Netflix-hatás: olyan, mint a drog, függőséget is okozhat

GettyImages-1323520425
Kálmán Szonja

Hol vannak már azok az idők, amikor ki kellett várni a péntek estét, hogy megnézhessük a Dallas legújabb epizódját a tévében? Sok sorozat esetében válik egyszerre elérhetővé egy egész évadnyi epizód – felhívás keringőre minden sorozatdarálónak!

A lehetőséggel sokan szeretünk élni: hazai adatok ugyan nincsenek a sorozatdarálásról, de az amerikai számok szerint napi 2-3 órát áldoznak sorozatdarálásra az érintettek. Nem csoda – a darálás hatására elkezdünk kötődni a karakterekhez, történeteikhez, így érzelmileg vonódunk be amellett, hogy élvezetet okoz számunkra egyik epizód elindítása a másik után. Mindennek hatására dopamin szabadul fel a szervezetben.

A dopamin olyan vegyi anyag, amely elősegíti az öröm, az izgalom és a boldogság érzését, felszabadulása segít abban, hogy jól érezzük magunkat, ugyanakkor a kábítószerek és más függőséget okozó anyagok által kiváltott mámorhoz hasonló érzést eredményez. A baj csak az, hogy 

egyre többet és többet akarsz majd megnézni kedvenc sorozatodból,

hogy ugyanahhoz a minőségű élvezethez juthass, végső soron pedig függővé válsz épp úgy, mintha kábítószert fogyasztanál.

Ez az a pont, amikor a maratoni sorozatnézés már kapcsolataidra, céljaidra és kötelességeidre is kihat: előfordulhat, hogy egyre több időt töltesz majd a képernyő előtt, de közben titkolni próbálod, és ha valaki rámutat függőségedre, agresszívan viszonyulsz majd hozzá.

Sok negatív hatás lehetséges

Sajnos itt még nem ér véget a sorozatdarálás negatív hatásainak sorozata, ráadásul a függőség következményei sokszínűek lehetnek.

  • Alvásmennyiségedre is kihat a sorozatdarálás: sokáig maradsz fenn, hogy még több epizódot nézhess meg.
  • Társas kapcsolataid is megsínylik a dolgot: a képernyők izolálnak, ezért is jelentenek felüdülést a munka vagy a szülői teendők sodrában, de túlzottan is eltávolíthatnak teendőidtől.
  • Hízhatsz is tőle, hiszen mozgás helyett egy helyben ülsz, és jó eséllyel még valamilyen ropogtatnivalót is viszel magaddal.
Oszd meg a sorozatok élményét mással
Oszd meg a sorozatok élményét mássalRenato Arap / Getty Images Hungary

Hasznot is hajthat

Vannak azért pozitív velejárói is annak, ha mélyen beletemetkezel valamilyen sorozatba. Lehet a sorozatdarálás közösségi aktivitás is, ha vannak olyan barátok vagy családtagok, akikkel tudsz beszélgetni a sorozatokról. Az online térben is megadhatja a sorozatdarálás a valahova tartozás érzését – egy-egy fórumon a mémektől a fanfictionökön át a teóriagyártásig sok minden köti össze a rajongókat, akik aztán találkozókon személyesen is eszmét cserélhetnek kedvenc témájukról.

Vannak ráadásul olyanok is, akik könnyen kontroll alatt tartják a sorozatdarálást,

így valóban csak kikapcsolódásként tekintenek arra.

Ezt tedd, ha érintett vagy!

Ha úgy gondolod, téged is érinthet a sorozatdarálás problémája, érdemes kiszámítható mederbe terelned a megnézett epizódok számát. Határozd meg, maximum hány részt nézel meg egymás után, vagy időben határozz meg limitet.

A képernyő előtt töltött idő mellé szervezz magadnak aktív időtöltést is, és ne sötétítsd be a nappalit, amikor sorozatot nézel

– úgy sokkal könnyebben elveszted időérzékedet. Végül, de nem utolsósorban, oszd meg a sorozatok élményét mással, hogy társaságban jobban kontroll alatt tudd tartani, hány epizódot néztek meg egymás után. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra