„Szombaton délelőtt 11 órakor napfényes, gyönyörű időben sok ezer csillogószemű gyermek gyülekezett a Széchenyi-hegyen, hogy részt vegyen az Úttörővasút felavatásán. A gyerekek vasútjának állomására vezető úton az Úttörők álltak sorfalat kezükben jelszavas táblákkal” – adta hírül a Szabad Szó 1948. augusztus 2-án, közvetlenül a kisgazdapárti köztársasági elnök, Tildy Zoltán lemondását taglaló cikk alatt. A megnyitón a dísztribünön többek között Dinnyés Lajos miniszterelnök, Rákosi Mátyás (akkor még) miniszterelnök-helyettes és Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter is részt vett – ez utóbbi kezdeményezésére, szovjet mintára kezdték el építeni az Úttörővasutat 1948 áprilisában.

Rákosi felesége, Feodora Fjodorovna Kornyilova magyarul tanult és narancsot osztott, aztán vizet hordott és tűzifát hasogatott.
Tovább olvasomNem csoda hát, hogy a lap szerint „az ünneplő közönség, a kis úttörők lelkesedése, szinte tetőpontjára hágott, amikor Gerő miniszter »pajtás« emelkedett szólásra”. Az első megállónak – merthogy augusztusra az készült el – az Előre nevet adták, „mert ez azt jelenti, hogy igenis tovább akarunk menni nemcsak az ország építésében, hanem ennek a kisvasútnak építésében is, Budakesziig, majd a Hűvösvölgyig – előre”.
Tervek a fiókban
Az, hogy a budai oldalon kisvasutat építsenek, nem Gerőnek jutott eszébe elsőként: 1917-ben a mai XII. kerületben, a Hegyalja úttól kiindulva a Svábhegyen keresztül, a már létező fogaskerekűt bevonva, a Normafát és a János-hegyet érintve, az Erzsébet szanatóriumon (a későbbi Korányi tüdőkórházon) át Budakesziig vezették volna a nyomvonalát. Ebből azonban végül a gazdasági nehézségek miatt nem lett semmi, mint ahogy a Szabadság hídtól a Svábhegyen és a János-hegyen át egészen Solymárig vagy Ürömig tervezett, másik nagyszabású elgondolásból sem.
A képre kattintva galéria nyílik, ami után a cikk folytatódik!

Szovjet minta ihlette
Gerő Ernőnek valószínűleg a szovjet gyermekvasutak adták az ihletet a terv megvalósításához. A Szovjetunióban 1932-ben Moszkvában, majd 1935-ben Tbilisziben lehetett először felszállni a keskeny nyomtávú, 9-15 éves gyerekek által működtetett gyermekvasútra, amelyet a keleti blokk országaiban egyre-másra követtek újabb példák. Például Jugoszláviában, ahol már 1945-ben üzembe helyezték a gyermekvasutat – amit aztán a magyar küldöttség meg is látogatott.
De a szocializmus évtizedeiben Azerbajdzsántól Üzbegisztánig, Kubától Szibériáig számtalan gyermekvasúton lehetett zötykölődni, és énekelni közben az úttörődalokat.
(A Szovjetunió felbomlásakor nem kevesebb, mint 52 gyermekvasút létezett az országban, amelyek közül jó néhány – az ideológiai köntöstől megszabadulva – ma is működik.)
Budakeszi helyett Hűvösvölgy
Ami a helyszínt illeti, szempont volt, hogy kedvelt kirándulóhelyen létesüljön a gyermekvasút. Noha korábban felmerült a Margitsziget neve is, végül mégis a budai hegyeket választották: egyrészt a csillebérci úttörőváros (vagy ahogy az első időkben emlegették, úttörő köztársaság) terve miatt, másrészt pedig talán az sem volt mellékes, hogy korábban a polgári középosztály járt ide leginkább kikapcsolódni. A párt által megálmodott, úttörők által működtetett gyermekvasút tehát szimbolikusan is a népnek adományozta ezt a „burzsoá” területet. Döntés született a nyomvonalról, amely így érintette a Széchenyi-kilátót, a János-hegyet, a Normafa-lejtőt, a Makkosmáriát és a Hárshegyi kilátót, miközben az utasok a hegyek és Budapest panorámájában gyönyörködhettek. (Eredetileg Budakesziig zakatolt volna a kisvasút, végül azonban a szintén kedvelt kirándulóhely, Hűvösvölgy lett a végállomása.)

Egészen 1948-ig belépődíjat kellett fizetnie annak, aki a Margitszigeten akart sétálgatni.
Tovább olvasom4 hónap alatt elkészült
Az építkezés 1948 áprilisában kezdődött, az első állomás az Anna-rétnél kialakított, Előre névre keresztelt állomás lett (ma: Virágvölgy).
800 munkás és önkéntes rohamtempóban rendezte a terepet, fektette le a síneket és építette az állomásokat.
Az úttörővasút második szakaszát 1949-ben adták át, a harmadik, Hűvösvölgyig terjedő szakaszt pedig 1950. augusztus 20-án nyitották meg. Mindeközben a szolgálatra jelentkező gyerekeket a MÁV szakemberei képezték ki, 4-6 hét alatt, elméleti és gyakorlati ismereteket nyújtva számukra.
Komoly feladatok
Komoly megtiszteltetésnek számított úttörővasutasnak lenni. A megnyitón „vadonatúj vasutas-egyenruhában (az utolsó gombig azonos a felnőtt vasutasok egyenruhájával!), feladatuk komolyságának tudatával arcukon vonulnak a dísztribün alá az ünnepségre. Csak a piros sapkás állomásfőnök válik ki a sorból, ő a bejáratnál várja a vendégeket. Az éppen szolgálatban lévő személyzet boldog sürgéssel-forgással készülődik az első útra. Hatalmas komolyságukat a sapka alól hosszan lecsüngő copf, avagy egy-egy színes masni deríti” – számolt be az úttörővasutasok első napjáról a Köznevelés. Később is óriási dicsőségnek számított az úttörővasútra bekerülni:
többszörös volt a túljelentkezés, problémás gyerekek, rossz tanulók nem is álmodhattak róla.
Azokat, akik megfeleltek a követelményeknek, és szerencséjük (no meg némi protekciójuk) volt, a 24. Sz. Hámán Kató Úttörővasutas és Postás Csapat várta.
A gyermekvasutas egy napja
Az úttörővasutasok forgalmi szolgálattevői, jegyvizsgálói, mozdonyvezetői, vonatkísérői stb. feladatokat teljesítettek a vonalon. Az állomásfőnökök felnőttek voltak, náluk kellett jelentkezni szolgálatra. Az úttörővasutasok napja reggel fél 8-kor indult: ekkor megjelentek a Hűvösvölgyi Úttörővasutas Otthonban, átöltöztek az egyenruhába, majd névsorolvasás, rövid szakmai oktatás, a napi parancsok kihirdetése és ünnepélyes zászlófelvonás következett. „Ezután őrsönként megreggeliztek, majd 9 órakor a szolgálati vonattal valamennyi gyerek a kijelölt állomáshelyére ment. A beosztások időszakonként változtak, valamennyi gyerek dolgozott valamennyi szolgálati beosztásban. A szolgálat délután fél négyig tartott, az utolsó vonattal a pajtások visszatértek Hűvösvölgybe. Az ünnepélyes zászlólevonás után a napi munka értékelése, öltözködés és vacsora következett” – foglalta össze Frisnyák Zsuzsa történész az úttörővasutasok napirendjét.
A párt ajándéka
Az Úttörővasút tehát több volt egyszerű kisvasútnál. Megálmodói – talán nem teljesen alaptalanul – úgy hitték, hogy a közösség, a jól végzett munka és a felelősség jelentik a kulcsot ahhoz, hogy a gyerekek a társadalom hasznos tagjai legyenek. Az ideológiai „körítés” persze nem hiányozhatott: a létesítmény a párt, azon belül Gerő Ernő „ajándéka” volt a gyerekek számára, amiért cserébe fegyelmet és feltétlen hűséget vártak el:
„Megy a gőzös, megy a gőzös Csillebércre
Csillebérci, csillebérci zöld mezőkre.
Elöl ül az építője,
Gerő pajtás, az úttörők kedvelője.”
(Borítókép: Fortepan/ Fortepan)
Ha érdekel a zánkai úttörőtábor története is, ezt a cikket ajánljuk.

A Balaton északi partján működő úttörőváros a gyerekek nyaraltatásán kívül az ideológiai képzésben is fontos szerepet töltött be.
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés