Lýdia Machová Pozsonyban végzett fordító- és tolmácsképzést, majd évekig interpretált folyékony és szakaszos módszerrel egyaránt. A ma nyelvi mentorként és előadóként dolgozó szakember jelenleg a nyolcadik idegen nyelvet tanulja. Többnyelvűségről szóló TED-előadásában arra világít rá, hogy bármelyikünk képes lehet túllépni nyelvtanulási korlátain, ha odafigyel néhány apróságra.
Kiből lesz a poliglott?
Machová autodidakta nyelvtanulóként rendszeresen részt vett többnyelvűeknek szervezett rendezvényeken, ahol sokat beszélgetett a résztvevőkkel arról, milyen módszerekkel tettek szert középfokú vagy magasabb szintű nyelvtudásukra – több nyelvből is. A válaszokból nemcsak az derült ki, hogy sok poliglott az iskolában kifejezetten hadilábon állt a nyelvtanulással, és hogy sokszor rajtuk sem fogott az egységesített, tankönyvszagú nyelvoktatás, de az is, hogy szinte mindegyikőjük számára más módszer vezetett el a célhoz.
Az egyik nyelvtanuló arra esküszik, hogy az első naptól kezdve meg kell próbálni anyanyelviekkel kommunikálni. Ő, amikor új nyelv tanulásába kezdett, csak néhány szót tanult meg egy útikönyvből, majd azonnal, a hibákkal és nehézségekkel nem törődve próbálta magát kifejezni. Sőt, a nyelvtani hibák és szókincsbéli hiányosságok voltak a legjobb visszajelzések, ezekből tanult a legtöbbet. Mindezt ráadásul úgy, hogy ki sem kellett mozdulnia: a technikának hála mi is könnyedén „beszédbe elegyedhetünk” egy akár a világ túlsó oldalán élő anyanyelvivel is.
Egy másik fifikás nyelvtanuló (a brazil srác oroszul próbált megtanulni, de iskolatársai kinevették, mondván, nemhogy oroszul, de semmilyen nyelven nem jut majd előre) ezt a módszert tökéletesítette, skype-beszélgetések formájában. Véletlenszerűen bejelölt néhány orosz felhasználót, majd beszélgetéseket kezdeményezett velük, egyszerre mindig két partnerrel csetelt. A legelsőnek csak annyi írt: „Szia, hogy vagy?”, majd az erre adott válasszal már a másik partnere hasonló kérdésére tudott válaszolni. Tulajdonképpen abból tanulta meg, hogyan épülnek fel az orosz párbeszédek, hogy vadidegeneket beszélgettetett egymással.
Vannak, akik a nyelv hangzását gyakorolják először, mások az 500 leggyakoribb szó elsajátításával, megint mások a nyelvtannal kezdenek. De egy közös dolog minden többnyelvű sikersztoriban ott van: olyan utat sikerült találniuk, amin örömmel mentek végig.
A velük való beszélgetésekből Machová összegyűjtötte azt a 4 legfontosabb pillért, amin a hatékony nyelvtanulás nyugszik.
1, Öröm
Nyelvet tanulni nem lehet, ha közben megesz az unalom. Az első és legfontosabb dolog, amivel tisztába kell jönnünk, ha tanulni szeretnénk, hogy milyen tevékenység okoz nekünk örömet, illetve hogyan lehet ezt a nyelvtanuláshoz felhasználni.
Imádsz olvasni? Van olyan könyv, amit az anyanyelveden már rengetegszer bedaráltál? Kezdd el olvasni a célnyelven! Imádod a Jóbarátokat, minden részt ezerszer láttál már? Szuper, kezdd el nézni mondjuk, németül. Elképesztően motiváló lesz, amikor először esik le az idegen nyelven is a poén.
2, Módszer
Meg kell találnod a célodhoz legjobban elvezető módszert is. Aláhúzogatás, szókártyák, podcasthallgatás? Zeneszövegek fordítása, vagy fejben kommentálni a napi tevékenységeket? Mindegyik jó lehet, de nem mind jön be mindenkinek. Ha az igazán profiktól szeretnél tanulni, keress rá a neten a többnyelvűek bevált tippjeire, például itt.
3, Rendszer
Mindenkinek nagyon kevés ideje van, ezért a szervezettség és tervezés kulcsfontosságú, akkor is, ha nyelvtanulásról van szó. Nem kell rengeteg időt áldoznod, de egy jól átgondolt rendszerben szisztematikusan adhatsz nyelvi impulzust magadnak. Reggeli mellé nézhetsz egy-egy Youtube-videót, vagy TED-előadást (a táplálkozási tanácsadódnak azért ne hencegj a módszereddel!), a kocsiban vagy a villamoson ülve hallgass podcasteket, heti 1-2 alkalommal csetelj (új) anyanyelvi ismerősöddel. Napi 15-20 perc alatt már nagyon messzire juthatsz.
4, Türelem
Nem, nem lehetséges két hónap alatt megtanulni egy nyelvet, még akkor sem, ha a különböző nyelvoktatási programok ígérnek ilyesmit. Viszont nagyon is lehetséges ilyen rövid idő alatt látványos fejlődést elérni, olyat, ami motiválhat a továbblépéshez, és amire már alapozhatod az elmélyültebb tudást. Machová és társai mind munka mellett, és a fentiekhez hasonló kis lépésekkel váltak többnyelvűvé, évente vagy kétévente elsajátítva egy-egy újabb nyelvet. Ha megtalálod a saját utadat, neked is sikerülhet.