Valódi no-go zónák: nem repülhet el fölöttük senki sem

GettyImages-92743085

Az talán tiszta sor, hogy azok fölé a területek fölé, ahol háború dúl, nem repülnek, de vannak még bőven olyan no-go zónák, amelyek fölé tilos repülővel szállni.

A listán szerepelnek olyan helyek, amelyekkel kapcsolatosan könnyen érthető, miért nem lehet felettük csak úgy repkedni, de lesz olyan eleme is, amely meglepődéssel fog eltölteni téged is.

Ez lehet az oka annak, ha tilos valahol repülni

A legkülönbözőbb indokok merülnek fel a tilalom kapcsán, és egyáltalán nem csak arról van szó ezekben az esetekben, hogy a repülőn ülők vagy éppen az érintett területen élők számára jelentene veszélyt az, ha a gépeknek nem kellene kitérniük, amikor ezekhez a helyekhez közelítenek. Mi állhat ebben az esetben a döntés hátterében?

Például az, hogy szent helyről van szó, amelyet azzal is megtisztelnek, hogy a kereskedelmi járatok elkerülik.

Erről van szó Mekka esetében, amit a muszlimok zarándokhelyeként ismerünk. Az iszlám vallás nem engedélyezi, hogy nem muszlimok belépjenek a szent helyre, és láthassák a Kába-követ, ezt veszi figyelembe a légi közlekedés azzal, hogy nem repül el fölötte egy gép sem.

Mekka megközelítése repülővel is tilos
Mekka megközelítése repülővel is tilosJasmin Merdan / Getty Images Hungary

A környezet védelme is szempont lehet

A természet kényes egyensúlyának is rosszat tehet a repülőgép-forgalom: Peruban például attól tartanak, hogy ha az értékes természeti területek fölött hibásodik meg egy repülő, akkor

a kényszerleszállás – vagy még rosszabb esetben a zuhanás – olyan kárt tesz a természetben, ami megengedhetetlen.

Ezenkívül amiatt is aggódnak, hogy a repüléssel járó károsanyag-kibocsátás is rosszat tesz a természetnek, ezért inkább kitiltották a gépeket a Machu Picchu fölötti légtérből.

Különleges építészeti értékeket védenek a repülőktől

Vannak olyan, különleges építészeti értéket képviselő épületek is, amelyek fölött nem húzhat el egyetlen repülőgép sem – vagy csak akkor, ha szigorú korlátozásokat tart be. Ilyen például a Tádzs Mahal vagy a Parthenon. Az utóbbinál ötezer lábban határozták meg azt a minimális magasságot, amit az utasszállító gépeknek tartaniuk kell, az előbbi fölött azonban egyáltalán nem lehet repülni. Ez a tilalom viszonylag friss, 2019-ben léptették életbe, nagy felhördülést is keltett, amikor 2022-ben úgy vélték, egy repülő tűnt fel az épület fölött.

A Tádzs Mahal is védett hely
A Tádzs Mahal is védett helyKriangkrai Thitimakorn / Getty Images Hungary

Politikai döntés eredménye is lehet az intézkedés

Nem is kevés olyan hely van a világon, amely fölött azért tilos repülni, mert védett személy él vagy dolgozik ott. A következő helyekre igaz ez:

  • Downing Street 10., a brit miniszterelnök otthona,
  • a Buckingham-palota, a király rezidenciája,
  • a Windsor-palota, szintén a királyi család otthona,
  • a brit Parlament fölé sem lehet berepülni hasonló okokból,
  • és Washington DC nagy területe is védett.
  • Érdekesség, de a Bush család rezidenciája és az 51-es körzet is ugyanilyen területnek számít.

Védik a turistákat is

Nem meglepő, hogy 2001. szeptember 11-ét követően is életbe léptettek bizonyos változásokat, melyek turisták által nagy számban látogatott látványosságokat érintenek. 2003 óta például nem lehet berepülni a Disney üzemeltette parkok fölé: 3000 láb magasságnál lejjebb nem lehet ereszkedni. A nagy amerikai stadionokat is védik hasonló intézkedésekkel.

A Disney-parkokra is vigyáznak
A Disney-parkokra is vigyáznakJoe Raedle / Getty Images Hungary

Vannak további indokok is, amelyek tilalmakat alakíthatnak ki: Tibet fölött például azért nem repülnek, mert magassága miatt 14 ezer lábon kell a gépeknek közlekednie. Ez akkor lehet probléma, ha a kabinban hirtelen zuhanna a nyomás, ilyenkor ugyanis 10 ezer lábra kell süllyedniük a repülőgépeknek, mielőtt a legközelebbi repülőtérre indulnának utasaikkal.

A háborús zónák is érintettek

Az utóbbi időkben egyre több területet kell amiatt kerülnie a repülőknek, mert háborús viszonyok tették veszélyessé a légteret. Ez a helyzet Ukrajnával és Oroszországgal, valamint az izraeli–palesztin konfliktus kapcsán. Az érthető döntések egyre nehezebbé teszik a légi közlekedést, jelentősen megnőnek a menetidők azért, mert kerülő utakat kell tenniük.

Ha kíváncsi vagy, hogy a légiutas-kísérő viselkedése mit árul el a repülés közben felmerülő helyzetekkel, veszélyekkel kapcsolatosan, olvasd el az alábbi cikkünket is:

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek