Ezt teszi a marihuána a spermáddal

Tudósok korábban már bebizonyították, hogy a kannabisz csökkenti a spermaszámot, egy új kutatás szerint azonban hímivarsejtjeink működésébe is beleszólhat, ami kihatással lehet születendő gyermekeink egészségére.

Az észak-karolinai Duke Egyetem kutatói szerint a marihuána képes átprogramozni a spermiumban kódolt gének működését – írja a The Verge az Epigenetics folyóiratban nemrég publikált tanulmányra hivatkozva.

Kutatásukban az egyetem munkatársai patkányokat és emberi résztvevőket egyaránt vizsgáltak. Előbbiek egy részét tetrahidrokannabinollal, vagyis a kannabisz pszichoaktív hatóanyagával oltottak be, míg a többi állatot érintetlenül hagyták. Utóbbiak esetében olyan férfiak spermáját vizsgálták, akik rendszeresen fogyasztanak füvet, összehasonlítva olyanokéval, akik életükben kevesebb mint tízszer, az elmúlt félévben pedig egyszer sem használtak kenderszármazékokat. Az eredmények mindkét esetben azt mutatták, hogy a marihuána megváltoztatta bizonyos gének működését az ivarsejtekben.

Nagyobb a rák kockázata?

Mind a patkányok, mind az emberek esetében a kannabisz két konkrét jelút működésében szerepet játszó különböző géneket befolyásolt. Az ún. jelutak szerepe a sejtek közötti kommunikációban van, pontosabban a szervezet megfelelő működéséhez szükséges információkat, utasításokat juttatnak el a molekulák részére. A két érintett jelút egyike azért felel, hogy szerveink a fejlődés során elérjék teljes méretüket, míg a másik a rákos daganatok elfojtásában játszik szerepet.

A marihuánában lévő hatóanyagok magukat a géneket nem változtatták meg, ellenben módosították működésüket, befolyásolván azt, hogy mely parancsokat hajtsák végre, melyeket nem. Susan Key Murphy nőgyógyászprofesszor, a tanulmány társszerzője szerint megdöbbentő felfedezést jelent, hogy teljes jelutakra, tehát magára a sejtek közötti kommunikációra kihatással voltak az előidézett változások.

Ezt teszi a marihuána a spermáddal
Ezt teszi a marihuána a spermáddalHyoung Chang / Getty Images Hungary

Lehetséges tehát, hogy a rendszeresen füvet és hasist fogyasztó szülők gyerekeinél nagyobb a rák kialakulásának esélye? Murphy szerint ne vonjunk le elhamarkodott következtetéseket, hiszen a kutatás célja pusztán annak megállapítása volt, hogy a marihuána egyáltalán van-e valamilyen hatással hímivarsejtjeinkre, nem pedig a talált eredmények konkrét implikációinak vizsgálata. Másrészt a tudósok elég kisszámú mintával dolgoztak vizsgálataik során, és nem ők maguk szabályozták az emberi kísérleti alanyok által fogyasztott kannabisz mennyiségét.

Mindemellett a vizeletvizsgálatok megerősítették a kutatókat abban a feltételezésükben, hogy a rendszeres kannabiszhasználat csökkenti a spermaszámot. Bobby Najari, a New York-i Egyetem egészségügyi klinikájának munkatársa igyekszik meggyőzni férfi pácienseit, hogy csökkentsék az általuk fogyasztott fű mennyiségét, ha szeretnének termékenyebbek maradni. Jelen kutatásra reagálva Najari úgy véli, hogy annak eredményei még jobban motiválhatják az embereket arra, hogy jobban figyeljenek oda egészségükre. A gyenge ivarsejtszám és leendő gyermekünk egészsége teljesen más kategória – állítja a szakértő.

Mindkét kutató egyetért abban, hogy további vizsgálódásokra van szükség annak megállapítására, hogy valóban hatással lesznek-e a születendő gyermekre az említett sejtszintű változások, és ha igen, visszafordítható-e a folyamat. „Fontos, hogy ne keltsünk pánikot, ne adjunk téves következtetésekhez alapot” – emlékeztet Murphy, aki hozzáteszi: „Elsődleges célunk, hogy elősegítsük a további biológiai kutatásokat, ezáltal jobban megérthessük testünk működését.”