Univerzális választ nem lehet adni a fenti kérdésre, mivel minden élethelyzet más. Ha van olyan családtagod, aki bár nehezített mozgásában, de időről időre kimozdulna otthonról, esetleg ingázol munkahelyedre nap mint nap, nem feltétlenül mozdulsz az autómegosztás felé. Jóval több olyan helyzet van ugyanakkor az életben, amikor teljesen feleslegesen tartasz fenn autót, amivel csak kéthetente mész nagybevásárlást intézni, néha-néha leruccansz valahova vidékre – viszont a fenntartása négy évszakos költség.
Ennyit autóznak azok, akik a megosztást választják
Ahhoz, hogy kiderüljön, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni a saját autó vagy autómegosztás témájának eldöntésében, a GreenGo, Budapest legrégebbi autómegosztó szolgáltatója volt segítségünkre. A GreenGo kizárólag elektromos autókból álló flottája novemberben lesz nyolcéves Budapesten.
Először arra voltunk kíváncsiak, milyen adatok jellemzik a GreenGo jelenlegi felhasználóit.
Az átlagos út 27 percen át tart, és 12 perc parkolást foglal magában,
derült ki a cég válaszából: ami a tendenciákat illeti, megosztották velünk, hogy egyre többen, egyre hosszabb utakra választják járműveiket. Ehhez kellet az, hogy nagyobb hatótávú Kia Niro EV típusú autókat állítsanak flottájukba, illetve az is, hogy az alapvetően Budapest belső részén található, 100 négyzetkilométeres fő szolgáltatási területüket úgynevezett külső zónákkal toldják meg. Ezekből bérlés ugyanúgy indítható vagy lezárható, mint a fő szolgáltatási területen, csak némi felárat is kell fizetni a lezáráskor. A felhasználók általában havi öt alkalommal élnek a bérlés lehetőségével.
Kényelmesebb a saját autónál is
Beleképzelve magunkat az autóbérlők helyzetébe, kíváncsiak voltunk arra is, ha hirtelen ötlettől vezérelve szeretnénk greengózni, vajon találunk-e olyan járművet, amellyel messzebbre is eljuthatunk?
"A nagyon alacsony töltöttségű autók meg sem jelennek az applikáció térképén, ráadásul itt a felhasználó bérlés előtt tudja ellenőrizni az autó töltöttségi szintjét, illetve az azzal megtehető távot, így ki tudja választani az útjához ideális töltöttséggel rendelkező autót” – érkezett a válasz. A Comfort szolgáltatással van lehetőség arra is, hogy autót rendelj az otthonodhoz, melyet az általad kért módon készítenek elő, vagyis akár azt is kérheted, hogy teljesen feltöltött autót szállítsanak ki. Ez máris kényelmesebb, mint amikor a szinte kiürült tankkal a ház előtt parkoló saját autóba beülve döbbensz rá, hogy valamit elfelejtettél. Ráadásul mindegyik járművön van Pest vármegyei matrica, illetve egyes, az applikációban jelölt autókon országos is, így nem kerül sokba az sem, ha az autópályán ugranál le Herceghalomra, de későn jut eszedbe, hogy nem váltottál autópálya-használati lehetőséget… A Comfort szolgáltatásban is kérheted, hogy országos matricával rendelkező járművet kapj.
Nincs annyi papírmunka, mint egy autókölcsönzőben
Ha már kényelem: ha esetleg hosszabb időtartamban, akár több napon át szükséged lehet autóra, de saját nincs, szintén felmerülhet annak kérdése, honnan kölcsönözz vagy kérj kölcsön. Kevesen tudják, hogy a carsharing erre is megoldást jelent, hiszen a GreenGo flottájának tagjait akár 72 órán át használhatod, ha pedig ennél is több időn át kellene neked az autó, a már említett Comfort szolgáltatással 20 napon át vezetheted azt, vagyis az autókölcsönzésnek is teljesen reális alternatívája az autómegosztás.
A klasszikus kölcsönzői modellel szemben előnyt jelent az is, hogy ha autómegosztó szolgáltatását használod, könnyedén, applikáción keresztül intézhetsz mindent,
nincsenek olyan adminisztratív terhei a folyamatnak, mint a klasszikus modellben, ráadásul nem is feltétlenül kell elmenned a telephelyre felvenni a járművet.
Na de kinek éri meg?
A végső kérdés sokaknál mégiscsak a következő: mivel járok jobban anyagilag, ha autót vásárolok – netán fenntartom a már birtokomban levő járművet –, vagy ha időről időre bepattanok egy autómegosztó vállalkozás gépkocsijába?
A választ az autóhasználati szokások ismerete nélkül felelőtlenség lenne megadni, viszont a GreenGo oldalán található kalkulátor segít a döntésben. Ki is próbáltam, hogy a 10 éves, évente 10-11 ezer kilométert futó, nyaralások, síelések, hétvégi kiruccanások és időnként iskolajáratok alkalmával használt Focusunk költségei hogyan viszonyulnának egy megosztott autóéhoz.
A kalkulátor alapos, sok adatot használ vételártól a kocsi korán át a használat gyakoriságáig és olyan költségekig, mint biztosítás, szerviz vagy benzin.
A verdikt: a mi saját autónk kilométerenkénti ára 4 forinttal magasabb, mint egy autómegosztó szolgáltatás igénybevétele. Most, hogy már etetőszék és babakocsi nélkül, de még autós ülésben helyet foglaló gyerekekkel utazunk hipermarketbe, síelni vagy kirándulni, egyelőre maradunk a sajátnál, de elgondolkodtató, hogy nulla széndioxid-kibocsátással is szinte hasonló költségért autózhatnánk, ha carsharing-flottából választanánk járművet, ez pedig komoly megfontolási alapot jelent a jövőre. Külföldre ezeket az autókat egyelőre nem lehet vinni, de ha ez is megoldódik, még nagyobb érv szólhat majd az autómegosztás mellett számunkra is.
Az is tény ugyanakkor, hogy új autó megvásárlására már évekig kell gyűjtögetni, ezzel szemben az autómegosztás azonnal elérhető.
Ez a cikk támogatott tartalom, mely a GreenGo és a Dívány együttműködésében jött létre.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés