De vajon mi lehet az oka annak, hogy a rózsaszín ismét egyre nagyobb népszerűségnek örvend a férfiak körében? Egyebek között ennek járt utána Serfőző Péter brandstratéga, aki egy történelmi ciklikusságot is felfedezett abban, miért divatos ismét a férfiaknál a sokszor kislányosnak és nőiesnek titulált pink.
Volt idő, amikor a rózsaszín a fiúk színe volt
Szinte hihetetlen, de a Viktória korabeli időktől egészen a 20. századig a fiúkat öltöztették pinkbe, a lányokat pedig világoskékbe. Azt, hogy mi volt ennek az oka, ma már nem tudhatjuk pontosan, de az, hogy a rózsaszínt a fiúkkal párosították, nagy valószínűséggel arra vezethető vissza, hogy a férfiak a hadseregben vörös ruhát viseltek. A 20. század elejére ez a kombináció általánossá vált, a ruhagyártók pedig ezt kihasználva szintén azt hirdették, a kék finomabb, femininebb, a pink pedig maszkulinabb szín. A fordulat hirtelen érkezett. A második világháború után Eisenhower feleségének a pink volt a kedvenc színe. Az egykori amerikai elnök beavatási ünnepélyén is pink estélyit viselt a first lady, ezután pedig egyre elterjedtebb lett a rózsaszín a nők körében is.
„A színek jelentése kulturálisan és területileg is eltér, gondoljunk csak arra, hogy a gyász színe sok helyen fehér, nálunk pedig fekete. A világoskék például számos országban Szűz Máriához kapcsolódó szín. Egyelőre férfiként kifejezetten egyedi választás a pink, emiatt könnyen ki lehet tűnni vele a szürke tömegből. Ugyanakkor, mivel a divatban semmi sem állandó, talán éppen ez a merészség hoz majd egy újabb fordulópontot. Nem kizárt, hogy újra felcserélődnek a színpárok: a rózsaszín lesz a férfiaké, a kék pedig a nőké” – mondja Serfőző Péter.
Daniel Craig és Messi is a rózsaszínt választotta
A brandstratéga úgy véli, manapság a férfiaknál sokkal inkább önbizalmi kérdés, hogy viselnek-e rózsaszínt, vagy sem. Talán éppen ez az oka annak, hogy napjainkban még mindig kevés férfi választja az öltözködés során a vörösnek ezt a telítetlen árnyalatát. A szakember szerint mindenképpen egy hosszabb folyamat, évek, sőt évtizedek kellenek ahhoz, hogy megváltozzon a színről alkotott véleményünk, az, hogy mit gondolunk róla, és milyen tulajdonságokat társítunk hozzá. Ahogyan sok egyéb újdonság esetében, úgy a rózsaszín elfogadásában is elsősorban a nyitottságáról ismert művészvilág jár az élen.
„A legaktuálisabb ebben a témában az Inter Miami csapatába szerződött Lionel Messi, akinek különleges megkülönböztető jegye az egyedi, pink meze. A kutatásom során arra jutottam, hogy a híres futballistán kívül nagyon kevés a ma is aktuális példa a rózsaszínhasználatra. Kevesen tudják, de az 1920-as években a Juventus csapata is rózsaszín színekben játszott, ugyanakkor ez inkább egy mosási fiaskónak volt köszönhető” – árulta el Serfőző Péter.
De nem Messi az egyetlen férfi, aki rózsaszínt visel. A világ minden tájáról érkező férfi teniszezők évek óta rózsaszínben pompáznak a pályán. Gondoljunk csak Harry Stylesra.
Daniel Craig sem véletlenül viselt rózsaszín kabátot utolsó James Bond-filmjének premierjén, ahol nyíltan kritizálta a karakterre jellemző nőgyűlöletet.
A hétköznapokban azonban a férfiak bátorsága leginkább a kiegészítőválasztásban nyilvánul meg, ha rózsaszínről van szó. A pink a legtöbbször nyakkendőn vagy zoknin villan fel, az ing, egy öltöny vagy egy zakó már sokkal inkább megbotránkoztató rózsaszínben. A Dívány Időutazók podcastjében a férfiak öltözködési stílusáról is beszélgettünk.
Fontos a jó színválasztás
A rózsaszín egy kifejezetten nyugalmat sugárzó nyugtató szín. Nem véletlenül festették pinkre a börtöncellákat, ezzel is tompítva a bezártság által kiváltott agressziót. Az indulatok kordában tartását szolgálja, ha a rózsaszín sportba való feltűnése is. Emellett a rózsaszín mindenképpen egy kiváló megkülönböztető eszköz, és nem csupán a sportban, hanem a márkaépítés során is.
„Nem véletlen, hogy pusztán színnel kitűnni a márkák piacán nagyon kevés cég tud, jó példa erre a Telekom és a hozzá kapcsolódó magenta. Ehhez azonban több évtizedes következetes munka kell. Az Inter Miami marketingszempontból tehát mindenképpen jól alkalmazza a pinket, hiszen sajátos és rendhagyó választás” – hangsúlyozza Serfőző Péter.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés