Tamagocsi
Az évtized egyik legnagyobb őrületének számított a virtuális kisállat-szimulátor, vagyis a tamagocsi: az 1996-ban Japánban piacra dobott kulcstartónyi, tojásformájú kütyü segítségével bárki szerencsés nevelőanyja vagy nevelőapja lehetett egy apró állatkának, „akit” etetni és gondozni kellett, ellenkező esetben hamar a digitális másvilágra szenderült. Kevés gyerek volt akkoriban, aki ne lett volna hosszabb-rövidebb ideig tamagocsitulajdonos.
Turbo rágó
A törökországi Kent édességgyártó cég által készített Turbo rágó különösen Kelet-Európában és a Balkánon számított hatalmas szenzációnak a gyerekek körében, kevésbé az íze, mint inkább a csomagolásban található, számozott, gyűjthető fotók miatt, melyek a legújabb autó- és motorcsodákat ábrázolták. A Turbo mellett más rágógumi- (és nyalóka-) márkák is sikerrel lovagolták meg a gyűjthető képek és matricák divatját, jelen cikk szerzőjének a kedvence például a Terminátor 2. jelenetfotóit ábrázoló matricákkal piacra dobott rágó volt.
Tetris
Amikor Alekszej Pazsitnov szovjet számítógépmérnök 1984-ben elkészítette a Tetris prototípusát, nem sejtette, hogy találmánya néhány éven belül világszerte az egyik legnépszerűbb videójátékká válik. A ’80-as évek második felében és a ’90-es években az utazással és várakozással töltött üres perceket, órákat még nem az okostelefon, hanem a hordozható Tetris nyomogatásával töltöttük, gyakran bosszankodva, amikor kifogott rajtunk a játék.
Kalandkönyvek
A videójátékok és az internet bűvöletében felnőtt fiatalabb nemzedék nem is sejti, micsoda kalandokat élhettünk át egykor pusztán egy számozott fejezetekből álló könyv segítségével. Ian Livingstone és Steve Jackson angol kreatívok a ’80-as években dobták piacra a Fighting Fantasy könyvsorozatot, mely idehaza a rendszerváltás követően jelent meg Kaland, játék, kockázat címmel: a hagyományos narratívát sutba dobva ezekben az E/2. személyben írt könyvekben az olvasók lehettek a hősök, akik minden fejezet végén többféle választási lehetőséget kaptak, merre mennek, és mihez kezdenek. A kalandkönyvekben félelmetes szörnyekkel és démonokkal, gonosz varázslókkal küzdhettünk, és királyságokat menthettünk meg a pusztulástól, nem véletlen, hogy egy egész nemzedék imádta őket.
Walkman
A streaming, az mp3, sőt a CD előtti időkben azok számítottak igazán menőnek, akik walkmannel a zsebükben, magnókazettáról hallgatták a zenét jártukban-keltükben; a magnókhoz hasonlóan ezek a kütyük is olykor bekapták és meggyűrték a szalagot, melyet aztán ceruza segítségével tekercselhettünk vissza a kazettába.
Bravo újság
A legendás (nyugat)német ifjúsági magazin szintén a rendszerváltást követően, 1992-ben robbant be a magyar piacra, és vált egy csapásra a tizenévesek kultikus olvasmányává, akiket a legújabb sztárhírek, a falra ragasztható poszterek, a lemezajánlók, külföldi dalszövegek magyar fordításai, slágerlista és időnként extra meglepetések is arra csábítottak, hogy havonta, később – a nagy népszerűségnek hála – kéthetente megvásárolják a lapot. A legnagyobb szenzációnak kétségkívül a Szex, szerelem, gyengédség névre keresztelt rovat számított, melyben Szentmihályi Károly szakpszichológus válaszolt a tizenévesek égető kérdéseire, és adott fontos tanácsot a szexualitással kapcsolatos témákban.
Kosaras kártyák
Az amerikai profi kosárlabda-bajnokság a ’90-es években élte fénykorát, amikor olyan legendák szórakoztatták a nagyérdeműt a pályán, mint Michael Jordan, Shaquille O’Neal, Dennis Rodman vagy Patrick Ewing. Nem véletlen, hogy a korszakban rengetegen gyűjtötték és cserélgették az NBA sztárjainak képmásával ellátott kosárlabdás kártyákat: minél vaskosabb volt valakinek a gyűjteménye, és minél értékesebb kártyák szerepeltek benne, annál nagyobb presztízsnek örülhetett az osztálytársai körében.
Holdjáró cipők
„Szörnyethalsz, ha leesel a cipődről” – mondogatták a ’90-es években társaik azoknak a fiataloknak, akik a korszak divathóbortjának megfelelően „emeletes” cipőben jártak a diszkóba vagy éppen az iskolába. A magas talpú Buffalo cipők természetesen főként a lányok körében hódítottak, akiket más hírességek mellett a legnépszerűbb lányzenekar, a Spice Girls tagjai is inspiráltak a kockásított lábbeli viselésére.
Susogós dzseki
A színes, mintás, neon szélkabát, közkeletű nevén a susogós dzseki néhány éve kezd visszatérni a divatba, nem véletlenül: a ’90-es években boldog-boldogtalan hordta, leginkább a külföldi videóklipek hatására, jellegzetes hangját – melyről a nevét kapta – pedig messziről hallani lehetett az utcán vagy épp a tömegközlekedési eszközökön.
Chatoldalak
Ugyan nem számít kézzelfogható tárgynak, jelentős helyet foglalt el a ’90-es évek végének, 2000-es évek elejének popkultúrájában az internetes chatoldalak világa. A közösségi média kezdetleges verziójaként funkcionáló online csevegőszobákban saját nevük helyett kreatív felhasználónéven kommunikálhattak – kizárólag írásban – egymással az emberek: léteztek baráti társaságok, akik így tartották a kapcsolatot, különböző tematikus szobákban egy-egy adott témáról folyt vérre menő diskurzus, de rengeteg ismeretség, sőt, akár szerelem is létrejött a chatnek köszönhetően. Persze olyanok is akadtak szép számmal, akik az online térben próbáltak alkalmi együttlétre lelni, vagy furcsa vágyaikat, perverzióikat igyekeztek kielégíteni, inkább kevesebb, mint több sikerrel…
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés