Mit tehetsz az állandó szénhidrátéhség ellen?

Szinte mindannyian ismerjük az érzést. Nem valódi éhség ez, inkább csillapíthatatlan sóvárgás valami édes, cukros, vagy egy-egy konkrét, magas szénhidráttartalmú finomság után. Esténként ölni tudnál egy karéj nutellás vagy lekváros kenyérért? Fogyókúrád első napjának délutánján sírva tömöd be az egyébként másodlagos frissességű minyont, vagy bármilyen cukros junkot, ami a kezed ügyébe kerül?

Sokunk számára ismerős és nehezen kezelhető helyzet, amit nem könnyít meg, hogy amerre nézünk, cukrozott ételek és italok mosolyognak ránk a boltok polcairól is. De ha már így áll a helyzet, a folyamatos bűntudat és falásrohamok helyett próbálj meg nyugisabb viszonyt kialakítani a szénhidrátokkal.

Nézzük, mit tanácsol a WebMed azoknak, akik megszakítanák a kört.

Időzítés

A szénhidrátok utáni vágy alattomosan nő a nap folyamán, a csúcs akkor jön el, amikor délután/este amúgy is nagyon lemegy az energiaszinted, és amikor minden falat macaron azonnal hurkává alakul. Ha tudod, hogy délután menetrendszerűen rád jön a falhatnék, igyekezz a nap többi étkezését úgy megoldani, hogy azokban ne a szénhidrát domináljon. Bőséges fehérjetartalmú reggeli (például tojás,  zabkása) és ebéd (hús/hal salátával) után, vagyis, ha a nap első felét viszonylag egészségesen teljesítetted, a délutáni nass sem árt annyira. Figyeld meg magad: ha rendszeresen 4-5 között jön rád a csillapíthatatlan vágy, készülj elő valamilyen szénhidráttartalmú, de nem feltétlenül kalóriabomba snackkel. Egy csészényi popcorn elejét veheti a helyzet eszkalálódásának.

Válassz jól szénhidrátot!

A szénhidrátoknak nem kell feltétlenül károsnak, junknak lenniük. Sok szénhidrátot tartalmaznak a gyümölcsök, lassabban felszívódóakat a teljes kiőrlésű gabonák és a zöldségek is. Szóval érdemes megpróbálni ezeket is bevetni, ha rád jön a falhatnék. A délutáni vagy esti roham ellen felvértezheted magad egy marék diákcsemegével vagy egy nagy fürt szőlővel. Igen, ezekben is van szénhidrát, nem is kevés, de egész más, mintha egy tábla csokit tolnál be, ráadásul táplálóbbak és jobban el is telítenek, mint az üres cukrok. Ne dőlj be, a kaliforniai csajok sem esznek össze ennyi édességet. 

Ne vedd meg a bűntudatot!

Manapság lépten-nyomon arról olvasol, hogy szinte teljesen ki kell zárni a szénhidrátokat, hogy a cukor méreg és olyan addiktív, mint a drogok. Bár alapvetően tényleg káros, ha túltolod a cukrot, az sem segít, amikor folyamatos bűntudattal kínzod magad – én ilyenkor inkább csak még több szénhidrátot eszem. Nyugodtan egyél szénhidrátokat is, inkább a finomított, hozzáadott cukrot kerüld, és figyelj, hogy ha már szénhidrátból van benne elég, legalább ne legyen zsíros. Vagy-vagy.

Éljen a slow food!

A szénhidrátfaló szeánszok akkor a legrosszabbak, ha gyorsan túl is akarunk esni rajtuk. Ilyenkor elképesztő mennyiségű energiát tudunk bevinni. Ha már szénhidrátot kívánsz, keress olyat, amit kicsit lassabban tudsz elfogyasztani, vagy ami még jobb, neked kell elkészíteni. Egy forró csokit nem lehet egy húzásra lehúzni, ezért sokkal jobban jársz, ha bonbon helyett ezzel zárod a délutánt. Jó, ha nem tartasz otthon édességet, és ha a hétvégén jön rád a falhatnék, inkább magad dobsz össze egy sütit. Az illatok és az előkészítési munka időigénye segít, hogy ne annyit és ne úgy falj be.

Mustra

Kérjük, támogasd munkánkat te is azzal, hogy engedélyezed a hirdetések megjelenítését az oldalon. Lapunk bevételi forrását ezek a hirdetések jelentik, így elengedhetetlenek ahhoz, hogy cikkeinket ingyenesen olvashassátok.

A hirdetések megjelenését engedélyezheted külön a Dívány.hu oldalra is, vagy a kiegészítő program teljes kikapcsolásával az összes általad látogatott site-ra.