Így mosd és ápold a fogaid a fogorvosok szerint

Milyen gyakran moss fogat? És hogyan? Szabad-e a fogmosás után enni? Mennyi cukrot ehetek előtte? Amit a helyes fogmosásról és fogápolásról tudni akartál.

Közhelyszerű, hogy az egészséges fogak titka a napi kétszeri fogmosás, emellett a túlzott édességfogyasztás kerülése. Sokan mégis a fogorvosi székben kötnek ki, habár igyekeznek minél jobban óvni fogaik állapotát. Az igazság az, hogy az említett jó tanácsok nem elegendőek, ha valóban el akarjuk kerülni a szuvasodást. A The Conversation fogorvosprofesszora és ugyancsak szakavatott munkatársa összeszedték, amit a helyes fogápolásról tudni érdemes.

Ezeket fogadd meg, ha szeretnéd megóvni fogaid egészségét

Először is, nem mindegy, miként mosunk fogat. A fogmosással eltávolítjuk a fogainkba ragadt ételmaradékot, mely számtalan baktériumot és egyéb káros anyagot tartalmaz. A fogakba kerülve a baktériumok elkezdik fogyasztani a lepedékben található cukrot, minek következtében savat termelnek, mely megtámadja a fogzománcot. A zománcon apró, mikroszkopikus méretű rések keletkeznek, melyek idővel szabad szemmel is látható, nagyobb lyukakká válnak. A bacilusok a fogakba kerülés után azonban csak bizonyos idő elteltével – pontosan nem tudjuk, ez mennyi időt jelent, de biztosan több mint tizenkét órát – kezdenek ártalmassá válni.

Ajánlott ezért minimum napi kétszer, reggel és este, minden alkalommal legalább két percen keresztül mosnunk fogainkat. Az elektromos fogkefék általában jobban dolgoznak, mint manuális társaik. A kisebb méretű kefék szintén több ételmaradékot képesek eltávolítani, mint a nagyobb darabok, hiszen ezekkel rugalmasabban mozoghatunk szánkon belül, eljutva olyan részekhez is, amiket a robosztusabb fogkefékkel nem lennénk képesek elérni.

Ápold jobban a fogaidat
Ápold jobban a fogaidatFotó: Art-Of-Photo / Getty Images Hungary

A fogszuvasodás megelőzésének érdekében használjunk fluoridos fogkrémet. A fluorid segít csontjaink és fogaink felépülésében, erősíti a fogzománcot. A vizsgálatok szerint a leghatásosabbak azok a fogkrémek, melyek legalább 1350-1500 ppm közötti fluoridkoncentrációval rendelkeznek. Kerüljük a különböző gyermekfogkrémeket, ezek többsége ugyanis felnőttek számára nem nyújt hatásos védelmet. Mosás után érdemes lepedékjelző tablettát használnunk, ez megmutatja, mely területeken maradtak még esetlegesen káros anyagok.

Nem jó ötlet a fogmosás után enni

A szakértők szerint az esti fogmosást követően szigorúan hanyagoljunk mindennemű evést vagy ivást. A lefekvés előtti fogmosás megakadályozza, hogy a kórokozók éjszaka jobban elterjedhessenek fogainkban, és alvás közben a fluorid is hasznosabban tud dolgozni odabent. Fontos még, hogy a mosást követően ne öblítsük ki a szánkat vízzel – ez ugyanis elmossa a fluoridot. Nehéz lehet felhagyni ezzel a beidegződött szokással, de szükséges.

Előtte sem mindegy, hogy mit

A legfontosabb természetesen, hogy hanyagoljuk a túlzott cukorfogyasztást. A fogainkban megtelepedő baktériumok számára fenséges csemegének számítanak a különböző cukorfajták, elsősorban az ún. hozzáadott cukrok, melyeket az élelmiszergyártók tesznek a különböző termékekbe, és nem természetesen fordulnak elő, mint például a gyümölcsök esetében. Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint ideális esetben napi energiabevitelünknek kevesebb mint 5 százalékát kéne kitenniük a különböző cukroknak, ami egy felnőtt ember esetében kb. 30 grammnyi cukornak felel meg. Példának okáért egy 3 decis dobozos kóla nagyjából 35 gramm hozzáadott cukrot tartalmaz.

Ápold jobban a fogaidat
Ápold jobban a fogaidatFotó: Peopleimages / Getty Images Hungary

A szakemberek szerint fogazatunk napi négyszeri cukorfogyasztást képes kibírni anélkül, hogy károsodna. Ebbe beletartozik a kekszek és édességek, a cukros tea és az üdítők fogyasztása is. Fogaink egészsége érdekében érdemes tehát számon tartanunk, hogy hányszor eszünk vagy iszunk cukros dolgokat egy nap alatt. Szerencsére a fluoridtartalmú fogkrémek, illetve a nyálunkban lévő ásványi anyagok sikeresen visszaverhetik a baktériumok támadását annak korai szakaszában, de ettől függetlenül vigyáznunk kell rá, hogy mennyire kínálunk terített asztalt a kórokozóknak.

A „titok” tehát továbbra is a rendszeres fogmosás és a cukros ételek mellőzése. Igyekezzünk minél jobban odafigyelni fogaink egészségére, ezzel elkerülhetjük a komolyabb bajokat, nem mellesleg a fogorvosnál tett látogatástól is megkímélhetjük magunkat.

Mustra