Ennyire szeretünk segíteni másokon

Olvasási idő kb. 4 perc

A téli hónapokat az adományozás főszezonjának is nevezhetnénk, ugyanis ha máskor nem is, az évnek ebben a szakaszában sokan gondolnak a rászorulókra, és azokra, akiknek nem adatott meg, hogy a családjukkal együtt ünnepeljenek.

A Human Dialog által kifejlesztett adományindex szerint a magyarok háromnegyede adományozott az elmúlt évben, ami nemzetközi összevetésben is jó arány. A felmérésből az is kiderül, hogy inkább alkalomszerűen adunk, a rendszeresség kevésbé jellemző.

A leggyakoribb a pénzadomány, az adatok szerint legnagyobb arányban alapítványok, egyesületek javára adakozunk, szorosan a második helyen magánszemélyek és hajléktalanok állnak. Ha karácsonyi adományozásról van szó, először mindenkinek a gyerekek ajándékai jutnak eszébe, azaz inkább a személyesebb tárgyi adományok: fontos, hogy minden gyerek találjon valamit a fa alatt, játékot vagy édességet, aminek örülhet az ünnepen. Évek óta gyűjti ajándékait a Mikulásgyár, és a cipősdoboz akcióban is rengetegen juttatnak el ajándékokat rászoruló családok számára, de lehet ennél célzottabban is ajándékozni: a Villa Bagatelle-nél például ki lehet választani, hogy mely kívánságot szeretnénk valóra váltani – a mézeskalácsokra írt gyerekvágyak közül azt akasztja le az adományozó, amelyiket úgy érzi, valóra tudja váltani.

shutterstock 529516588
Shutterstock

"A szeretet ünnepének közeledtével nagyobb figyelmet kapnak a szociális hátrányok enyhítését célzó civil kezdeményezések, míg a vállalati szektor társadalmi felelősségvállalási programjai ebben az időszakban is leginkább a fenntartható és átlátható célok felé fordulnak" - mondta Vígh Mónika, a Messzehangzó Tehetségek Alapítvány elnöke.

Néhány közismert adományozón kívül keveset tudni arról, hogy Magyarországon a vagyonosabb társadalmi réteg milyen formában vállal szerepet a társadalmi felelősségvállalásban. “Remélhetőleg sokkal több figyelmet fordítanak és többet adakoznak civil kezdeményezések támogatására, mint amennyit a média segítségével megismerhetünk" - fűzte hozzá.

A lakosság részéről egyértelműen a szociális hátrányok leküzdéséhez és a beteg gyerekek gyógyulásához köthető célok támogatása, a vállalati szektorban pedig a CSR programok alakulásával kapcsolatban figyelhető meg pozitív trend. "Egyre gyakoribb a tevékenységi körükhöz köthető, tudatosabb választás, amely gyakran egészül ki pro bono szolgáltatásokkal és hosszú távú támogatási attitűd jellemzi. Mi is így részesültünk idén a UPC Direct támogatásában, amelynek köszönhetően megvalósulhatott a hátrányos helyzetű családokban élő gyermekek számára az Adatkaland műhelyfoglakozás-sorozat" - árulta el Vígh Mónika. 

Szerinte mindenképpen érdemes a tárgyi és pro bono adományok előtt a kiszemelt szervezet céljairól, munkájáról tájékozódni. "A jó szándékkal adott adomány csak akkor válik hasznossá és nem kifejezett teherré, ha az közel áll a támogatott szervezet céljaihoz, célcsoportjához és munkájukat hatékonyan segíti." Te is adományoznál, de nem tudod, kinek? Az alábbi cikkből is inspirálódhatsz.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek