Egész évben a mai napod lesz a legszomorúbb, mutatjuk, miért

GettyImages-901912720
Olvasási idő kb. 4 perc

A megfigyelések alapján január harmadik hétfője az év legszomorúbb napja. Állítólag ez a szomorú hétfő, amit az angolok Blue Monday névvel illetnek, nem csupán egy marketingfogás, hanem valóban ekkor vagyunk a leginkább magunk alatt.

Az új év harmadik hétfőjére – ami idén január 16-ra esik – túljutunk a karácsonyi eufórián, és ekkor sokan azzal is kénytelenek szembesülni, hogy minden szándékuk ellenére bizony már meg is szegték az újévi fogadalmukat, ha pedig túlköltekeztek, akkor a pénztárcájuk is üres. 

A szezonális depresszió bármikor jelentkezhet

A téli hónapok mindig kihívást jelentenek a mentális egészségünkre nézve. Ilyenkor sokkal erősebben megnyilvánul az úgynevezett szezonális affektív zavar, ami nem más, mint az évszakokhoz vagy évszakváltozáshoz köthető depresszió. Akik ebben szenvednek, náluk általában évente ugyanazokban az időszakokban jelentkezik a depressziós fázis. Télen a rossz lelkiállapotot kiválthatja a hideg idő, a rövidebb nappalok vagy az ünnepi időszak okozta anyagi gondok.

A rövid nappalok és a hideg idő is hozzájárul ahhoz, hogy a szomorú hétfőn kedvetlenebbek vagyunk
A rövid nappalok és a hideg idő is hozzájárul ahhoz, hogy a szomorú hétfőn kedvetlenebbek vagyunkPeter Macdiarmid / Getty Images Hungary

Annak ellenére, hogy a szezonális depresszió konkrét időintervallumokhoz, időpontokhoz köthető, annak, hogy a Blue Monday, vagyis az év legnyomasztóbb napja miért éppen január harmadik hétfőjére esik, nincs tudományos alapja. De akkor honnan ered a feltételezés?

Honnan ered a Blue Monday?

Az év állítólagos legnyomasztóbb napjának eredete a 2000-es évek közepére nyúlik vissza, és a mai napig ellentmondásos és titokzatos, hogy miért éppen január harmadik hétfőjére tűzték ki. A koncepciót először 2005-ben osztotta meg egy sajtóközleményben a Sky Travel, amely azt állította, hogy egy általuk készített számítás szerint ez az év legnyomasztóbb napja. A légitársaság így reklámozta téli vakációit és útjait, mondván, mivel is lehetne jobban elmenekülni a téli lehangoltságból, mint egy kellemes teleléssel egy meleg tengerparton. Ennek nyomán 2005. január 24-én megszületett az első Blue Monday, melynek létét képlettel is igazolták.

A szomorú hétfő ötletgazdája szerint egy jó utazás kizökkenthet a depresszióból
A szomorú hétfő ötletgazdája szerint egy jó utazás kizökkenthet a depresszióbólThomas Barwick / Getty Images Hungary

Az elméletet kidolgozók a számítás során számos tényezőt figyelembe vettek. Ilyen volt például az időjárás, az adósság, a karácsony óta eltelt idő, a havi fizetés, az újévi fogadalmak meghiúsulása óta eltelt idő, az alacsony motivációs szint és a tehetetlenség érzése. 

A szakértők azonban értelmetlennek tartották a képletet, mivel a számításban nem határoztak meg mértékegységeket, így matematikailag nem értelmezhető.

A híressé vált egyenletet dr. Cliff Arnall pszichológus nevéhez kötik, aki végül nyíltan kampányolt a Blue Mondayjel kapcsolatban kialakult negatív felhangok ellen, mondván, az embereket életük jobbítására, nem pedig rettegésre akarták ösztönözni.

Nincs 24 órás depresszió

Bár a mentális problémák egész évben fennállhatnak, az év említett szakaszában különösen felerősödhetnek, annak ellenére, hogy semmilyen tudományos bizonyíték nem támasztja alá, hogy január harmadik hétfője lenne egyetemesen az év legnyomasztóbb napja. 

Csak rajtunk múlik, beengedjük-e az életünkbe a szomorúságot
Csak rajtunk múlik, beengedjük-e az életünkbe a szomorúságotm-gucci / Getty Images Hungary

Jó hír, hogy tudatos hozzáállással elkerülhető a Blue Monday-szindróma. Mielőtt depresszióba süllyednénk, fontoljuk meg reális célok kitűzését.

A január kiváló lehetőséget jelent arra, hogy a régi szokásainkat elhagyjuk, és újakra váltsunk. Legyenek ezek olyan elfoglaltságok, melyekben örömünket leljük.

Ha eddig nem mozogtunk rendszeresen, akkor most legyünk tudatosabbak, és növeljük az aktivitásunkat, ápoljuk a baráti, családi kapcsolatainkat, a szabadidő-beosztásunk legyen sokkal céltudatosabb.
Nem könnyű új szokásokat kialakítani, de a rendszeresség segítheti ezek fenntarthatóvá tételét. 

Marketingfogásnak kiváló

A szomorú hétfő végül kiváló marketingfogásnak bizonyult, és gyorsan ismertté vált világszerte. Nem csupán a Sky Travel légitársaság, hanem számos szolgáltató cég profitált az ötletből, és elkezdtek olyan termékeket árusítani, amelyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy javítsanak a borongós hangulaton és a kilátástalannak tűnő helyzeteken.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek