Ez az 5 gyógyító erejű filmsorozat segít megbirkózni a gyásszal

GettyImages-1132336

Egyre több fiktív dráma és traumedy választja központi témájául a gyászfeldolgozás folyamatát. Szereplőik a veszteség hatására indulnak el a karakterfejlődés útján, különbözőképp mutatva nekünk példát. Válogatásunkban öt alkotást emeltünk ki, melyekből más-más tanulságot vonhatunk le a gyászról.

A halál és a veszteség nem tabu többé. A gyász feldolgozásában népi hagyományaink segítettek korábban, de kisközösségeink felbomlásával legújabban a tömegkultúra termékeiben kereshetünk útmutatást és vigaszt. Nehezen feldolgozható érzéseinkre gyors megoldást a média sem kínál, de a gyászt mindenesetre sikeresen beemelte a közbeszédbe.

Az alábbi öt filmsorozat az elmúlt húsz év termése, van közöttük egészen friss és újranézős is. Kivételes alkotásokat válogattunk, amelyek igenis megérdemlik, hogy a mi Top5-ös listánkat képviseljék.

1. After Life – Mögöttem az élet (Netflix) – A gyász néha (ön)pusztító 

Ricky Gervais maga által rendezett és játszott karakterében kvázi saját, letargikus önvalóját hozza. Tony szerepében egy aprócska, közösségi újság rovatszerkesztője, aki teljesen kifordul magából, miután szeretett felesége mellrákban meghal. Eleinte azt tervezi, hogy megöli magát, majd miután az meghiúsul, az az ötlete támad, hogy bármit megtehet, hiszen számára minden értelmét vesztette. A körülötte élőket non-stop bünteti, és hát lehetetlenség nem szórakozni azon, ahogy Gervais válogatott módon mocskolódik. Mindeközben, rendezőként és színészként is, ügyesen tesz róla, hogy zsigereinkben érezzük a fájdalmát és keserűségét. Fantasztikus zenei válogatása miatt is kiérdemli elismerésünket.

A három évados sorozatban végre bemutatják azt, hogy a düh és a szomorúság önpusztításra hajlamosít, és az ebből való kilábalás egyedül szinte lehetetlen. Néha csak egy kutya csaholásán múlik az életigenlés. Tony nagyon lassan halad a gyógyulásban, vissza-visszaesik a mély gödörbe, amiből valahogy a sorozat legvégére természetesen kimászik. A környezete végtelen türelemmel kíséri őt ezen a küzdelmes úton. Nincs egy pillanata sem a műsornak, amikor ne szurkolnánk neki mi is, annak ellenére, hogy néha igazán ütni való fráter. 

A Golden Globe-díjas Ricky Gervais írta és rendezte a sorozatot, amiben Penelope Wilton (Downton Abbey) mellett tűnik fel
A Golden Globe-díjas Ricky Gervais írta és rendezte a sorozatot, amiben Penelope Wilton (Downton Abbey) mellett tűnik felNetflix

2. This is us – Rólunk szól (NBC) – A gyász nem gyors folyamat

Az NBC szupersikeres családi drámájának középpontjában három felnőtt testvér áll, akik ugyanazon a napon születtek. A sorozat életük különböző szakaszaiban – tiniként, tinédzserként és felnőttként – mutatja be őket, és lassan kiderül, hogy érzelmeik eredője egy tőről fakad. A sok szálon futó történet minden pillanatban azt firtatja, hogy a testvéreket hogyan érintette az apjuk halála.

Ez a sorozat a nagyközönségnek szól, az alkotói mind a 6 évadon keresztül a jelenkorra reflektálva mutatják be a hétköznapi élet fordulatosságát, az emberi kapcsolatok, rokoni kötelékek sokszínű kavalkádját. A sorozat a gyásznak arról az aspektusáról mesél, hogy a veszteség nem pontszerűen jelenik meg az időben, a múltba révedünk, a jelen pillanatot siratjuk, valamint azt is, hogy az összes elkövetkezendő életeseményünket onnantól fogva árnyalja majd a veszteségélmény. Minden alkalommal, amikor az elhunyt jelenléte kiemelten fontos lenne életünkben, akkor újra átéljük a gyászt, de talán mindig egy kicsit szelídebben. 

3. Sorry For Your Loss (Facebook Watch) – A gyász összeköt

Sokan nem hallottak még arról, hogy a Facebook a Watch platformjára készít sorozatokat. Ha ez lesz az első ilyen sorozat, amit megnézel, már megérte megírnunk ezt a cikket. A Bosszúállók franchise sztárja, Elizabeth Olsen egy fiatal özvegyet alakít, aki otthagyja újságírói állását, hogy férje hirtelen és tragikus halála után az anyjához és a nővéréhez költözzön. Özvegyként ő érzi magát a legjogosultabbnak arra, hogy kimutassa a gyászát, dühös és türelmetlen, de a történet során kiderül számára, hogy családjában mindenki más-más módon, de erején felül küzd a veszteséggel.

A gyászban rejlő lehetőségek egyikét mutatja be: az elhunyttal az emléke révén képesek vagyunk valamiféle kapcsolatot ápolni. A családban, baráti körben annak ellenére, hogy mindannyian ugyanazt a személyt gyászoljuk, radikálisan eltérő lehet az ismeretünk az illetőről. Így a többi gyászolóval történő beszélgetés, a közös gyászolás nagyon erőteljes hatással lehet ránk, mert új oldaláról ismerhetjük meg azokat az embereket, akik már nincsenek közöttünk.

A sorozat angol nyelven megtekinthető a Facebookon.

A Sorry For Your Loss című sorozatban Elizabeth Olsen egy özvegyet alakít, aki próbál talpra állni a gyászból
A Sorry For Your Loss című sorozatban Elizabeth Olsen egy özvegyet alakít, aki próbál talpra állni a gyászból

4. Six Feet Under – Sírhant művek (HBO) – A gyász univerzális, mégis sokszínű

A Sírhant művek egy olyan család életét mutatja be, amelynek megélhetése mások halálától függ. Alan Ballnak nem volt könnyű dolga, mikor a 2000-es évek elején egy ravatalozóban kezdte el forgatni sorozatát. Merész húzás volt részéről, hogy a családi dráma minden egyes epizódját egy halálesettel indítsa. Ezek néha szívszorító, hol komikus történeteket mutatnak be, de az is előfordult, hogy a leghétköznapibb emberi tragédiákat dolgozzák fel. Mindenesetre bejött a számítása, a sorozat sikert sikerre halmozott. Megállapítható, hogy korát meghaladó módon nyúlt a halál témájához, és újranézve is ugyanolyan intenzitással szippant be a kortalan fekete komédia.

A sorozatban a gyász mellett számos hihetetlenül nehéz téma jelenik meg: keménydrog-használat, szexfüggőség, abortusz, demencia, hogy csak néhányat említsünk. De ezeket sem a melodramatikus hatás kedvéért dolgozza fel a történetvezetés, nem használ metaforákat vagy egyéb filmes megoldásokat, hogy elkerülje a nehéz dolgokkal való szembenézést. Őszintén mutatja be karakterei küzdelmeit és gyászát. Azt mindenféleképp megtanulhatjuk belőle, hogy a gyásszal mindannyian szembenézünk különféle módokon, összehasonlítani kár a fájdalom mértékét.

5. Kidding – Most nevess! (Showtime) – A gyász újradefiniálja a boldogság érzését

A Showtime traumedy főszerepében a zseniális Jim Carrey-vel találkozhatunk. A Most nevess! középpontjában Jeff, azaz Mr. Pickles áll, a bábozós gyerekműsorok ikonikus figurája, aki a jóság és bölcsesség megtestesítője. A történet egyensúlyt próbál teremteni Jeff két világa között: az egyikben Jeff egy kisfiát elvesztő apa, akinek szétesett a családja a gyász súlya alatt, a másikban pedig egy vidám, kedves, őszinte gyermekműsor-vezető. Mr. Pickles bábokkal énekelve dolgozza fel a halál és a válás témáit, amiben Mr. Picklesként egyszerre gyógyít és Jeffként gyógyul.

Mr. Pickles a gyászt egy olyan tárgy elvesztéséhez hasonlítja, amelyet soha többé nem találunk meg. Az érzésekről énekel, tudtunkra adva, hogy nincsenek helyes vagy helytelen érzelmek. Kiáll amellett, hogy a gyerekek is gyászolnak, ők is részesei egy válás folyamatának, műsorát még felnőttként is végigzokogtuk, annyira szépen és egyszerűen mesél a veszteségről.

A sorozat Michael Gondry furcsa világteremtő eszközeivel mutatja be, hogy milyen krízisekbe sodorhat minket a gyász. Amikor valaki a gyásszal küzd, azt szeretnénk, hogy eljusson egy olyan helyre, ahol újra boldog. De ez az új, boldog valaki már nem ugyanaz az ember lesz, aki azelőtt volt, hogy elvesztette szerettét. Ezt el kell fogadnunk.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek