Délben is pizsamában: 5 szokás, amin áll vagy bukik a home office sikere

GettyImages-1350791754
Juhász Marianna

A Covid előtt az otthoni munkavégzés főként a vállalkozók kiváltsága volt. Azonban a világjárvány után sok teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazott nem tért vissza az irodába, hanem ha lehetett, akkor a home office-t vagy a hibrid munkalehetőséget választotta. A távmunka azonban korántsem olyan kényelmes, mint amilyennek tűnik. A tapasztalt home office-ban dolgozók azt mondják, a siker titka nem más, mint a hála és az elfogadás közti egyensúly megtalálása. Hálásnak lenni az önállóságért, és elfogadni az autonómia érdekében felállított korlátokat.

Kutatók már évekkel a koronavírus elterjedése előtt bebizonyították, hogy azok a munkavállalók, akik home office-ban dolgoznak, sokkal stresszesebbnek élik meg a munkát, mint azok, akik nap mint nap bejárnak az irodába. A stressz és a munkavégzés helye közti összefüggést vizsgáló 2017-es felmérésben tizenöt ország, köztük Magyarország munkavállalói vettek részt.
Nézzük, melyek az otthonról végzett munka leggyakoribb buktatói, és mit tehetünk ellenük!

1. Mi álljuk a rezsiköltségeket is

Kétségtelen, hogy a home office-szal nemcsak időt nyerünk, hanem pénzt is spórolunk, hiszen nem kell munkába járnunk. Azzal azonban számolnunk kell, hogy habár az autózással vagy a tömegközlekedéssel járó útiköltséget vagy az iroda bérleti díját megtakarítjuk, az otthoni munkavégzéshez magunknak kell gondoskodnunk arról, hogy meglegyenek azok a berendezések, eszközök, amelyekre szükségünk van a feladatok elvégzéshez. 

Vannak olyan feladatkörök, amikor egy laptopon kívül több speciális eszközt is be kell szerezni a munkavégzéshez
Vannak olyan feladatkörök, amikor egy laptopon kívül több speciális eszközt is be kell szerezni a munkavégzéshezNurPhoto / Getty Images Hungary

Legyünk akár szellemi munkát végző egyéni vállalkozók, vagy szakmunkások, az otthon berendezett iroda vagy egy műhely minden költsége, beleértve a berendezést és a rezsit is, bennünket terhel. Egy kis odafigyeléssel azonban ez utóbbin akár spórolhatunk is, ha fűtési szezonban csökkentjük az átlaghőmérsékletet a lakásban.
Egy saját iroda berendezésénél pedig alkalmunk van arra, hogy valóban olyan bútorokat szerezzünk be, amelyek a mi kényelmünket szolgálják.

2. A túlmunka veszélye

Home office-ban nem könnyű a testi és lelki egyensúly megteremtése, hiszen sokszor olyan közel kerül egymáshoz a magánélet és a munka, hogy a kettőt nehéz elválasztani egymástól.
A távmunka azzal a kockázattal jár, hogy valaki a kelleténél tovább dolgozik, vagy úgy érzi, a nap 24 órájában rendelkezésre kell állnia, és ez a megfelelési kényszer frusztráló lehet, a túlmunka kiégéshez és stresszhez vezethet.

Ezt csak úgy lehet elkerülni, ha előre lefektetjük azokat a szabályokat, melyeket szigorúan be is tartunk, és nem hágjuk át a meghatározott időbeosztásokat, időintervallumokat.

Hasznos, ha van a lakásban egy olyan munkavégzésre kijelölt terület, amit a munka végén elhagyhatunk. Célszerű, ha ez a helyiség otthon is egy olyan szoba vagy sarok, ahol nyugodtan, zajmentesen dolgozhatunk, és ahol akár a potenciális ügyfelekkel is találkozhatunk. 

3. A munka és a magánélet aránytalan egyensúlya

Bár az otthoni munkavégzés lehetőséget kínál arra, hogy egyensúlyt teremtsünk az otthoni élet és a munka között, valójában igazi kihívást és komoly stresszforrást jelenthet a karrier és a magánélet közötti határok megteremtése. 

Tévedés azt gondolni, hogy aki home office-ban van, egész nap csak pihen
Tévedés azt gondolni, hogy aki home office-ban van, egész nap csak pihenKathrin Ziegler / Getty Images Hungary

A két terület összemosódása csak úgy kerülhető el, ha világos határt húzunk a munkaidő és a személyes feladatokra, teendőkre szánt idő között. Ennek betartása főleg a háztartást vezető home office-ban dolgozó édesanyáknak a legnehezebb, hiszen ha körülnéznek a lakásban, biztos, hogy mindig találnak valamit, amit el kell pakolni, rendbe kell tenni.

Óhatatlan, hogy a család, az otthon, a kert ne kerüljön előrébb az otthon töltött időben.

Ahogyan a munkahelyen, úgy az otthoni munkavégzésnek is legyenek meghatározott keretei, amikor elkezdünk dolgozni, és amikor befejezzük a munkát. Ha pedig véget ért a munkaidőnk, akkor az egyben azt is jelentse, hogy arra a napra végeztünk a munkához kapcsolódó teendőkkel. Így megelőzhető, hogy hiányérzetünk legyen amiatt, hogy nem töltünk elég időt a családunkkal.

Fontos, hogy ezeket a szabályokat tudassuk másokkal, főként a velünk közös otthonban élőkkel is. A home office-ban dolgozókkal kapcsolatban ugyanis gyakran az a kép él másokban, hogy „ő úgyis egész nap otthon van”, ezért ráér. Ez azonban nem így van, mert a home office-ban lévő nem pihenni marad otthon.

4. A munkahelyi kapcsolat megszakítása

Már a görög filozófus, Arisztotelész óta tudjuk, hogy az ember természeténél fogva társas lény. Igaz ez a magánéletben és a munkában is. Éppen erre a tapasztalatra alapozzák érveiket azok a home office-ban kreatív munkát végzők, akik szerint az ötletek sokkal gyorsabban és intenzívebben születnek, amikor az emberek összedugják a fejüket az irodában. Sokaknak kihívást jelent úgy ötletelni, együtt gondolkodni hosszú órákon keresztül, hogy nincs személyes interakció és kommunikáció a képernyő túloldalán ülő csapattagokkal.

A személyes megbeszélések sokszor hasznosabbak, mint az online meetingek
A személyes megbeszélések sokszor hasznosabbak, mint az online meetingekMorsa Images / Getty Images Hungary

Vannak azonban olyan alkotó szellemű tevékenységek, amikor kifejezettem előnyt jelent, ha csendben, mindenféle zavaró tényező nélkül gondolkodhatunk. 

Ezt a nyugalmat könnyebb otthon, egyedül megteremteni, mint egy olyan munkahelyen, ahol többen is ülnek egy helyiségben és folyamatosan csörög a telefon.

A távmunka miatt néha megszakad a kapcsolat a munkatársakkal, ami abból a szempontból hátrányt jelent, hogy a home office-ban dolgozók nem, vagy csak késve férhetnek hozzá azonnali, fontos információkhoz. A biztos és pontos információáramlás érdekében ügyelni kell arra, hogy folyamatosan kapcsolatban maradjunk az anyamunkahelyünkkel.
Igaz ez akkor is, ha ma már számos modern technikai eszköz a rendelkezésünkre áll ahhoz, hogy e-mailben, chaten vagy online meetingen kapcsolatba kerüljünk a kollégákkal.

Az elszigeteltség, a magányosság érzése nemcsak a friss hírektől, tudnivalóktól fosztja meg az otthon dolgozót, hanem a szociális életét is csorbítja. A magány elkerülése érdekében iktassunk be baráti, családi kirándulásokat, és vegyünk részt a munkahely által szervezett csapatépítő rendezvényeken.

5. Elveszik az igényesség 

Nem kell jól öltözöttnek lenni ahhoz, hogy produktívak legyünk, de sokat javíthat a közérzetünkön és a hangulatunkon, ha home office-ban nem egy póló, egy jóga- vagy egy melegítőnadrág és egy papucs lesz az állandó otthoni irodai egyenruhánk. 

Ha hosszú távon még délben is pizsamában ülünk a gép előtt, és úgy dolgozunk, az negatívan hathat a közérzetünkre, a munkavégzésünkre. 
Ahogyan a munkaidőben, úgy a napi rutin elvégzésében is fontos, hogy legyenek keretek, szabályok, melyek mederben tartják a munkanapokat. Az otthoni munkavégzés nem egyenlő az igénytelenséggel, a slampossággal és az ápolatlansággal. 

Mentes Anyu szakácskönyvek

 

„A kevesebb több. A mentes jobb."

 

Nemes Dóra újságíró, a Mentes Anyu márka és közösség megálmodója, de mindenekelőtt kétgyerekes anyuka. Szakácskönyveiben kipróbált recepteket válogatott össze, amelyek az inzulinrezisztensek, cukorbetegek, vagy életmódváltók étrendjébe passzolnak.

A könyvekbe most betekintést nyerhetsz. 
Amit az online lapozgatóban megtalálsz:

  • Tartalomjegyzék
  • Előszó
  • Részlet Étrendem - Szarka Dorottya dietetikus kisokosából
  • + 1 recept is!

Mentes Anyu szakácskönyve 1+2 kedvező áron online rendelhető!

 

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Mustra