Lúzer, akinek ma névjegykártyája van?

Miért használjunk névjegykártyát, amikor mindenkinek a zsebében ott lapul valamilyen digitális eszköz? László Móni énmárka-szakértő, a personalbranding.hu szerzője írása a Díványnak.

A digitalizáció sok mindent megváltoztatott. Az e-mail felváltotta a postai levelezést, az okostelefonok a vezetékes telefonokat, és a személyes találkozókra is egyre gyakrabban az online térben kerül sor. Mindezek fényében azt hihetnénk, hogy a klasszikus papír névjegykártya már a múlté. Ez a feltételezés azonban távol áll az igazságtól. Valójában a digitális megoldások világában még nagyobb jelentősége lehet a kézzelfogható, hagyományos megoldásoknak. Gondoljunk csak arra, hogy milyen jelentőségteljessé vált, ha valakitől kézzel írt levelet kapunk. Nézzük, milyen további érvek szólnak még a papíralapú névjegykártya használata mellett!

Mindig kéznél van

Bár számos digitális megoldás létezik, előfordulhat, hogy ezek az alternatívák csak a saját „buborékunkban” működnek. A virtuális alternatívák túlnyomó többsége csak akkor él, ha a másik fél is ugyanazt az alkalmazást választotta. Emellett az a kellemetlen helyzet is előállhat, amit nagy valószínűséggel mindannyian megtapasztaltunk már, hogy pont akkor merül le a telefonunk, amikor a leginkább szükségünk lenne rá. Ahogy egy kedves ismerősöm megfogalmazta: a névjegykártya olyan, mint az esernyő, egészen addig felesleges, amíg szükséged lenne rá, de épp nincs nálad.

A névjegykártya nem csak egy darab papír

A névjegykártya nem csupán az elérhetőségi adatok közlésének eszköze. Sokan emlékezhetnek az Amerikai pszicho ikonikus filmkockáira, ahol Patrick Bateman és asztaltársasága névjegykártyáik minőségét mérik össze. Ugyan a film már bőven túl van a nagykorúságon, azonban még mindig igaz, hogy egy névjegynek nagy jelentősége lehet, hiszen tulajdonosa presztízsét és pozícióját is jelképezi. Éppen emiatt a világ bizonyos pontjain manapság is nélkülözhetetlenek a névjegykártyák, például az ázsiai országokban. De nem is kell ennyire távoli térségekre gondolnunk, Európa nagy részén gyanúsnak és amatőrnek minősítik, ha valaki a telefonját húzza elő a zsebéből névjegykártya helyett.

GettyImages-539866430
Részlet az Amerikai pszicho című színdarabból, Robbie Jack / Getty Images Hungary

Az első benyomás számít

Az e-mail-marketing, a keresőoptimalizálás és a fizetett média mind nagyszerű eszközök a potenciális ügyfelek bevonzásához. Az üzleti, szakmai kapcsolatok alakításában is egyre nagyobb jelentősége van az online felületeknek. Azonban még mindig nem olyan hatékonyak, mint egy személyes találkozó, amelyet egy kézfogás pecsétel meg a névjegykártyacserével együtt. A szakmai kapcsolatépítés a tényleges kapcsolat kialakításáról szól, amihez elengedhetetlen a figyelem. Nem nehéz belátni, hogy a telefon nyomkodása megakasztja a beszélgetést és megosztja a figyelmet.

A papír névjegykártyának tehát napjainkban is van létjogosultsága. Mielőtt azonban felkeresnénk egy grafikust, nem árt néhány dolgot átgondolnunk.

Praktikus szempontok

Az egyéni jellemzők és tulajdonságok megjelenítése nem elhanyagolható szempont, azonban nem mehet a funkció rovására. A legfontosabb szempont az olvashatóság. Bár ezt magától értetődőnek tekintjük, de talán pont ezért feledkeznek meg róla sokan. Mindannyian megtapasztaltuk már azt a helyzetet, amikor egy névjegykártya elolvasása felért egy alaposabb látásvizsgálattal. Praktikusabb a másik felet megóvni a bogarászásból fakadó mentális erőfeszítéstől.

Az olvashatósághoz nagymértékben hozzájárul a megfelelő betűméret és betűtípus használata, illetve „a pont elég az több” alapelvének betartása. Bőven elég egy, legfeljebb kétféle betűtípust használni, mint ahogy a színeknél és a mértékletesség elvét követni. Ahogy a kontrasztról sem érdemes megfeledkeznünk, például a pasztellszínek legtöbb árnyalata kifejezetten nehezen olvasható fehér háttér esetén.

Mi legyen a névjegyen?

A külalaktól függetlenül, minden névjegynek tartalmaznia kell az alapinformációkat. Ezt talán említenem sem kellene, de sajnos túl sok olyan mutatós névjeggyel találkoztam mostanában, amin éppen csak a lényeg nem szerepelt. Tehát a névjegyünkön szerepeljen a nevünk, ez elérhetőségeink, a weboldal címe és valami, amiből kiderül, mivel is foglalkozunk. Látszólag egyszerű képlet, de gyakran kimaradnak ezek az alapadatok, és ez komoly problémákat okozhat, amikor több száz névjegykártyából kellene előhasználni a megfelelőt.

Az alapadatok összegyűjtését még a grafikus felkeresése előtt érdemes megtennünk, hiszen úgyis ez lesz az első kérdése. Lehet, hogy ennyi előkészület túlzásnak tűnik, de jó néhány olyan dilemma felbukkanhat, melyek eldöntése nélkül szinte lehetetlen továbblépni, illetve az elhamarkodott válasz következtében – diplomatikusan fogalmazva – a végeredmény elmarad a kívánatostól. Lássuk, melyek ezek!

Mi a legfontosabb információ?

Az alulinformáltságnál már csak a túlinformáltság a rosszabb. Legalábbis egy névjegykártya esetében egész biztosan. A túlzsúfoltság ugyanis az olvashatóság rovására mehet. Manapság, amikor a legtöbbünk számos csatornán elérhető, gyakran előfordul, hogy ezek mindegyike szerepel a névjegyen – több telefonszám, e-mail, székhely és postázási cím, valamint az összes közösségi oldalon található profil linkje, a honlap és a blog címével együtt. A végeredmény pedig egy zavaros, zsúfolt és kesze-kusza összhatás.

Ezt a nemkívánatos helyzetet elkerülendő, érdemes átgondolni, hogy valóban a mindenség felsorolása-e a célravezető megoldás. A letisztultság érdekében tegyük fel magunknak a kérdést: vajon mi lehet igazán fontos információ a másik fél számára? Ez a kérdés nemcsak az adatszűrésben, hanem a közölni kívánt adatok sorrendbe állításában is segítségünkre lesz. Hiszen egy ilyen kis felületen egyáltalán nem mindegy, hogy milyen információ a leghangsúlyosabb.

GettyImages-1170280547
Morsa Images / Getty Images Hungary

Mi kerüljön a neved alá?

Háromszáz évvel ezelőtt, amikor még csak nagyjából 400 foglalkozás létezett, szemben a mai több mint félmillióval, ez nem volt problematikus. De ma már szinte napról napra születnek újabb és újabb szakmai területek, amelyek – már csak újdonságuk miatt is – többnyire csak az adott terület művelőinek egyértelműek. Ez esetben úgy is orvosolhatjuk a problémát, hogy a foglalkozási címke helyett egy frappáns, rövid mondat kerül a névjegyre, ami összefoglalja a tevékenységünket.

Egy jó névjegykártya megkülönböztet és maradandó benyomást kelt. Ennek jegyében sokan a kreativitásukat nem kímélve egyedi foglalkozási címkéket használnak a nevük alatt, mint amilyen a „közösségi evangelista”, „léleksimogató”, „számvarázsló”. Igaz, hogy a kreatív megoldások megkülönböztethetnek, megmutathatják értékeinket, de egyedi foglalkozási címkét inkább csak akkor használjunk, ha van mögötte tényleges tartalom, pontosan és egyértelműen kifejezi, mivel foglalkozunk valójában.

A lényeg, egy névjegykártyának egyáltalán nem kell unalmasnak lennie, de jól olvashatónak és informatívnak igen. Legyen olyan, ami elsőre is nagyszerű benyomást kelt, és méltó módon megmutatja azt a minőséget, amit képviselünk.

Oszd meg másokkal is!
Mustra