Lehet, hogy csalók használják a telefonszámodat: így vethetsz véget a csalásnak

GettyImages-1129377192
Olvasási idő kb. 7 perc

Gyanúsan sok nem fogadott hívás teljesen ismeretlen számokról: olvasónknak ez tűnt fel, aztán amikor elkezdte visszahívni azokat, akik keresték, mindenki azt állította, valójában ő telefonált nekik először. Így derült ki, hogy csalók élnek vissza a számával – mutatjuk, hogyan vetett véget a dolognak.

Egy készülék, benne két SIM-kártya, egy magáncélokra, illetve egy munka miatt használt számmal, két különböző szolgáltatótól – olvasónk, Judit ebben a felállásban szembesült egyszer csak azzal, hogy valami nem stimmel a számai körül. Különösebben nem szeret vadidegen számokról érkező hívásokat fogadni, néhány hete azonban azt vette észre, hogy a korábbiakhoz képest megsokszorozódtak ezek.

Így jött rá, hogy csalók használják a számát

„Először az interneten kerestem rá a számokra, hogy kiderüljön, nem átverős hívások kapcsán ismertek-e, de úgy tűnt, hogy nem erről van szó. Egyszer aztán, amikor felvettem egy ilyen ismeretlen hívást, a hívó fél azt mondta, hogy én kerestem őt, pedig én biztosan nem hívtam, nagyon fura helyzet volt” – mesélte Judit.

Eleinte nem értette, honnan a sok hívás, de aztán rájött, milyen csaló módszer közelébe keveredett
Eleinte nem értette, honnan a sok hívás, de aztán rájött, milyen csaló módszer közelébe keveredettShannon Fagan / Getty Images Hungary

Miután többször is megismétlődött vele ugyanez, megpróbált utánanézni, mibe cseppenhetett, végül egy netes fórumon bukkant rá arra, hogy csalók élhetnek vissza a számával, azaz ilyen szándékú hívásaik esetén a hívott fél készüléke az ő mobilszámát jelzi ki.

„Fel is hívtam mind a két szolgáltatómat, ugyanis mindkét számom érintett volt, de azt mondták, nem tudnak érdemben segíteni,

ha nagyon zavaró, váltsak telefonszámot, de ez a munkahelyi szám miatt nem is merült fel lehetőségként.

A másik számomat is több mint tíz éve használom, nem nagyon akartam váltani” – mondta.

Hónapokig jöttek a hívások

A probléma 2-3 hónapon át volt az életének része: voltak napok, amikor senki sem hívta, máskor naponta többen is keresték. Amikor már tudta, mi áll a jelenség hátterében, azonnal el is magyarázta azt minden hívónak.

Közben persze folyamatosan törte a fejét, hogyan szabadulhatna meg ettől a kellemetlenségtől – egyetlen ötletként annyi jutott eszébe, hogy végignézte, a készülékre telepített alkalmazások közül melyiknek van esetleg hozzáférése híváslistájához. Az összes applikáció esetében letiltotta ezt: hogy csak véletlen egybeesés, vagy ekkor megunták a csalók az ő számait, nem tudja, de azóta, hogy ezt elvégezte, egyik számán sem keresik azzal, hogy ő telefonált volna valakinek.

Judit szerint ő egész jól megúszta a dolgot, mivel senki nem hívta azért őrjöngve, hogy átverték volna azzal a hívással, amely a látszat szerint az ő számáról érkezett, ettől azonban még kellemetlen és zavaró volt számára az az időszak, amelyben tudta, hogy valakik felhasználják a hozzá köthető mobilszámokat.

A szolgáltató nem tud tökéletes megoldást

Az eset kapcsán megkerestük a Magyar Telekomot, a Yettelt és a Vodafone-t is azzal kapcsolatosan, hogyan lehetséges egyáltalán így visszaélni számokkal, illetve mit tehet az, aki Judithoz hasonlóan jár.

A Magyar Telekom tájékoztatása szerint az ilyen típusú visszaélések lényege, hogy idegen – általában külföldi VoIP – hálózatokból olyan hívásokat indítanak telefonszámokra, amelyek során a hívott fél valós hívószámot lát kijelezve a telefonján, a hívások során pedig banki adatokat próbálnak megszerezni a gyanútlan ügyfelektől. 

„A csalási lehetőség abból adódik, hogy a forgalmak nem a hívást végződtető szolgáltató hálózatában keletkezik, ezért az adott operátornak nincs lehetősége validálni a hívást. A hívó fél határozza meg a kijelzett telefonszámot, amit akár több hívás során is felhasználhat”

– fogalmaztak.

Egy határokon átívelő lehetőséget használnak ki a csalók
Egy határokon átívelő lehetőséget használnak ki a csalókAleksandr Zubkov / Getty Images Hungary

Az ő gyakorlatuk a következő, ha ilyen eset derül ki: „Ezekben az esetekben lehetőségünk van védelmet beállítani a visszaélésben érintett telefonszámra, amely megakadályozza, hogy újabb hamisított hívások végződjenek a hálózatunkban ezzel a telefonszámmal. Mobilhívószámok esetében a védelem beállítása csak akkor lehetséges, ha az ügyfél honos hálózatban használja az előfizetését, roaming helyzetben ugyanis az előfizetőnk forgalmazását is ellehetetlenítené. Utóbbi esetben megoldás lehet a hívószámcsere. Azokban az esetekben, amikor a vizsgálataink alapján bebizonyosodik a hívószám-hamisítás ténye, javasoljuk az előfizetőknek, hogy tegyenek feljelentést a rendőrségen, az illetékes adatszolgáltató csoportunk pedig együttműködik a hatóságokkal.”

A Yettel mindezt a következőkkel egészítette ki:

a mobilszolgáltató a saját előfizetői számaival történő visszaélést csak a saját hálózatában tudja megakadályozni „megfelelő” szinten,

hisz semmilyen más hálózatban nincs ráhatása az oda transzferált, oda érkező hívások végződtetésére a másik hálózat előfizetői részére. Tökéletes megoldás tehát nincsen, ők részben a türelmet ajánlják, mivel tapasztalataik szerint a csalók legfeljebb néhány napon át használnak egy számot, aztán váltanak (igaz, olvasónk történetében ez nem így alakult). Erre az időszakra azt javasolják, inkább ne vegyék fel az ügyfelek a nem fogadott hívásokat.

Magunkat is védenünk kell

A figyelmet arra is felhívták, hogy bár a szolgáltatók igyekeznek mindent megtenni ügyfeleik védelme érdekében, de nekik is résen kell lenniük adataik védelme érdekében.

„Bármilyen módszerrel is próbálkoznak a csalók, örök érvényű szabály, hogy az egyes szervezetek (pl. bankok, pénzügyi intézmények) soha nem kérik telefonon vagy e-mailben az ügyfelek bizalmas adatait

(pl. titkos jelszó, PIN-kód), ezért fontos, hogy ezeket ne adják ki harmadik fél számára. Ha pedig gyanús megkeresést kapnak, lehetőség szerint jelentsék annak a szolgáltatójuknak, amelynél a kezelt adataikat megpróbálták megszerezni (tehát ha ez egy banki adat, akkor a banknak). Az éber figyelem az egyik leghatékonyabb eszköz, amivel a csalók ellen védekezhetünk” – írták.

A Vodafone Magyarország sajtóosztályán elmondták, hogy a hívószám-hamisítással kapcsolatos visszaélések az elmúlt időszakban érzékelhető módon növekedtek: szerintük fontos kiemelni, hogy a csalók ebben az esetben nem az adott szolgáltatótól lopják el az adatokat a hívószámok hamisításához, hanem jellemzően véletlenszerűen generált telefonszámokat alkalmaznak. Mivel valójában nem a hívott félnél kijelzett számról indítják a hívásokat, azokat nem is számlázzák ki neki.

Rájönni Judithoz hasonlóan szoktak az érintettek arra, hogy számuk mások készülékén jelenik meg – szerintük mivel a visszaélésben érintett telefonszám ténylegesen nem, csak látszólag tartozik egy adott szolgáltatóhoz, így a mobilszolgáltatók nem tudják megakadályozni az ilyen jellegű csalásokat. Azt tanácsolták, hogy ha átvert személy hív fel valakit, célszerű, ha az érintett ügyfél tesz egy feljelentést azzal kapcsolatban, hogy tudomására jutott, hogy a hívószámát felhasználva csalók indítanak hívásokat, illetve erre hivatkozva számcsere érdekében felkeresi a szolgáltatóját.

Ebben a cikkünkben egy csaló SMS-ről rántjuk le a leplet, érdemes elolvasnod!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek