Unásig ismételhetjük a tényt, hogy a koronavírus alaposan felborította a mindennapi életünket. Egy amerikai kutatásból kiderült, a pénztárcánk is megérezte a változást, és dr. Tracy Packiam Alloway, a University of North Florida pszichológiaprofesszora összegezte a cikkében, hogy mennyiben változtak a szokásaink a járvány hatására.
A kutatásban 2000 amerikai költési szokásait összegezték, összehasonlítva a pandémia előtt és alatt. Kiderült, a nők hajlamosabbak az impulzusvásárlásra, de a férfiak nagyobb összegeket költenek el. Háromból egy nő heti gyakorisággal követett el impulzusvásárlást, és az összes nő majdnem fele egy órán belül meg is bánta vásárlását.
Mi ösztönöz az impulzusvásárlásra?
Dr. Alloway saját kutatásában azt nézte, melyek azok a belső tényezők, amelyek impulzusvásárlásra ösztönzik a nőket. Két érzelmi hatást fedezett fel motivációként: a vásárlás boldogsággal töltötte el a kérdezetteket, illetve ezáltal akarták elkerülni a stresszt és szorongást. A férfiak esetében csak az első érzelmi hatás motivációja áll fent.
Dr. Alloway szerint ez azért van, mivel a nők inkább a jelenre fókuszálnak. Két személyiségjegy segíti elő az impulzusvásárlást. Mindkét nem esetében döntő a motoros impulzivitás, tehát a pillanat szülte cselekvés, magyarul, amikor nemigen gondolják át, mit csinálnak. Valamiért a nőkre nem jellemző, hogy a következményeken gondolkodnának a vásárlás pillanatában. A vírushelyzet sokakat ösztönöz a pillanatnyi boldogság megélésére, és a vásárlás egy tökéletes formája ennek. Mint minden, ez is csak módjával tekinthető egészséges megoldásnak, hosszabb távon ne ebben leld örömödet.
Hogyan győzd le az impulzusvásárlást?
Dr. Alloway háromlépéses megoldást javasol az impulzusvásárlás legyőzéséhez és a tudatosabb pénzügyi döntések meghozatalához.
1. Megfigyelés. Ugyan dr. Alloway kutatása azt mutatta, hogy a nők identitásuk kifejezésének tekintik a vásárlást, fontos, hogy megálljanak egy pillanatra, és elgondolkozzanak azon, hogy miért akarnak pénzt kiadni. Szóval, figyeld meg, mit érzel impulzusvásárlás alkalmával.
2. Körülírás. Írd körül, mit érzel impulzusvásárláskor: örömet okoz, vagy inkább kellemetlen és bűntudatot kelt? Meg mernéd osztani egy baráttal vagy családtaggal, mennyit költesz, vagy inkább titkolnád?
3. Cselekvés. Most, hogy az első két lépést követően jobban megértetted, mi késztet impulzusvásárlásra, hogyan akarsz hozzáállni a továbbiakban? Mi a következő lépés? Milyen módon szeretnél cselekedni a következő tudatos és vezetett pénzügyi döntésed alkalmával?
Ha impulzusvásárlásod komolyabb problémát okoz számodra, és nem érzed elegendőnek dr. Alloway háromlépéses módszerét, bátran keress fel egy terapeutát.