Kommentelők tucatjai panaszkodnak a különféle fővárosi csoportokban a július elseje óta élesben működő üvegvisszaváltó rendszerre. Vannak, akik dugig tömött automatákról, mások visszaválthatatlan üvegekről panaszkodnak.
Egy budai és két pesti kerület diszkont üzletláncait jártuk végig annak érdekében, hogy kiderítsük, hogy áll a rendszer hetekkel az indulást követően.
A visszaváltás működik, de nem mindenki elégedett
A budai 11., illetve a pesti 6. és 13. kerület két nagy diszkontáruházának üvegvisszaváltó automatáit kerestük fel az elmúlt napokban. Találtunk majdnem teli, üzemen kívüli gépeket is, azonban az esetek jelentős részében vissza tudtuk váltani azt az egy-egy palackot, amit magunkkal vittünk. Volt, ahol sorban kellett állni hosszú percekig, és olyan automata is akadt, amely már részben megtelt.
Az egyik áruházlánc alkalmazottai szerint az üzleten belül elhelyezett automatákat hatékonyan, és szinte azonnal ürítik, ha megtelnek.
"A gép ilyenkor "nyöszörög", már messziről halljuk. De ha nem hallanánk meg, és a vevők szólnak, azonnal ürítjük, nem akarjuk a magas bírság összegét kockáztatni" – mesélte egy alkalmazott.
Amint azt a MOHU oldalán is olvashatjuk, hazánkban kétféle automatát találunk az üzletekben, vannak szabadon álló, és falba épített verziók, utóbbiaknak nagyobb a kapacitása. Az automaták 45 másodpercenként képesek feldolgozni egy-egy palackot vagy aluminium dobozt, a nagyobb forgalmú visszaváltók előtt ez bizony néha hosszas sorban állást eredményezett. Kivártuk a sorunkat, volt, ahol 5 percnél is többet kellett arra várni, hogy bedobhassuk a palackot.
Sokan bizonytalanok még a használatban, így az is pluszidőbe telik, ha valaki nem rutinosan érkezik.
Ahogy arról mi is beszámoltunk már a Díványon, az üvegvisszaváltás során többféle módszerrel juthatunk hozzá a palackonkénti 50 forintos betétdíjhoz. Ha az applikációt használjuk, közvetlenül a bankszámlánkra érkezik a betétdíj összege. De kérhetjük blokkon a helyszíni beváltáshoz, illetve fel is ajánlhatjuk jótékony célra, például állatmenhelyeknek, vagy alapítványoknak is.
Ha megtelik, ürítik
Egy-egy automata között a kapacitást tekintve hatalmasak lehetnek a különbségek, a méretüktől függően 450-2300 darabnyi göngyöleget képesek eltárolni, mielőtt megtelnének. A telítettségi állapotról az érintőképernyős felületen infografika tájékoztat.
A legtöbb panaszos kommentelőnek nehézséget okoz, hogy nem mindegyik automata vált vissza mindent, így ha több helyen vásárolnak, bizony több helyre kell visszavinni a göngyöleget, vagy éppen a bolt alkalmazottjai nem tudnak, vagy nincs idejük segíteni a visszaváltásban.
"Bicskén a Tescóban vettem Tesco márkájú üdítőt. Rá van írva, hogy csak Szlovákiában váltható vissza a palack" – írta a múlt héten egy kommentelő. Érdemes tehát már vásárláskor figyelmesen átnézni a csomagolást.
Mások azt nehezményezik, hogy csak pár palackot ír jóvá a rendszer, s ez utólag derül ki.
"Az első tíz palack bevételét követően a gép nemes egyszerűséggel leállt (...) végül kapott a bedobott tíz palackért 50.- azaz Ötven forintról elismervényt. Az ezt követően bedobott 15 palackért pedig már semmit. A reklamáció után javasolták, hogy írja fel, melyik palackot hol vette és majd kártalanítják."
Azon visszaváltó helyeken, ahol a napokban jártunk – ezek száma bőven meghaladta a tízet főváros-szerte – több helyen álltunk be olyan sorba, ahol 4-5 vásárló várakozott. Ők a távozáskor láthatóan elégedettek voltak azzal, hogy azonnal meg is érkezett számlájukra a betétdíj összege.
Hibás és teli üvegvisszaváltó automaták okozzák a legtöbb kellemetlenséget
Mások arra panaszkodnak, hogy az üvegvisszaváltó automaták tele vannak, vagy nem is működnek. Itt egy példa:
"SPAR, két helyen Csepelen, Görgey téri és a Zrínyi utcai. EGYIKBEN sincs a bejáratnál kiírva, hogy a bolt mélyén lévő üvegvisszaváltó javítás alatt! Bent meg ez fogad. Kértem a pultost, a pénztárost, hogy esetleg az üzletvezetés kiírhatná a bejáratnál, hogy ez van. Próbáljam meg a másik Sparban. Oké. Kiviszek mindent a kocsiba, újra be, bevásárolni. Utána átmegyek a Zrínyi Sparba. Ott sincs kiírva semmi, bent meg a hibás, vissza nem váltó gép fogad."
Mi is találkoztunk olyan üzlettel, ahol két nagyobb gép helyett csak egy üzemelt, s bizony gyűltek a földön a palackok és aludobozok is, a raktár pedig színültig volt zsákokba töltött göngyöleggel.
"A gyártói ajánlások alapján a folyamatos és optimális működés esetén napi 1-3 ürítéssel lehet számolni, azonban az automaták képesek az ajánlóban szerepeltetett visszaváltási mennyiség többszörösét is visszaváltani, amennyiben az automaták ürítése biztosított. Kérjük, vegye figyelembe, hogy a tárolók telítődése és az ürítések száma a vásárlói forgalommal arányosan változik" – fogalmaza MOHU üzemeltetői kézikönyvében.
A legnagyobb problémára, azaz a folyton megtelő automatákra tehát az emberi tényező a megoldás. Ebben pedig a napokban az általunk látogatott üzletek nagyrészt sikerrel vizsgáztak.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés