Ha elfogadják ezt a javaslatot, akkor hamarosan bevezetik az „Idős a volánnál” feliratú matricát. A változtatás érintheti többek között a sebességhatárokat, a világítás használatát, a követési és az előzési távolságot is - írja a 24.hu.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a munkában részt vevő szakértőkkel háttérbeszélgetést tartott az új KRESZ kialakításáról, amelybe a magyar szabályozásban eddig nem ismert elemet is bevezethetnek a lap szerint. A változtatás érintheti többek között a sebességhatárokat, a világítás használatát, a követési és az előzési távolságot is.
A KRESZ szabályainak változása az idős sofőröket is érinti
A tanulóvezetők T-betűs jelzésével ellentétben az idősek esetében konkrét matricakép még nincs, de az elképzelések szerint a veszélyjelző táblákra hajazó piros háromszög alakuló matricák lehetnek majd, ha elfogadják a javaslatot. A felragasztása senkinek sem lesz kötelező az új KRESZ-ben a tervek szerint, önkéntes alapon megy majd.
Az idős sofőröket érintő, szigorúbb szabályozás több ízben felmerült már. Az Európai Unió annak érdekében, hogy a felére csökkentse a halálos balesetek számát 2030-ig, szigorúbb szabályozást vezetne be az idős sofőrök vezetői engedélyének hosszabbításához.
Eszerint a 70 évnél idősebbeknek az orvosi vizsgálat mellett egy KRESZ-tesztet is kell majd tölteniük, ha meg akarják tartani jogosítványukat.
Sok balesetet okoznak a 65 év felettiek
A magyarországi adatok alapján 2024 első fél évében 6523 személyi sérüléssel járó baleset történt az utakon, ebből 996-ot 65 év felettiek okoztak. Az utóbbi adat felveti a kérdést, hogy az idősek vezetési képességei milyen mértékben befolyásolhatják a közlekedés biztonságát. Kapitány Tibor, a Több mint jogsi autósiskola vezetője a napokban nyilatkozott a témával kapcsolatban. Mint mondta, jelenleg Magyarországon az orvosok határozzák meg, hogy az idősek alkalmasak-e a vezetésre, de ez sok esetben nem elégséges.
„Az orvos a rendelőben csak az alapvető fizikai állapotot tudja felmérni, de azt nem, hogy az illető hogyan vezet a forgalomban. Ezért fontos lenne bevonni közlekedési szakembereket, akik akár egy 20 perces felmérés során meg tudják állapítani, hogy az idősebb vezető alkalmas-e a vezetésre”
– magyarázta a szakember, aki úgy véli, hogy a hozzátartozók felelőssége is nő a sofőrök életkorával, hiszen ők azok, akik a mindennapokban is megtapasztalhatják az idősek vezetési alkalmasságát.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés