskola Rezi Tagintézményének vezetőjétől megtudtuk, hogy a közösségépítés nem áll meg az iskolában, rengeteg más programot is szerveznek.
Sőt, az is kiderült, hogy ez az a hely, ahol még a menza is olyan, hogy a helyiek is befizetnek. A titka annyi, hogy azok, akik közfoglalkoztatásban vesznek részt és az iskola diákjai együtt kertészkednek, zöldséget termelnek, hiszen annyival is kevesebb alapanyagot kell megvenni a menzai ebédhez, vagyis annyival több marad a többi alapanyagra.
Egyébként az iskola már a Komplex Instrukciós Program előtt is arról volt híres, hogy nyitottak mindenre, és támogatják a gyerekeket abban, amiben jók. Hozzájuk járt például Agárdi Szilvia énekesnő, akit olyan iskolába szerettek volna íratni, ahol a látássérült gyerekeknek tudnak segíteni. "Idejött a Vakok Állami Intézetéből egy oktató, megmutatta, hogyan lát Szilvi, és miben tudunk neki segíteni. Akkor kerültek például a sárga csíkok a lépcsőkre. Nagyon szeretett ide járni, itt nyerte az első népdalénekes versenyt is, sőt még futóversenyen is indult. Mellé tettünk egy látó kísérőt, nehogy történjen valami baj, de lehagyta, és megnyerte a versenyt"- mesélte az igazgatónő.
De ide járt Illés Fanni paralimpikon is, az iskola és a település is nagyon büszke rá, sikerét kicsit a saját sikerüknek is érzik. "A földszintre tettük az osztálytermét. Az egyik tanára is próbált utánakérdezni, utánajárni, hogy mit érdemes mozogni a kislánynak, mondták hogy az úszás jót tesz a gerincének. Úgyhogy az apukájával kezdtek el járni Hévízre úszni, aztán mikor állandóan lehagyta az apukát, gondolták elkezdik mérni az idejét is." - mesélte az igazgatónő.
Fanni azóta az úszás mellett szépségversenyt is nyert, és egy korábbi interjúban mesélt arról a Díványnak, amit a szülei tanítottak meg neki, és ami az egész településre jellemző. "Ne másban keressük a hibát, meg lehet mindent oldani, igaz néha körülményesebb."
Cél a versenyképesség növelése
A tableteket Suba János, a Vodafone vállalati kommunikációs igazgatója adta át, aki hangsúlyozta, hogy ezzel a cél az ország versenyképességének növelése, valamint a digitális ismeretek fejlesztése. Az igazgató asszony pedig elmondta, hogy a KIP-es órákon fogják majd használni a gyerekek a tableteteket.
A mobilszolgáltató egyébként nem csak a készülékeket biztosítja, de mobilinternettel is ellátja a táblagépeket, valamint az önkénteseik segítségével oktatást is szerveznek a pedagógusoknak, a diákoknak pedig a biztonságos internethasználatról is tartanak külön órákat. A legfontosabb pedig az, hogy egy olyan kis településen, mint Rezi is minden gyereknek fejlődjön a digitális írástudása, és persze hogy könnyebben menjen a lecke és a tananyag elsajátítása.
A biztonságos internetezés oktatása valóban fontos
Az átadás után a gyerekekkel beszélgettünk arról, hogy mire szokták használni az internetet és egyáltalán hogyan. A csoportban olyan gyerekek gyűltek össze, akiket egyébként is érdekel a téma, így nem meglepő, hogy többségük rendszeresen internetezik, naponta akár több órát is. A legtöbb gyerek mobiltelefonon teszi mindezt, többségük a Facebookon lóg, játszik vagy zenét hallgat a telefonján.
"Úgy háromezer barátom van Facebookon" - mesélte az egyik felsős lány, aki ismerkedésre használja a közösségi oldalt. Nem ismer mindenkit, aki bejelöli őt, de akit szimpatikusnak talál, azt visszajelöli és szívesen beszélget velük. A többiek is hasonlóan vannak ezzel, azt azonban a gyerekek is tudják, hogy nem biztos, hogy mindenki igazat mond, és valóban az, vagy annyi idős, mint ahogyan azt állítja.
Mindezt akár első kézből is tudhatják, hiszen ők is kamuznak már a regisztrációkor. 13 éves kor alatt ugyanis nem lehetnének fenn a közösségi oldalon, ahol képeket osztanak meg vagy játszanak is egymással, és ha úgy van kedvük, törlik azt, aki nem szimpatikus nekik. Pontosan tudják azt is, mit kell beállítani, hogy más ne tölthessen fel róluk fotókat. "Ha mégis felteszi, jelentem és kész" - rendezte le az egyik felsős srác, akik szintén sokat játszanak akár egymással is a Facebookon, na meg fotókat lájkolgatnak. "Ha jó csaj, lájkolom a bejegyzését" - derült ki milyen kritériumok alapján dől el a mai kamasz fiúknál minden, vagyis ne ijedjen meg, ha fia egy ön számára ismeretlen kamaszlány Coelho-szintű idézeteit lájkolgatja, nem feltétlen a tartalom miatt teszi.
Mit szólnak a tabletekhez?
A táblagépeket a KIP-es órákon fogják majd használni csoportokban. Szerintük sokkal egyszerűbb és szórakoztatóbb lesz így tanulni. Többen elmondták, hogy gyakran használják a Google-t ha valamit nem tudnak a sima tananyagban, vagy a házi feladathoz keresnek valamit.
"Cukrász leszek, recepteket kereshetek majd az interneten, és felrakhatom majd, hogy rendelni lehet tőlem süteményeket meg tortát ünnepekre és születésnapra" - mondta az alsós kislány. A gyerekek tudják, hogy a legtöbb szakma már elképzelhetetlen digitális tudás nélkül, talán egy-kettő még maradt, de ki tudja mit hoz a jövő.
"Pék! A péknek nem kell számítógép, csak beállítja a gépeket. Tudom, hiszen apukám is pék!"- mondta az egyik kisfiú, majd belátta, hogy a jövőben viszont simán elképzelhető, hogy az okossütők mintájára a pék a telefonján keresztül is be tudja állítani a gépeket, úgyhogy mégiscsak jó lesz, ha megtanulja, hogyan használja az internetet.