Ez a két kedvenced túl korai menopauzát okozhat a tudomány szerint – te mennyit eszel belőlük?

Szabó Eszter

Azért rettenetes tanulmányozni a tudományos kutatások régi és új eredményeit, mert az ember könnyen rájöhet, hogy némelyik kedvence nem is olyan egészséges, mint ahogy korábban gondolta. Most is ugyanerről van szó: fájó szívvel, de a legjobban variálható két alapanyagot is fel kell írnunk képzeletbeli feketelistánkra.

Egy több mint 900 brit nő bevonásával készült kutatás kimutatta, hogy a több fehér tészta és rizs fogyasztása összefüggésben áll a menopauza korai megjelenésével, míg az olajos halakban gazdag étrend a későbbi menopauzával függ össze.

Előbbi eredmény minimum szomorú, a kutatók azonban annyit hozzáfűztek, hogy azt nem lehet megmondani, hogy ezek a diéták közvetlenül befolyásolják-e a menopauza kezdetét, vagy csupán valamilyen más, rejtett tényezőn keresztül.

Janet Cade, a Leedsi Egyetem munkatársa és kollégái 900, 40 és 65 év közötti, menopauzán átesett nő adatait elemezték. Azt találták, hogy a menopauza átlagosan 51 éves korban jelent meg, de bizonyos ételek fogyasztása is módosíthatta az érintett nők életkorát. 

Nem mindegy, mit eszel
Nem mindegy, mit eszelImage Source / Getty Images Hungary

Azok a vizsgált nők, akik napi több adag finomított fehér tésztát vagy rizst fogyasztottak, az átlagosnál körülbelül másfél évvel korábban érték el a menopauzát, míg az olajos hal napi többletadagja több mint három év késéssel járt.

Más alapanyagnak is volt hasonló hatása. A nagy mennyiségű friss hüvelyeseket – például borsót és babot – tartalmazó étrendek követői körülbelül egy évvel később érték el a menopauzát. A B6-vitamin és a cink magasabb bevitele a későbbi menopauza megjelenését okozta.

„A menopauza korai és akár túl kései kezdete adott esetben súlyos egészségügyi következményekkel járhat egyes nők számára”

– mondja Cade. Azoknál a nőknél, akik korán átesnek a menopauzán, megnő a csontritkulás és a szívbetegség kockázata, míg azoknál, akik ezt később teszik meg, nagyobb valószínűséggel alakul ki mell-, méh- és petefészekrák” – vázolta fel a nem túl megnyugtató lehetőségeket.

Cade és kollégái azt állítják, hogy a hüvelyesekben található antioxidánsok segíthetnek a menstruációs ciklus meghosszabbításában, és az ómega-3 zsírsavak – amelyek bőségesen fordulnak elő az olajos halakban – ezt fokozhatják. Lehetséges, hogy a finomított szénhidrátok növelik az inzulinrezisztencia kockázatát, ami megzavarhatja a nemi hormonokat.

„A szervezet anyagcseréje fontos szerepet játszik az ovuláció és a menstruáció szabályozásában”

– állítja Channa Jayasena, az Imperial College London munkatársa, aki óva int attól, hogy ebből a tanulmányból a menopauza késleltetésére vonatkozó receptre következtessenek.

„Sajnos ezeknek a megfigyeléses vizsgálatoknak az a nagy korlátja, hogy képtelenek bizonyítani, hogy a táplálkozási magatartás közvetlenül korai menopauzát okoz.

Amíg nincs ilyen bizonyítékunk, nem látok okot arra, hogy az emberek megváltoztassák az étrendjüket” – emelte ki a szakember, aki nem tagadja a módszer esetleges működését, de azt vallja, több kutatás lenne szükséges ahhoz, hogy világosan lássák, pontosan mi okozta a változásokat. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra