A szakemberek arra figyelmeztetnek, hogy a matt fényszórók hatásfoka jelentősen csökkenhet, így nem képesek megfelelően ellátni feladatukat. Ez különösen veszélyes lehet azokban az időszakokban, amikor a látási viszonyok egyébként sem megfelelőek.
Ezért veszélyes a matt fényszóró
A problémára most a KRESZváltozás Facebook-oldala hívta fel a figyelmet, kiemelve, hogy a matt fényszórók miatt a látási viszonyok korlátozottá válnak, így a biztonságos közlekedéshez szükséges vizuális információk megszerzésének esélye komoly csorbát szenvedhet.
Ez nagymértékben veszélyezteti a sötétben, illetve éjszaka történő közlekedést.
Mivel az autó így nem felel meg a biztonságos közlekedéshez szükséges kritériumoknak, szinte biztosra vehető, hogy a következő esedékes műszaki vizsgán nem fog átmenni, ami az ezzel járó bosszúságon túl váratlan kiadással is járhat.
Gyártási sajátosság
Az oldal arra is emlékeztet, hogy korábban a fényszórókat üvegburkolattal látták el, amelyeket így nem fenyegette a mattulás. Az üveg azonban viszonylag nehéz, alkalmazása magasabb költséggel jár és nehezebben a formázása, ami dizájn-szempontból is akadályokat vet fel. A nagy autógyártók ezért fokozatosan áttértek a műanyag búrákra.
A bökkenő csak az, hogy egy ilyen búrát hiába látnak el védőbevonattal, idővel – jó esetben csak 10-12 év után – sárgulni, mattulni kezdenek.
Ez ráadásul öngerjesztő folyamat: a matt felületen a fény nem tud akadálytalanul átjutni, ezért egyre nagyobb hő keletkezik a lámpatestben, ami tovább ront a helyzeten. Az autósokra ugyanakkor jellemző, hogy általában csak akkor foglalkoznak ezzel, amikor a sötétben már szinte ki sem látnak az autóból.
Ha te is hasonló problémával küzdesz, akkor a matt fényszórót először polírozással ajánlott kezelni. Ezt elvégezheted magadnak, otthoni körülmények között is a boltokban kapható szettek segítségével, vagy rábízhatod egy profi szakemberre. Ha nem tapasztalható számottevő javulás, akkor a fényszóró cseréje jelentheti a megoldást, ami azonban komoly, akár több százezer forintos anyagi ráfordítást kíván.
Hamarosan LED-re is válthatsz
Ha szeretnél tovább javítani a látási viszonyokon, a fényszóróban lévő izzók cseréjével is érdemes lehet megpróbálkoznod. A piacon már jelenleg is kaphatók nagyobb teljesítményű, úgynevezett emelt fényerejű izzók, amelyek jobban bevilágítják az utat. Bár nincs akadálya a LED-es izzók vásárlásának sem, ezeket egyelőre csak a közúti forgalomtól elzárt területeken lehet használni.
Azért csak egyelőre, mert az Építési és Közlekedési Minisztérium egy új rendelettervezettel változtatna a közúti, vízi, légi és vasúti közlekedés szabályain, ami magában foglalná a LED-ek utólagos beépítésének lehetőségét is. Az eddigi gyakorlat szerint ilyen fényforrás csak gyárilag kerülhetett a hazai forgalomban lévő autókba.
Viszonyításként, míg egy hagyományos halogén izzó 1500 lumenes fényerővel rendelkezik, addig a xenonos fényforrások 3200 lument tudnak, a LED-ek pedig még ezt is képesek túlszárnyalni.
Hátrányuk azonban, hogy utólagos beépítésük esetén nem tökéletes a vetítési képük, így elvakíthatják a szemből jövőket, ami balesetveszélyessé teheti használatukat. Éppen ezért feltételezhető, hogy alkalmazásukat csak szigorú keretek között engedélyezik majd.
Ha már itt tartunk, tudod, mit jelent, ha a szembejövő autó rádvillog? Ha nem, akkor innen megtudhatod.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés